Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pengesluk

Startet av NegativeElectrode, søndag 23. november 2014, klokken 17:20

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Samferdselbyråden i Oslo har heldigvis et litt mer nyansert syn på elbiler enn Samferdselsministeren
http://www.nettavisen.no/na24/dette-kan-bli-nye-e18/8505759.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Vind

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 07. november 2014, klokken 08:26
Samferdselbyråden i Oslo har heldigvis et litt mer nyansert syn på elbiler enn Samferdselsministeren
http://www.nettavisen.no/na24/dette-kan-bli-nye-e18/8505759.html
Ikke det dummeste forslaget.  Men hva er forskjellen på taxi og kompisskjøring?.  Skal man først få noen ut av kollektivfeltet så er det Taxier uten kunder - de er jo de verste råkjørerne - og tar minst hensyn.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Malawi

Sitat fra: Vind på fredag 07. november 2014, klokken 10:29
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 07. november 2014, klokken 08:26
Samferdselbyråden i Oslo har heldigvis et litt mer nyansert syn på elbiler enn Samferdselsministeren
http://www.nettavisen.no/na24/dette-kan-bli-nye-e18/8505759.html
Ikke det dummeste forslaget.  Men hva er forskjellen på taxi og kompisskjøring?.  Skal man først få noen ut av kollektivfeltet så er det Taxier uten kunder - de er jo de verste råkjørerne - og tar minst hensyn.

Kan det være slik at du legger mest merke til de taxiene som råkjører og ikke viser hensyn? (Confirmation bias?)

Nå har jeg fått med meg at tilstandene blandt drojene i Oslo er ganske dårlige. Men vil tro du også der vil kunne se at drosjer og andre yrkesbiler gjerne er dem som gir litt plass og hjelper til med å løse opp trafikkfloker.

Forskjellen til kompiskjøring er at din midlertidige kompis ikke trenger forholde seg til vandelsattest, kemnerattest, bankgaranti, årlig EU kontroll, årlig sjekk hos justervesenet, plombert taxameter, kjøreplikt, skatt, moms, arbeidstilsynet/HMS, sentral/sentralavgift osv.

Thomas Parsli

Man legger definitivt  mest merke til taxiene som kjører idiot, men det begynner å bli vel mange av de...
På sjøsiden av Oslo S er det rene krigssonen, skulle hente kona og endte opp å iakta galskapen fra parkeringsplassen 50m unna...

Men tilbake til E18;
Jeg synes det er et godt forslag, men tviler på at norske billister klarer slike "kompliserte" regler.
Tidligere erfaring med samkjøring tilsier mye missbruk -og på en strekning hvor det er ekstremt mye kø tror jeg missbruket blir like ekstremt.

Jeg heller mer mot "Miljøbil 2+" i kollektivfeltet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 17:26
Men tilbake til E18;
Jeg synes det er et godt forslag, men tviler på at norske billister klarer slike "kompliserte" regler.
Tidligere erfaring med samkjøring tilsier mye missbruk -og på en strekning hvor det er ekstremt mye kø tror jeg missbruket blir like ekstremt.


En annen ting er jo dersom det er korrekt det som hevdes (ferdes ikke i de områdene, så kan ikke uttale meg selv) om at selve problemet ikke er elbilene i kollektivfeltet, men biler som krysser kollektivfeltet for å komme inn i køen, så blir vel ikke det problemet mindre dersom køen skal inn på ett felt istedet for to - og må krysse to felt istedet for ett?

Tanken er god ja, men ser ikke helt for meg at dette skal kunne fungere i praksis - selv uten missbruk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Nei, kombinerer man de av/påkjøringene som er på E18 med bussholdeplassene skjønner man at det knapt er mulig å unngå kaos i rushtiden.
Det er også derfor man har vurdert en egen trase for bussen, men jeg vet ikke hva dagens planer sier.

Hvis man forlenger dagens påkjøringsfelt, setter en fysisk sperre (istedenfor heltrukket linje) de første 10m og setter opp lysregulering på Sandvika, Blommenholm og Høvik tror jeg mye av problemt er løst innover.

Utover er problemer både ved påkjøringer (spesielt Fornebu og Strand) og avkjøringer (spesielt Høvik). Lysregulering vil nok hjelpe, men problemet her i hovedsak mengden biler (like mye kø på Ring-3 som skal inn på E18).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 19:15
Hvis man forlenger dagens påkjøringsfelt, setter en fysisk sperre (istedenfor heltrukket linje) de første 10m og setter opp lysregulering på Sandvika, Blommenholm og Høvik tror jeg mye av problemt er løst innover.

+ 1 (minst)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Det blir ett innslag om elbiler i kollektivfeltet i dagsrevyen i dag....  (Dere kan lett gjette dere til vinklingen :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

02jan

#8
Kjenner denne strekningen godt. Kø problemene var store allerede i 1985.
Etter min mening er det alt for mange av og på kjøringer, kombinert med at samtlige av og påkjøringer mellom Asker og Oslo er for korte. 

En løsning nå, så lenge det ikke er noen vilje til å gjøre noe med årsaken til kødannelsen, er at el-bilene , går ut av kolektivfeltet i av og påkjøringene, som allerede er købelagt av andre påkjøringsbiler, slik at bussen får stå alene i kolektivfeltet. ( noe jeg selv praktiserer , når jeg kjører ring2 og kø i kryss - og buss presser på bak.)

Reportasjen i nyhetene viser problemet med på/avkjøring, selv om vinklingen ble "el bil skaper kapasietetsproblemer inn mot byene".

Jeg kjører inn fra Oslo nord ,her er jeg stort sett alene i kolektiv feltet, målinger jeg selv foretok i våres mens jeg sto i rushen med forbrenningsbil 20-40 minutter mellom 07.00 og 08.00. Kunne jeg telle på det meste 5 elbiler, samtidig med 5 busser.  Venter i spenning på tilsvarende reportasje her fra Oslo øst&nord.

Fordelen med å gå tilbake til å kjøre diesel bil, er at den ikke forsinker bussene, og at bom pengene går til å styrke den indre kollektivtrafikken i Oslo.







Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Warlock

Sitat fra: Malawi på lørdag 08. november 2014, klokken 14:01
Forskjellen til kompiskjøring er at din midlertidige kompis ikke trenger forholde seg til vandelsattest, kemnerattest, bankgaranti, årlig EU kontroll, årlig sjekk hos justervesenet, plombert taxameter, kjøreplikt, skatt, moms, arbeidstilsynet/HMS, sentral/sentralavgift osv.

Ingenting av dette sier de har noe mer i et kollektivtfelt å gjøre enn f.eks andre biler med 2+ personer ombord? Det er ingenting logisk med at de skal kunne kjøre i kollektivfeltet, snarere tvert imot...

hgs

Sitat fra: Amoss på mandag 10. november 2014, klokken 18:58
Det blir ett innslag om elbiler i kollektivfeltet i dagsrevyen i dag....  (Dere kan lett gjette dere til vinklingen :p )

Men heldigvis var det mer nyansert framstilling i Kveldsnytt, med bla NAF fikk uttalt seg om sine undersøkelser som sier at det er plass til dobbel så mange elbiler som i dag.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Warlock

Den logiske løsningen på E18 slik jeg ser det er å få flyttet buss/kollektivfelt mest mulig vekk fra av- og påkjøringsrampene. Venstre felt kunne vært brukt som en hovedtrasse for bussene, men da må man samtidig bygge om alle busstopp med gangbru over E18 og egne lommer for av- og påstigning...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA