Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Hrafn, mandag 27. oktober 2014, klokken 10:33

« forrige - neste »

Hrafn

Hei ,

siden det er snart vinter igjen og det blir min første med en elbil må jeg bar spørre om det .

Hvis det er 20 kuldegrader ute må Leafen henge på strømmen hele tida eller kan den stå ute i 8 timer uten at det er en fare for at batteriet fryser ?
Åssen gjør man det når man reiser bort i en uke ? Skal man koble den på da og sette ladern på 80 % eller finnes det en annen innstilling som er bedre ?

Jeg har ingen mulighet å parkere den inne men har en egen veggboks foran huset , så om natta og når jeg er bortreist kan jeg fint lade den hele tida . På jobb har jeg egentlig ingen mulighet , og da må den stå ute i 8-10 timer .

knutgrr

Nyere Leafer har varmeteppe, som slår inn ved minus 13 eller noe slik.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

bjorn_2390

Kan se ut som at din situasjon er relativt(?) lik min. Må stå ute, har uttak på vegg, bruker kun den medfølgende 10A-laderen. Kommer vel litt an på hvor du bor i landet, men egentlig virker det som om det er ett fett: En av medlemmene her, hører hjemme i Pasvikdalen, og lever godt med bilen sin, rapporterer han. Selv bor jeg i Mjøsområdet.

Har ikke hatt utfordringer om vinteren i det hele tatt. Klart: -Rekkevidden reduseres, men bilen starter og går, ja, jeg har aldri hatt en bedre vinterbil. Jeg kommer til ferdig oppvarmet bil, og rattvarme, setevarme, kupévarme: Det er liksom ikke noe problem i det hele tatt. Jeg bruker ikke AC om vinteren, har ikke sett behov for det. Andre finner gode rutiner ved å tenke AC-bruk/så-så lenge før man når målet, sikkert individuelt hva behovet er der, også. Men det kan du lese mange poster om på forumet.

Du finner også mange gode tanker rundt vedlikeholdslading i perioder du ikke bruker bilen. Jeg har ikke hatt så store bekymringer rundt dette, har bare gjort "som vanlig".

Jeg trodde jeg skulle måtte bruke en fossilbil mange ganger i løpet av vinteren. Der tok jeg feil, gitt. Behovet har vært lik null.

Lykke til, gled deg til vinteren (ok, DER var en setning jeg aldri hadde trodd skulle komme fra meg)!

_______
Edit: For øvrig, hvor mange dager i året er det -20??

Blå Euro-Leaf (2012)

Daeedor

Tror "varmeteppet" slår inn på ca minus 17 grader på "norske" biler. Ettersom det skrur seg av og på , vil det ikke dra mye strøm over natten , men litt blir det jo. Dersom batteriet faller ned mot lav% ved langvarig parkering (ukes tid eller lengre kanskje? ), vil batterivarmeren kunne skru seg helt av dersom det er kaldere enn minus 17 hele tiden og varmeren slår inn hele tiden. Dette for at batteriet ikke skal tappes for lavt !  Dvs - det minste av 2 onder.

Så problemer kan evnt oppstå ved langtidsparkering ute , og i meget kaldt vær uten strømtilkobling.
Hva som vil skje da , er jeg ikke helt sikker på , men batteriet vil i tilfelle bli veldig kaldt ihvertfall. Du vil muligens få behov for strømtilkobling før du kan kjøre stort ......  ;)

MEN : normalt tror jeg de færreste vil oppleve noen problemer. :P   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA