Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statusoversikt

Startet av Olsleaf, onsdag 21. august 2013, klokken 07:02

« forrige - neste »

skysurfer

Min Leaf ble levert med defekt varmeapparat fra fabrikk. I følge forhandler hadde de oppdaget dette under klargjøringsrutinen. Da skrudde de varmen på max (Dvs. varmepumpen og varmeelementet). Det totale strømtrekket fra batteriet skulle da vært på 3kW, noe det ikke var.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Daeedor

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. august 2013, klokken 19:29
Varmepumpen på Leaf kobles ut når det blir for kalt, tror jeg har hørt -15. Da tar et PTC-element på 5kW over, det står direkte i varmeapparatet som på classicthink.
Dermed blir rekkevidden like dårlig på ny og gammel Leaf ved skikkelig kalde.
Men derimot rundt null blir det supert med varmepumpe, og man slipper å varme opp mange liter vann!

Nesten rett :  varmepumpe kobles ut på minusgrader , det stemmer , omtrent på minus 10. Vet dette , pga at mitt PTC element tok kvelden i fjor (rep på garanti) , og hadde da ikke varme i det hele tatt da varmepumpen sa takk for seg. Ikke gøy...  MEN :  Varmepumpe brukes parallelt med PTC element , for å varme opp raskt ! Så PTC- elementet på ca 5 kw brukes i tillegg når det trengs.  Når det ikke er for kaldt , slik at varmepumpe henger med , så er typisk forbruk 05-1,5 kw på varmepumpe alene nå bilen er varmet opp litt - dvs innen ca 5 minutter etter oppstart. Dermed bruker varmeapparatet på "ny Leaf" veldig lite strøm, blant annet pga at det ikke er varmetap fra vannslanger i motor-rom og inn i torpedovegg. Dette gjelder selvsagt også når det er kaldt , selv når varmepumpe skrus av. Effekttapet fra åpne , uisolerte vannslanger i motor rom vil fortsatt være fraværende på ny Leaf..... da den ikke har slikt varmeapparat.Ny Leaf har kun luft-til luft apparat. ( dette kan man vanskelig diskutere seg vekk fra , uansett hvor glad man er i den "gamle modellen...")   

tomrh

#17
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:37
Effekttapet fra åpne , uisolerte vannslanger i motor rom vil fortsatt være fraværende på ny Leaf..... da den ikke har slikt varmeapparat.Ny Leaf har kun luft-til luft apparat. ( dette kan man vanskelig diskutere seg vekk fra , uansett hvor glad man er i den "gamle modellen...")
Det var en tråd i 2012 om å isolere tank + slanger i gammel-Leafen. De som har gjort dette, hadde det særlig virkning? Hvor mye effekt ble spart? Kan være greit å vite for de som vurderer ny/brukt euroLeaf m/varmepumpe vs. brukt Japan-Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Hvis jeg husker rett ble virkningen kvantifisert til "merkbar"...

Jeg vurderte å gjøre det på vår bil, men anser det som så arbeidskrevene at jeg ikke orker.
Man bør også isolere mer enn tank og rør -og det tror jeg ikke er så enkelt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:54De som har gjort dette, hadde det særlig virkning? Hvor mye effekt ble spart?
Placeboeffekten var nok den som slo mest inn, men teoretisk skulle det nok ha noe å bety.  :P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

JanBrede

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:37
Sitat fra: Lynet på torsdag 15. august 2013, klokken 19:29
Varmepumpen på Leaf kobles ut når det blir for kalt, tror jeg har hørt -15. Da tar et PTC-element på 5kW over, det står direkte i varmeapparatet som på classicthink.
Dermed blir rekkevidden like dårlig på ny og gammel Leaf ved skikkelig kalde.
Men derimot rundt null blir det supert med varmepumpe, og man slipper å varme opp mange liter vann!

Nesten rett :  varmepumpe kobles ut på minusgrader , det stemmer , omtrent på minus 10. Vet dette , pga at mitt PTC element tok kvelden i fjor (rep på garanti) , og hadde da ikke varme i det hele tatt da varmepumpen sa takk for seg. Ikke gøy...  MEN :  Varmepumpe brukes parallelt med PTC element , for å varme opp raskt ! Så PTC- elementet på ca 5 kw brukes i tillegg når det trengs.  Når det ikke er for kaldt , slik at varmepumpe henger med , så er typisk forbruk 05-1,5 kw på varmepumpe alene nå bilen er varmet opp litt - dvs innen ca 5 minutter etter oppstart. Dermed bruker varmeapparatet på "ny Leaf" veldig lite strøm, blant annet pga at det ikke er varmetap fra vannslanger i motor-rom og inn i torpedovegg. Dette gjelder selvsagt også når det er kaldt , selv når varmepumpe skrus av. Effekttapet fra åpne , uisolerte vannslanger i motor rom vil fortsatt være fraværende på ny Leaf..... da den ikke har slikt varmeapparat.Ny Leaf har kun luft-til luft apparat. ( dette kan man vanskelig diskutere seg vekk fra , uansett hvor glad man er i den "gamle modellen...")

Istemmer på dette.  Forbruket etter at bilen har nådd komforttemperatur og ned til noen få minusgrader er veldig lavt, 0,5 til 1,5 kw, kjører stort sett alltid med varme eller kjøling på og slår i følge Leafen selv ut med - 1 til -3 km.  Når jeg fikk tilbake bilen fra service forrige uke sto det plutselig -8 km anslått, men antar at dette hadde noe med oppdateringen av SW å gjøre, det var vanlig etter neste start.  Jeg ble litt overrasket over tallet, så det sier en del om hva jeg er vant til å se av forbruk på varme på +/- 0 grader.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

tomrh

Sitat fra: BE på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 15:24
Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:54De som har gjort dette, hadde det særlig virkning? Hvor mye effekt ble spart?
Placeboeffekten var nok den som slo mest inn, men teoretisk skulle det nok ha noe å bety.  :P
Jeg gjorde det på mjauen vår, i tillegg til å etterisolere under gulvmatta foran. Det hadde effekt på den måten at bilen faktisk ble gjennomvarm i mange minusgrader, noe den ikke ble tidligere. Men ikke særlig kvantifiserbart siden mjauen mangler kW-visning av klima-forbruk.

Sitat fra: JanBrede på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:15
kjører stort sett alltid med varme eller kjøling på og slår i følge Leafen selv ut med - 1 til -3 km. 
Dette er bra! For gammel-Leafen er det typisk -9 til -12 km utslag ved null grader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

#22
Det er merkbart å isolere tank /og slanger, men der isolasjonen trengs mest, rundt selve ptc elementet er det ekstremt vanskelig å komme til. Jeg har ikke hørt om noen som har klart å isolere ptc elementet som ligger lavt nede på høyre side, men jeg har målt utvendig temp på ptc metallboksen og den ligger på ca. 60 grader.

Inne i denne boksen strømmer vannet gjennom og den kjøles effektivt ned ved kjøring i høy fart og kaldt vær. Det er utrolig at ikke Nissan isolerte den bedre når de designet 1.gen Leaf. I mine tester går ca. 30-50% av energien bort i fyring for kråka på gen. 1 sitt varmesystem.

Det kan en teste om en stenger alle spjeld, og setter varme til senter og vifte på min, da kommer ingen varme inn i bilen og det er null luftgjenomstrømning, alikevel bruker Leaf ca. 1,5 KW bare til å holde vannet varmt ved kjøring i ca 80kmt ved ca. 0 grader.

Daeedor

Sitat fra: flux på torsdag 23. oktober 2014, klokken 23:57
Det er merkbart å isolere tank /og slanger, men der isolasjonen trengs mest, rundt selve ptc elementet er det ekstremt vanskelig å komme til. Jeg har ikke hørt om noen som har klart å isolere ptc elementet som ligger lavt nede på høyre side, men jeg har målt utvendig temp på ptc metallboksen og den ligger på ca. 60 grader.

Inne i denne boksen strømmer vannet gjennom og den kjøles effektivt ned ved kjøring i høy fart og kaldt vær. Det er utrolig at ikke Nissan isolerte den bedre når de designet 1.gen Leaf. I mine tester går ca. 30-50% av energien bort i fyring for kråka på gen. 1 sitt varmesystem.

Det kan en teste om en stenger alle spjeld, og setter varme til senter og vifte på min, da kommer ingen varme inn i bilen og det er null luftgjenomstrømning, alikevel bruker Leaf ca. 1,5 KW bare til å holde vannet varmt ved kjøring i ca 80kmt ved ca. 0 grader.

Og- her setter du vel egentlig fingeren på årsaken til energiforbruk "gammel leaf" kontra den "nye" på vinterstid..... Dette gir helt sikkert en vesentlig rekkeviddeforskjell når det er kaldt..... ::)

tomrh

Sitat fra: flux på torsdag 23. oktober 2014, klokken 23:57
Det er merkbart å isolere tank /og slanger, men der isolasjonen trengs mest, rundt selve ptc elementet er det ekstremt vanskelig å komme til. Jeg har ikke hørt om noen som har klart å isolere ptc elementet som ligger lavt nede på høyre side,
Om man ikke klarer å komme til selv, burdte jo et verksted kunne ta denne isoleringsjobben? Er faktisk villig til å betale noen få tusenlapper for å få oppgradert varmeapparatet.

Sitat fra: flux på torsdag 23. oktober 2014, klokken 23:57
I mine tester går ca. 30-50% av energien bort i fyring for kråka på gen. 1 sitt varmesystem.
Hvis jeg nå opplever -9 til -12 km utslag ved 0 grader på vår 1.gen Leaf, så skulle isolasjon av element+tank+slanger bringe dette ned i ca. -5 til -8 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Hvis rekkevidde er et reelt problem tror jeg ettermontert webasto er den eneste løsningen.
Så lenge den kan slås på manuelt og ikke brukes bortsett fra de kaldeste dagene i året ser jeg ikke problemet (med forurensning). Men den er dyr.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 24. oktober 2014, klokken 09:10
Hvis rekkevidde er et reelt problem tror jeg ettermontert webasto er den eneste løsningen.
Så lenge den kan slås på manuelt og ikke brukes bortsett fra de kaldeste dagene i året ser jeg ikke problemet (med forurensning). Men den er dyr.
Ja, pengene avgjør, dette er bare "kjekt-å-ha" for oss, ikke kristisk for bruk. Jeg kan gjerne betale 2-3.000 for litt bedre rekkevidde, men ikke 20-30.000.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA