Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøreegenskaper

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:58

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

De skriver jo "Er dette for godt til å være sant? Vel, derom strides fortsatt de lærde." og "For vår del tillater vi oss å være skeptiske inntil det kommer en mer konkret videreutvikling av prosjektet."

Nesten som Illudert Lidenskap og kald fusjon...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Warlock

#2
Dette er i bunn og grunn en vanlig oppladbar bil, men prøver å utnytte flow-batteri teknologien (google it), istedet for ex litium-ion.

Fordelen er veldig liten eller ingen svekkelse av batterienes kapasitet over tid, ulempen er at den har langt lavere effekt pr volum enn f.eks litium-ion (i alle fall til nå) og at de er mye mer teknisk avansert. DVS det er mye mer mekaniske og elektriske deler for å få dette batteriet til å fungere (og potensielt kan det lettere gå galt). Så spørs det om de har funnet ut noe lurt i tillegg her da :)

Det spennende er jo at man har to sett elektrolytter (ioner oppløst i en veske), som i teorien kan byttes ut relativt raskt. Det hadde vært veldig kult om noen kom opp med en patent for å kunne "tanke" disse bilene kjappt istedet for å lade batteriene på den konvensjonelle metoden. Da hadde man hatt en relativ god ekvivalent til dagens bensinstasjonløsning. Vesken kunne blitt gjenoppladet hos "bensistasjonen" :)



Malawi


Amoss

Sitat fra: Malawi på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:12
Skulle til å skrive noe lignende. Selve ideen er bra, og bilen ser riktig flott ut. Men folkene bak prosjektet får alarmene mine til å ule og blinke.

Ideen er bra - helt til man får med seg at man må innom en spesiell fyllstasjon for å skifte ut saltvannsoppløsningen. Hjemmelading er ikke ett tilbud på denne bilen... (om jeg har forstått det rett)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA