Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av automat, søndag 19. oktober 2014, klokken 22:10

« forrige - neste »

automat

http://www.nrk.no/norge/elbilforeininga_-_-me-er-skuffa-1.11971948

Regjeringa er tyst om kor mykje pengar dei vil gje til ladestasjonar og om kva som skjer med elbilfordelane frå 2017. Eit skuffande statsbudsjett, meiner Elbilforeininga.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arnkl

Sitat fra: automat på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:39
http://www.nrk.no/norge/elbilforeininga_-_-me-er-skuffa-1.11971948

Regjeringa er tyst om kor mykje pengar dei vil gje til ladestasjonar og om kva som skjer med elbilfordelane frå 2017. Eit skuffande statsbudsjett, meiner Elbilforeininga.

No skal Transnova avviklast og oppgåvene takast over av Enova. Men eg er usikker på om politikarane har lagt føringar for kor mykje pengar Enova skal bruke på ladeinfrastruktur, eller om det er opp til Enova å prioritere. Nokon som veit?

Ellers er eg litt samd med Solvik-Olsen i at:

"Me må leggja press på kraftselskap og på elbilbransjen. Ulike kommersielle aktørar må bidra, seier Solvik-Olsen til NRK."

Spesielt bilproduksentane og importørane bør på bana her. Når til dømes VW reknar med å selje 8000 elbilar neste år, bør det vere i deira interesse at kundane deira får nytta bilane sine mest mogeleg. Dei kan ikkje skyve heile ansvaret over på staten.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

timingbeltkiller

JA,
VW, Nissan & CO bør innstallere hurtigladerer hos merkeforhandlerne.
Kundene gis gratis lading (innkalkulert i salgsprisen lik Tesla)
eller relativt rimelig med forhandlerutstedt ladekort.

MEN
blir kanskje lett et kapasitetsproblem siden et ladepunkt bare kan
betjene 48 elbiler i døgnet mot en pumpe ca 200 fossilbiler.
Og fossilbilen bare trenger påfyll hver 100 mil mot hver 10 mil for elbilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Man kan godt legge press på forhandlere og produsenter, men uten å konkretisere hvordan blir dette et slag i luften. For å unngå at alle løper i hver sin retning, så må man enes om ladestandarder og samarbeide om infrastuktur. På kort sikt er det nok litt mye å forvente av en bilbransje som ikke helt er inneforstått hva ladeinfrastuktur er for noe.

Noen må koordinere dette og muligens stille krav til elbiler for typegodkjenning i Norge. Man kan gjerne adoptere Teslas modell eller bruke den som en mal for hvordan det kan gjøres. Siden det kreves defakto/reelle standarder for lading, og ladeteknologi som er tilstrekkelig fremtidsrettet er det vel ikke så mange muligheter å velge mellom i dag.

Norge er et land som ligger langt fremme i adopsjon av elbiler. Hvis vi gjør ting riktig kan andre land kopiere oss. Kanskje kan det bli norske arbeidsplasser av det også, om noen kommer opp med gode ideer for ladeinfrastuktur, design o.l. Veikroer med lading og et variert tilbud til de som lader vil nok bli populært. Et lite kontorlandskap, lekeplass, sykkelbane, badeplass osv er konsepter som bør prøves ut.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 09. oktober 2014, klokken 07:10
JA,
VW, Nissan & CO bør innstallere hurtigladerer hos merkeforhandlerne.
Kundene gis gratis lading (innkalkulert i salgsprisen lik Tesla)
eller relativt rimelig med forhandlerutstedt ladekort.

MEN
blir kanskje lett et kapasitetsproblem siden et ladepunkt bare kan
betjene 48 elbiler i døgnet mot en pumpe ca 200 fossilbiler.
Og fossilbilen bare trenger påfyll hver 100 mil mot hver 10 mil for elbilen.

I motsetning til fossilbiler, så fyller jo folk flest bilen hjemme eller på jobb. Det er de færreste km som er kjørt med energi fra hurtigladestasjoner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:15
I motsetning til fossilbiler, så fyller jo folk flest bilen hjemme eller på jobb. Det er de færreste km som er kjørt med energi fra hurtigladestasjoner.
Vilket gjør kommersielt drevne hurtigladere til en særs tvilsom forretning.
Med lite behov å dekke blir det ikke inntjening til å avskrive investeringen.

I tillegg kommer risikoen for nye batterityper som ytterligere reduserer
ladebehovet ute på veien.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 09. oktober 2014, klokken 09:08

Noen må koordinere dette og muligens stille krav til elbiler for typegodkjenning i Norge.

Et krav som burde rettes mot bilprodusentene er påbud om 3-fas-lading. Da vil alle el-biler få minimum 11KW AC-lading. Og flere enn Tesla og Zoe får glede av 22KW type-2, som er langt billigere å sette opp en DC-lading.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på torsdag 09. oktober 2014, klokken 23:06
Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 09. oktober 2014, klokken 09:08

Noen må koordinere dette og muligens stille krav til elbiler for typegodkjenning i Norge.

Et krav som burde rettes mot bilprodusentene er påbud om 3-fas-lading. Da vil alle el-biler få minimum 11KW AC-lading.

Nja, det er da helt uproblematisk å f.eks sette inn en 3x10A lader, som gir 6.9kW på 3-fase og 2.3kW på 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

En 3x10A lader vil uansett være bedre enn en  1x32A lader.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electrix

Sitat fra: Rio på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:15
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 09. oktober 2014, klokken 07:10
JA,
VW, Nissan & CO bør innstallere hurtigladerer hos merkeforhandlerne.
Kundene gis gratis lading (innkalkulert i salgsprisen lik Tesla)
eller relativt rimelig med forhandlerutstedt ladekort.

MEN
blir kanskje lett et kapasitetsproblem siden et ladepunkt bare kan
betjene 48 elbiler i døgnet mot en pumpe ca 200 fossilbiler.
Og fossilbilen bare trenger påfyll hver 100 mil mot hver 10 mil for elbilen.

I motsetning til fossilbiler, så fyller jo folk flest bilen hjemme eller på jobb. Det er de færreste km som er kjørt med energi fra hurtigladestasjoner.
Dette er jo en "høna og egget" problemstilling. Folk kjører ikke på tur til hurtigladere, de trenger hurtigladere underveis for å komme til målet sitt. Så lenge hovedkorridorene har huller I ladekartet så kjører ikke folk elbil på langtur. Når man får en noenlunde dekning av hovedveiene vil man nok se en økning I bruken. Det holder ikke å lade et par ganger ekstra I byen før man setter ut på E18, man må ha laderne underveis.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

arnejorg1

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 09. oktober 2014, klokken 19:11
Sitat fra: Rio på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:15
I motsetning til fossilbiler, så fyller jo folk flest bilen hjemme eller på jobb. Det er de færreste km som er kjørt med energi fra hurtigladestasjoner.
Vilket gjør kommersielt drevne hurtigladere til en særs tvilsom forretning.
Med lite behov å dekke blir det ikke inntjening til å avskrive investeringen.

I tillegg kommer risikoen for nye batterityper som ytterligere reduserer
ladebehovet ute på veien.

Men den dagen man har like mange elbiler som fossilbiler vil nok behovet være der uansett om bilen har en rekkevidde på 30 eller 60 mil. For er man på langtur kan man ikke lade hjemme, og man må fortsatt ha strøm.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Rio

Sitat fra: Electrix på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Rio på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:15
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 09. oktober 2014, klokken 07:10
JA,
VW, Nissan & CO bør innstallere hurtigladerer hos merkeforhandlerne.
Kundene gis gratis lading (innkalkulert i salgsprisen lik Tesla)
eller relativt rimelig med forhandlerutstedt ladekort.

MEN
blir kanskje lett et kapasitetsproblem siden et ladepunkt bare kan
betjene 48 elbiler i døgnet mot en pumpe ca 200 fossilbiler.
Og fossilbilen bare trenger påfyll hver 100 mil mot hver 10 mil for elbilen.

I motsetning til fossilbiler, så fyller jo folk flest bilen hjemme eller på jobb. Det er de færreste km som er kjørt med energi fra hurtigladestasjoner.
Dette er jo en "høna og egget" problemstilling. Folk kjører ikke på tur til hurtigladere, de trenger hurtigladere underveis for å komme til målet sitt. Så lenge hovedkorridorene har huller I ladekartet så kjører ikke folk elbil på langtur. Når man får en noenlunde dekning av hovedveiene vil man nok se en økning I bruken. Det holder ikke å lade et par ganger ekstra I byen før man setter ut på E18, man må ha laderne underveis.

Klokken 18:00 på en fredag ettermiddag er det kun et par hurtigladere på Østlandet som er i bruk. Østlandet er "godt nok" dekket til at man kan kjøre; likevel er det (for å si det pent) ingen kø.

Faktum er at folk flest sjeldent kjører mer enn ca 100 km i løpet av en dag, og det gjelder både eksosbiler og elbiler. Ja, det skjer selvsagt av og til, men hvis man ser hvor lite HLerne er i bruk, så husker man at selv eksosbiler ikke gjører mer enn gjennomsnittelig 33 km / dag.

Og det er selvsagt synd, på mange måter, men faktum er nok at de fleste lader hjemme/arbeid for nesten alle kjørebehov.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Jeg gjør så og si all lading hjemme, jeg har hurtigladet ca to ganger i året nå på mine lokale hurtigladere. Med god deknig mellom Sørlandet og Østlandet ville jeg kjørt elektrisk ca fire turer i året her og dermed gjort ca 20-24 ekstra hurtigladinger, altså mer enn 1000% økning.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA