Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fulladet etter siste oppdatering 6.1 et eller annet

Startet av Gnilre, mandag 20. oktober 2014, klokken 09:50

« forrige - neste »

Gnilre

Jobben min skal anlegge parkeringsplass for bedriften både innendørs og utendørs. Jeg regner med at det blir gjesteparkering, handicap-parkering, parkering for bedriftens vanlige biler og elbiler, for arbeidstagernes elbiler og vanlige fossilbiler.
Hvordan bør i så fall plassen organiseres ? Jeg tenkte å komme med noen innspill til bedriften, og har i utgangspunktet sett for meg at dette burde ordnes slik:
Nærmest inngangen bør det være plass for gjesteparkering, handicappede og bedriftens elbiler.
Lengst unna inngangen bør det være plass for de ansattes elbiler med max 16A lading.
Og så får de øvrige parkere i mellom. Jeg tenker at dette er en bedre måte å arrangere det på for å unngå at ladeplassene blir opptatt av elbiler som ikke lader og fossilbiler med sjåfører som ikke gidder å gå.

Det er sikkert noen her på forumet som har god erfaring med problemstillingen; jeg har bare hatt elbil i knapt 2 uker.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

emil

#1
Ditt oppsett virker ganske fornuftig.

Det som all erfaring viser er at elbilparkering (bortsett fra reserverte plasser) bør plasseres lengst mulig inngang så det kun er de med ladebehov som parkerer der forutsatt at det er nok med ledige vanlige plasser nærmere. Tydelig skilting om at plassene gjelder ladbare biler som lader er også viktig (så får man bestemme seg om man skal godta  kun elbil eller også ladbar hybrid). Lademulighet på HC plass er vel også noe man kanskje bør tenke på.

Ellers skal nye ladeplasser nå oppføres med Mode3/Type2 kontakter så der blir det fort en kostnad på >5000kr pr ladeplass. Alternativt kan man ha CEE kontakter for 16A og schuko kan til nød gå med 10A sikring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA