Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skvettlapper? Er det lurt?

Startet av varta, onsdag 21. januar 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

ew

#30
Sitat fra: Tuxedo på søndag 04. januar 2015, klokken 19:06
Forvarm bilen med range mode avslått, og slå på range mode når du starter turen.  Da får du i pose og sekk.
Er dere sikre på dette? Kan ikke se at det har noe effekt på min bil. Kupéen blir fin og varm, men batteriet forblir iskaldt. Range Mode er alltid av hos meg. Det eneste som gir forvarme i batteriet hos meg er å starte lading før jeg skal ut å kjøre, og da må jeg starte ladingen minst 1 time før kjøring.

Forøvrig kan jeg nevne at 2x22 kW-stolpen på Amfi Råholt kan avhjelpe med litt klatting dersom man ikke orker å lade til 100% på Solli. Den er gratis, men krever SMS-aktivering eller Fortum-brikke. Akkurat nå er den dog ødelagt pga en eller annen *** som rygget/kjørte den ned. Den andre stolpen der (den til høyre) gir kun 2x7,5 kW. Type 2-kabel påkrevd.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Felice

Kjørte Sarpsborg sentrum til Hafjelltoppen nå i helgen. Full bil, 4 folk, men ikke noe på taket. Våt vei og rundt 0 føre. Ikke range mode på.

Startet med forvarmet bil og 100% på batteriet, 384 km. Lå ca 15 km/t over fartsgrensen der det er to felt. Kom til Lillehammer SC med 58km igjen. Ladet til 224km før vi kjørte opp bakkene. Imponert over vinteregenskapene. Husker ikke forbruket opp siste bakkene.

På vei hjem var planen å starte med 100% på batteriet, men forvamingen resulterte i at vi startet med 361 km. Fikk endel rengen på veien ned til Øyer, og rekkevidde økte til 365 km. Kjørte uten lading hjem. Stoppet da på 42km. Distanse 302 km. På vei hjem var det tørre veier. Startet med -8, fremme med ca +2 grader. Lå mellom 15-20 km/t over grensa på tofelten.

varta

Noen som foresten vet noe om rekkevide tap av å kjøre med skiboks?

PerBear

#33
Sitat fra: varta på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:41
Noen som foresten vet noe om rekkevide tap av å kjøre med skiboks?
En skiboks gir ca 35% høyere luftmotstand, jfr boka "Aerodynamics of Road vehicles" v/ Wolf-Heinrich Huco.
Antar en 50% av motorkraft går til luftmostanden reduseres rekkevidden med 17-18% med skiboks på taket. Tabellen i boka er også basert på en bil med noe høyere luftmotstand enn TMS så det kan være det øker enda mer pga takboks. Det er nok best å ha skiene inni bilen, hvis mulig  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

trygvelo


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA