Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av Mippen, onsdag 09. november 2016, klokken 14:40

« forrige - neste »

Mippen

Bilimportørenes landsforening vil ha høyere avgifter på PHEV. Les mer om det her.
Fremtiden er elektrisk.

stefse

PHEV er i og for seg greit, men når man ikke lader den faller det hele i fisk, med tulletall for utslipp og forbruk.
En black-box som registrerer gangtimer på fossilmotoren, avlest OTA eller på EU kontroll er det nærmeste jeg kan komme rettferdighet i denne saken.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Orbit

Sitat fra: stefse på onsdag 21. september 2016, klokken 21:02
PHEV er i og for seg greit, men når man ikke lader den faller det hele i fisk, med tulletall for utslipp og forbruk.
En black-box som registrerer gangtimer på fossilmotoren, avlest OTA eller på EU kontroll er det nærmeste jeg kan komme rettferdighet i denne saken.

....eller øke avgiftsbeløp på fossile drivstoff med et passende beløp? Det blir 100% rettferdig dersom en først skal bruke pisk for å få ned faktisk forbruk....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mippen

Er det bare meg, men hvorfor vil bilimportørene ha høyere avgifter? Vil de ikke selge biler?
Fremtiden er elektrisk.

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Orbit

Sitat fra: Mippen på onsdag 21. september 2016, klokken 23:04
Er det bare meg, men hvorfor vil bilimportørene ha høyere avgifter? Vil de ikke selge biler?

Dersom vi skal tro godt om bilbransjen:

  • De ser at dagens hybrid-avgifter ikke nødvendigvis fremmer de mest miljøvennlige bilene
  • Kjøresyklusene som danner avgiftsgrunnlaget går i disfavør av hybrider optimert for hovedsaklig eldrift (eks i3 REX). Hybrider med (akkurat) nok batteri til å komme seg gjennom den 11 km lange NEDC testløypa hovedsaklig på el-drift belønnes.

Dersom jeg tar på kritikerhatten:

  • Hybrider er ennå en liten del av det globale markedet. Dagens priser gjør at mange norske kjøpere har hybrid som førsteprioritet, og merke/modell kommer lenger ned på listen. For de fleste forhandlere er det svært få modeller av det totale utvalget som kan leveres som hybrid. Dette gjør at de får lavere salg, da det er begrenset hvor mange hybrider de kan få fra fabrikk
  • Det er mindre avanse per bil på hybrider (??). Flere leverandører legger på obligatoriske tilleggspakker med utstyr for hybridene, mest sannsynlig for å få litt mer økonomi i salget. [På den andre siden vil vel en hybrid gi mer omsetning i ettermarkedsleddet, da det er en ekstra elmotorpakke i bilen som skal ha vedlikehold]
  • Forhandlerne sitter med mange bruktbiler, samt leasingbiler de fremtidig er tvunget å ta i retur til en gitt pris. Slik hybridene avgiftsbelegges i dag, vil en ny hybrid ofte konkurrere ut en tre år gammel fossilbil [spesielt om hybriden ikke pålegges ekstrautstyr, ref ovenfor]. Dagens hybridprising vil erodere bruktbilprisene, spesielt på dyre modeller
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sandpusher

Jeg var opprinnelig veldig mot hybrid, men dette var med teknologhatten på. Jeg har etterhvert innsett at det kan være en grei "gateway drug" for å overbevise massene. Med ~50 km el-rekkevidde vil jeg tro at mange etterhvert får øynene opp for hvor mye mer økonomisk det er å starte dagen med fullt batteri og etterhvert innser at hel-elektrisk er veien å gå slik at majoriteten av de som kjøper PHEV nå vil bli helelektrisk ved neste korsvei. Derfor tar jeg på meg pragmatikerhatten og ønsker den nye avgiftsmodellen velkommen. Jeg vil imidlertid alltid fraråde (de som spør meg om min mening) å kjøpe en slik bil, risikoen for 1. Stor servicekost, og 2: Kraftig verdifall, er simpelthen ikke verdt det, IMHO.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

elektrolux

Sitat fra: Orbit på torsdag 22. september 2016, klokken 09:20
På den andre siden vil vel en hybrid gi mer omsetning i ettermarkedsleddet, da det er en ekstra elmotorpakke i bilen som skal ha vedlikehold

Ingen automatikk i dette. Bare sammenlign servicekostnad på Toyota Prius med f.eks Nissan Leaf.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Hva om man sammenligner en Auris Hybrid med en Auris Bensin, som er en riktig sammenligning.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA