Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type2 mode3 ladekabel i Bodø

Startet av Råde, fredag 07. november 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

Råde

Jag har hatt flere franske biler, men det er en stund siden sist. Siste var 1. Gen dieselkangoo.

Fikk nå en Clio noen dager og kjenner godt igjen følelsen. Samme duft (ikke endret seg på 15 år), samme stopping i setet og duvende fjæring. Nøyaktig samme styrefølelse og litt vassne girkasse.

Jeg elsket min kangoo, men har egentlig fått andre preferanser, hvilket synes i min signatur.

Spørsmålet er hvordan folket vil karakterisere kjørefølelsen og egenskapene i Zoe? Gjerne kontra både andre fossilRenault men også leaf/golf.

PS! Så ingen tråder som kunne besvare, så bær evt over!
e-Golf | X75D

Øyvind I

I forhold til Golfen så er fjæring mer fransk. Mykere på første bevegelser og kanter men relativt stramt når du presser på i sving. Forskjellig, ikke bedre? Litt smak og behag
Zoe har styrefølelese, noe som er helt fraværende på Golf (men det er jo VW)
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Råde

VAG styrefølelse er fraværende som oftest. Det kan vi være enige om.

Dvs Zoe dynamikk er faktisk litt som Leaf hvis jeg gjetter riktig. Har kjørt ganske aktivt med den, og det morsomme med den er at den er veldig nøytral under press. Vær aggressiv og den setter seg og biter seg fast. Frem til det er den litt ullen og "badekaraktig".

Spent på vinteregenskapene.
e-Golf | X75D

Ole Petter


torjen6

Si dette er blit eit e-Golf forum så skal eg fortela om min tur med e-Golf test frå Hardanger til Bergen, henta bilen hos forhandler ein fredags ettermidag og skule låne den til mandag morgen.
Bilen var full lada når eg henta den, var heim og henta kona og vi gledet hos til ein wikend i Bergen.
Kjørde frå Rosendal (henta bilen i Odda) til Jondal og tok ferja til Tørvikebygd, kjørde så til Norheimsund for her kune vi lade med hurtiglader frå ABB/BKK gratis og med CSS.
Det tok litt lengre tid å lade e-Golfen forhold til Zoe, på forhand hadde eg snaka med forhandleren om lading og dei sa at i Bergen var det ingen problem å lade, så eg lada ikkje fullt opp.
Kjørde så til Bergen, til min store overraskelse brukte bilen vanvitig med strøm opp til Kvamskogen, hadde normal varme på og kjørde i ECO modus, eg regner med at bilen treker store mengder fordi den ikkje har varmepumpe, så eg tenkte at tilbake veien så kan eg ikkje bruke så mykkje varme.
Har ikkje dei store forbruka over Kvamskogen med Zoe.
Bilen var god å kjøre, men litt lite føling med styringa, hadde ikkje samme filingen med vegen som eg har i Zoeén.
Parkerte bilen i garasjen til SAS hotelet og jekk ut for å eta, hadde 4 mil i gjen på bilen når eg parkerte.
Henta bilen neste dag, hadde planlagt ein tur runt i Bergen og omeng.
Kjørde litt rudt for å leita etter lader, forhandler hadde jo sagt at det ikkje skule by på problemer, så eg trude det at appen Ladnå ikkje var oppdatert.
Kjørde til Fana ingen lader og no var vi nesten tome for strøm, fant 220 v lader i parkeringshuset så vi kobla på den og gikk for å spisa på Lagunesenter.
Retunerte etter 4 timer, og det var ikkje mykje strøm vi hadde fått, ringde så til forhadler for å spøra kvar desse CSS laderene var, dei viste at det sto ein i Åsane, så eg slo meg til ro med det og tenkte eg lader før eg reiser heim i morgo.
Det skule eg ikkje ha gjort ! Neste dag vart ikkje så god, fant ingen hurtig lader i Åsane.
De eineste eg fant var ein slow lader hos VW, så eg måte koble meg til denne men den virak ikkje, så då var det bere å kjøra til Åsane, her sa bilen at det ville ta 9 timer å bli full lada, rekna ut fort at det hadde eg ikkje tid til vis eg skule rekke den siste ferja frå Tørvikebyggd, måte reisa denne vegen sia eg trengde strøm til å koma meg heim og til forhandler på mandag.(lade på hurtiglader i Norheimsund)
Ved siden av meg sto det ein Tesla å lada, eg tenkte med meg sjølv viss eg hadde tatt med meg Zoe én så hadde eg vert ferdig å lade no.
Det var no seint på kveld så vi måtte reise hadde ladet opp til 11 mil så det skule holde tenkte eg,
det start å regna når vi forlata Bergen så vi måtte slå på defrosteren for å få dugg frie vinduer, det regna meir og meir og duggen ville ikkje bort så eg slo på varme trående i frontvindauga.
Måte lige i 80 km/t der det var 80 sone for å reke ferja, strøme forsvant fort så nor vi var kommen til Gulboten hadde vi brukt så mykkje strøm at eg vart reint redd for at vi ikkje skule nå fram til Norheimsund, så slo av varmetråane i frontvindauga.
Så dei som er lokalt kjente veit no at eg hadde då nett kjørde opp ein brat bakke og hadde tre i gjen før det berer ned til Norheimsund.
Framleis måtte eg holda fartsgrensene for å nå ferja, så no bar det opp til Kvamskogen, strømen rasa ut av battaria, når eg starta på klatring opp til Kvamskogen, virkelig fort rasa strømen ut av batteria, så når vi var kommen til Fossen den brate, ståga bilen no var det ikkje strøm igjen i det heile og det var kun 3 mil atte til Norheimsund.
Så eg ringde til Falken i den tru om atte e-Gofen hadde drifsgaranti slik som Zoe, men det hadde den ikkje, vi kunne bli slept til Bergen til forhadler der det var einaste mulghet, eg argumerte med at det var snarare å bli slept til Norheimsund, men det var ikkje tale om, skule bli slept til forhandler i følger i følge garnti reglene, så det var bere å gje seg.
Neste dag vi skule hente bile var den ikkje ferdig for dei hadde ikkje lader som fungerte, så då vart vi slept til Norheimsund, endlig.
Lada opp bilen og kjørde heim eit døgn for seint, så min kokluksjon er at dette er ikkje bilen du tar på lang tur enda, må nok venta på at det vert fleire CSS ladere, det hadde ikkje skjed hvis eg hadde tatt med meg Zoe én til Bergen, for til den er det fleire hurtiglader frå Fourm på Lagune. Veit at dei ikkje står på Ladnå appen men det står der og har vert ein hemlighet som Tesla folket har delt på forum deiras. (det er kommet ein ny CSS lader i Bergen no)
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

emil

Et par kommentarer til ladeprolbemene på eGolfen:

Ikke stol på hva forhandlere sier uansett, sjekk selv hvor ladeplasser er og status på disse på forhånd. Gjelder uansett om det er Leaf, Zoe eller eGolf eller hvilken som helst annen bil. Du ville aldri finne på å dra på langtur i Zoe hvis det ikke var 22-43kW AC kontakter tilgjengelig på ruta, tilsvarende gjelder DC-lading for de andre.

Hadde du ladet bilen over natta hadde du hatt mye mindre problemer. Det er fortsatt saktelading som er primærlading for det aller meste av elbilkjøring.

Men ja, det er fortsatt et underskudd på DC lading og merkelig at standardene ikker er 100% så man ikke risikerer å komme til defekt lader fordi forrige ladende bil fikk laderen til å krasje.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA