Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Østfold lokallag

Startet av Mippen, onsdag 05. november 2014, klokken 23:00

« forrige - neste »

jofo

Utslipp!!
Går vel glipp av alle elbilfordelene når man monterer forbrenningsutstyr?

TB

Sitat fra: jofo på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:22
Utslipp!!
Går vel glipp av alle elbilfordelene når man monterer forbrenningsutstyr?

Det er godkjent å montere fossilbrenner, som Eberspächer eller Webasto (eller andre) i elbil. Som nevnt, eldre bilar kom med dette som standardutstyr.

Dette er kjelde til varme, og har ikkje nokon (direkte) påvirkning til framdrifta av bilen, anna enn at du kan komme lenger pga. mindre forbruk til varme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

timingbeltkiller

Du skal være like ideologisk forblindet som Taliban og IS for å se det negative i
å hindre førere av lavrekkevidde elbiler å fryse av seg helsa for å rekke fram.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 22. oktober 2014, klokken 06:55
Du skal være like ideologisk forblindet som Taliban og IS for å se det negative i
å hindre førere av lavrekkevidde elbiler å fryse av seg helsa for å rekke fram.
Haha! ;D Godt sagt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Er ikke det grisedyrt å ettermontere webasto på for eksempel en leaf?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 22. oktober 2014, klokken 17:36
Er ikke det grisedyrt å ettermontere webasto på for eksempel en leaf?

Kommer an på din definisjon av grisedyrt er og hva alternativene til Leaf med Webasto er (f.eks Tesla).

Men priser på ca 20-25.000kr er ikke uvanlig fra ordentlige verksteder (1. gen Leaf med vannvarmer). Kjøper du deler fra utlandet og mekker alt selv kan du komme ned i godt under 10.000kr, kanskje ned mot 5.000kr.

jofo

Sitat fra: TB på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 23:37
Sitat fra: jofo på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:22
Utslipp!!
Går vel glipp av alle elbilfordelene når man monterer forbrenningsutstyr?

Det er godkjent å montere fossilbrenner, som Eberspächer eller Webasto (eller andre) i elbil. Som nevnt, eldre bilar kom med dette som standardutstyr.

Dette er kjelde til varme, og har ikkje nokon (direkte) påvirkning til framdrifta av bilen, anna enn at du kan komme lenger pga. mindre forbruk til varme.

jofo

Takk TB. Dette var nytt for meg :)
Har akkurat begynt å sjekke litt rundt el-bil mulighetene og samtidig bestilt meg en e-golf med full pakke ;D
Ja ja :)

K S

Sitat fra: Råde på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:12
Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:59
Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:42
Men da er bilen plutselig ikke nullutslipps selv om fossilbrenningen ikke direkte påvirker fremdriften.
Er vel noen spesielt miljøbevisste som bryr seg om dette bittelille utslippet, de fleste ønsker seg praktiske løsninger. Forøvrig er gassen i varmepumpene SVÆRT miljøskadelig om den slippes ut. Hadde forresten vært kjekt om det fantes varmeapprat som kunne fyres med flis eller pellets, det er jo også fornybart.
Ingen vet helt hvordan varmepumpen i e-Golf virker og hva den er fylt med. Man må håpe på en kombinasjon av luft/luft og vann/luft. Man kan, etter hva jeg vet, fylle de med CO2 i steden for alle mulige giftige gasser.

Ang Webasto har jeg hatt dette i fossilbilene mine i en del år. Det er HERLIG! Men den skal ikke inn i min elbil. Selv om det er små mengder drivstoff det dreier seg om, så skal det fylles (søles?) til stadighet. Jeg vil heller plugge i støpslet og ikke tenke mer på det.

Enig. Punktum! Begynne å fyre med bensin/diesel i moderne elbiler kunne etter min mening gjerne utløst avgiftskrav! Det er nå min mening....

Flips

Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 15:52
Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:59
Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:42
Men da er bilen plutselig ikke nullutslipps selv om fossilbrenningen ikke direkte påvirker fremdriften.
Er vel noen spesielt miljøbevisste som bryr seg om dette bittelille utslippet, de fleste ønsker seg praktiske løsninger. Forøvrig er gassen i varmepumpene SVÆRT miljøskadelig om den slippes ut. Hadde forresten vært kjekt om det fantes varmeapprat som kunne fyres med flis eller pellets, det er jo også fornybart.

For mannen i gata tror jeg webasto eller lignende er mer enn bra nok, men for bilprodusentene er det dårlig å reklamere for miljøvennelige elektriske biler du må fylle diesel på...
+1

Bilprodusentene elsker å putte på merker det står "Zero Emissions", "100% electric" o.l på elbilene sine. Hvis man må fylle diesel på de kan de ikke lenger si at de er utslippsfrie, og elbilhaterne vil i kommentarfeltene på nettaviser vil få noe nytt å sutre over. Riktignok kan det hende at det er veldig lite utslipp fra dieselvarmerne, men det gidder ikke de finne ut av.

Ohm

Sitat fra: Mippen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:45
Vet jo egentlig ikke hvor lang rekkevidde den har på vinteren med og uten da de fleste ikke har opplevd en norsk vinter.
Min eGolft gir 10-12 mil ved 0 grader i hvert fall, med normal kjøring, 22 grader og normal mode. Vet ikke hvor mye regn og sludd har å si for rekkevidden, men i kombinasjon med 0 grader, er vel ikke dette særlig verre enn 5 minus og flott vintervær.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA