Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler - bruk og kast fordi de er for billige

Startet av Mippen, onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:38

« forrige - neste »

Mippen

Vet ikke om denne er publisert her inne før, men fant et innslag fra max av  av leaf, i3 og e-Up på Rudskogen. Formålet med testen var å se hvem som kunne kjøre lengst mulig med full gass. Hva syns dere om resultatet?

Fremtiden er elektrisk.

Kent

Så da konkluderer vi med at realistisk rekkevidde på en leaf om sommeren er 19.5 km.
Burde tatt en slik test midt på vinteren og, bare for å se hvor fort man kan svi av batteriet :)

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Mippen

Hehe, nja... Tror det er flere ting som spiller inn her. Har kjørt i3 og e-up, og e-up var aldri i nærhten av rekkevidden jeg har med leafen min. I3 var vel ganske lik. Det er forskjell å ligge i norske hastigheter på veien enn på en bane. Syns det er spennende å se at det er så store forskjeller.
Fremtiden er elektrisk.

automat

Vær oppmerksom på at bilene ikke startet med fullt batteri. De startet med 100km oppgitt rekkevidde på gjett-o-meteret. Siden den rekkevidden er påvirket av hvordan bilen ble kjørt før testen, blir disse starverdiene mildt sagt unøyaktige.

Videoen var fin som underholdning, men nytteverdien som test begrenser seg til at elbiler bruker sinnsykt mye strøm hvis man kjører de på bane.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trafikkbestyrer

Vi har en e-up på jobb, jeg opplever den som utrolig unøyaktig i forhold til min Leaf. Fikk 3 mils varsel i dag på e-up,n, etter ca 10 min i et boligstrøk (30 km) kom plutselig 6km varsel opp i dash,n  :o hadde jeg kjørt gris eller i oppoverbakker har jeg større forståelse... Men ikke på flata
Godt det ikke var langt til jobben der i fra... (hadde vært flaut at akkurat jeg hadde kjørt den tom, ettersom det er bare jeg som kjører el-bil på jobb)

Kent

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:24
Hehe, nja... Tror det er flere ting som spiller inn her. Har kjørt i3 og e-up, og e-up var aldri i nærhten av rekkevidden jeg har med leafen min. I3 var vel ganske lik. Det er forskjell å ligge i norske hastigheter på veien enn på en bane. Syns det er spennende å se at det er så store forskjeller.

E-up'en er sperra på 130 km/t, Leafen på 145?
Tror nok i grunn det er det som utgjør største forskjellen her.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Mippen

Eneste nytteverdien av testen er at det går flere ganger så mye strøm med når man tråkker fjølen i bånn. Underholdende var det da :)
Fremtiden er elektrisk.

Kent

Sitat fra: Mippen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 00:02
Eneste nytteverdien av testen er at det går flere ganger så mye strøm med når man tråkker fjølen i bånn. Underholdende var det da :)

Nei, her kan vi konkludere med at en elbil kjører 2 mil på en tank, og det koster ca 20 kroner å fylle tanken.
Så altså er det ikke noe særlig besparelse på å kjøre elbil i forhold til en dieselbil.

Med tanke på at all strømmen elbilene bruker kommer fra Kinesiske kullkraftverk, så vil klimaregnskapet på elbiler være elendig.

Sikkert mye annet man kan få ut av den testen og, men det overlater jeg til Bjart å finne ut av :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Ferry

Testen er forsåvidt underholdene, men jeg skjønner ikke hva de ønsker å oppnå, eller hva de egentlig prøver å teste. Testen blir jo nærmest en test av (mangelen på) kunnskap de innehar. 100 km rekkevidde etter guessometeret, hva f... betyr det da? Du kan jo få nesten det tallet du vil. Hva om vi kjørte en snill tur med bensinbil, gjerne med mye nedoverbakke. Deretter fyller vi bilen med bensin for å rekke 100 km etter forrige turs snittforbruk. Til slutt kjører vi full rulle på bane. Det er ikke sikkert vi kommer så langt da heller.
Denne testen blir jo å teste hvor mye strøm som er igjen på et batteri med ukjent ladetilstand. Jeg har et forslag til en annen test de kan gjøre. De kan fylle samme mengde energi i bensin tilsvarende et halvfullt elbilbatteri, det burde bli ca. en liter. Eller kanskje bensin for prisen det koster å lade et elbilbatteri halvfullt. Da er det kanskje snakk om 7 dl. Så kan bilen kjøres fullstendig tom før literen helles på tanken og testen foretas.

Mippen

Er enig med at det er bak mål å ha en test etter gjenværende rekkevidde på gjett o meteret, men hvis dere ser etter så er for eksempel leaf 2 streker fra fulladet (10 av 12) og på i3 er det 3 av 4 streker. Så det er en del strøm på bilene. Som sagt hvis det skulle være et skikkelig battle om hvem som kommer lengst måtte de ha startet med 100% på batteriet. De har likevel ganske mye strøm på batteriet så at de ikke klarer mer enn 2-3 mil med bånn gass sier noe om hvor mye strøm som går med. Jeg klarer gjerne å kjøre 120km med min leaf med 8 streker.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

I en konkurranse om å komme lengst vil antagelig den svakeste bilen vinne. Omprogrammer i3-en til å yte maks 10 kW og prøv testen på ny! Det er noe sterkt selvmotsigende i kjøre fortest mulig i en konkurranse der målet er å komme lengst.

Mippen

Det er jo det når det gjelder elbil. Med mindre man skal cruise på autobahn.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA