Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S D-lanseringen var en skandale for Norges-samfunn.

Startet av Teddy4U, mandag 13. oktober 2014, klokken 10:40

« forrige - neste »

Teddy4U

Hei dere.

Har leafspy pro. I følge denne når jeg lader til 100% viser leafspy kun 19.9 kWh , mens Nissan oppgir 24kWh. Er dette fordi at Nissan er redd de fleste lader til 100%, mens i realiteten er det er det fortsatt 4kWh som ikke blir ladet/frigitt og som igjen medfører til at en i utgangspunktet kun har 20kWh som igjen gjør det helt ufarlig å lade til 100% uten å slite nevneverdig på batteripakken?

Noen synspunkter rundt dette.? Er det bare spyleaf som er unøyaktig. Eller bør jeg kun lade til 80%.. Jeg lader 100% uansett, kjører mye slik at bilen sjelden står mer enn 1-5 timer med 100% i følge instrumentene.

Mine stats etter 2.121 Km er: (2014 Leaf SL)

AHr: 59,26
SOH: 90%
384.84V
Hx= 90.09%
10 QCs og 59 L1/L2s

Jeg kommer fortsatt til å lade til 100% før noen virkelig motbeviser at dette er skadelig mtp at kun i underkant av 20kWh av 24kWh blir ladet uansett.
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

emil

24kW er batteriets maks kapasitet, tilgjengelig kapasitet er noe rundt 21.5-22kWh

Hvor mange GID kommer den på som fulladet? Nyinstallasjoner av LeafSpyPro setter gid til 77.5kWh og med ca 280GID ved fulladet bra batteri skal du ha 21.7kWh tilgjengelig. Tallene ellers kan tyde på et tap i batterikapasitet. SL-modell skulle vel tilsi USA-import og der borte er det flere stater med varmt vær som lett tar knekken på elbilbatterier.

Lad ellers bilen sånn som det er mest praktisk for deg. Virker som om variasjoner i batteriproduksjonen har mer å si for batteriet enn bruken her i landet.

Det er også diverse diskusjoner her om nøyaktigheten til LeafSpy og om man kan stole på tallene den gir. Min erfaring etter mye langkjøring og tyning av tilgjengelig kapasitet er at tallene LeafSpy gir er mye mer nyttige enn bilens egne.

Hvis det i tillegg er et tap i kapasitet sies det at kapasiteten kan falle mye i starten og så roer det seg ned utover levetiden.

affe

Hei :)

Nissan sier at 4 kwh vil dem ha igjen får å beskytte batteripakken

moonbuggy

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/avta/pdfs/fsev/battery_leaf_0356.pdf

Her ligger en myndighetstest på Nissan Leaf 2011 modell, gått 10800 km. "Measured Average Energy Capacity: 21.0 kWh"

Powerflux

I testen står det følgende: Nominal System Voltage: 364.8V
I LeafSpy er dette default satt til 360V!
Er dette noe man burde gå inn å juster for å få så nøyaktige målinger som mulig?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

moonbuggy

#5
364,8 V får man ved å multiplisere opp nominell cellespenning 3,8 * 96 celler.
Spenningen på en litium celle varierer med oppladingen. Ett fulladet batteri (96 celler) ligger på opp mot 400V.
Ved 50% batterikapasitet ligger spenningen omtrent på 370-375 V. Først ved 30% batterikapasitet er spenningen ca. 362-364V.
Som du ser her er http://batteryuniversity.com/learn/article/confusion_with_voltages
Nominell spenning på lithium ion batterier er egentlig 3,6V. Noen regner høyere nominell spenning utfra  gjennomsnitts-spenningen når man lader ut batteriet ved 0,5C til 3V. (Se forklaringen under Lithium ion batterier.)
Det blir litt akademisk, men betyr noe i praksis. Mindre indre motstand i batteriecellene gir høyere spenning under utladingen, som gir mer totaleffekt. (som også ser penere ut på papiret i brosjyren)

moonbuggy

#6
Sitat fra: Powerflux på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:07
I testen står det følgende: Nominal System Voltage: 364.8V
I LeafSpy er dette default satt til 360V!
Litt mer til det over:
Leaf oppgir 360 V  (96 celler * 3,75V)(67Ah).....=kapasitet 24,2 kwt 
BMW oppgir 360V (96 celler * 3,75V) (60Ah) ....=kapasitet 21,6 kwt
E-golf oppgir 323V (88 celler x 3 3,67V 25Ah*3) .=kapasitet 24,2 kwt

Dersom vw hadde brukt 3,75 som nominell cellespening ville batterikapasitet vært 24,75 kwt




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA