Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ekstralys på Leaf

Startet av ElisaNord, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:25
Det handler ikke om aa kreve aa faa installert kontakter saa man kan lade, men aa kreve aa faa lov til aa bruke sin egen kurs, paa sin egen plass, til godkjent utstyr, paa lovlig maate. Mener du om det kommer vedtekter som forbyr bruk av kjoeleskap i leiligheten, saa maa det foelges? Ja, det er ett litt soekt eksempel, men satt paa spissen saa er det konsekvensen. Og de eksemplene du nevner faller inn under ansvar som andelseier har, f.eks er man ansvarlig for skade man paafoerer andres andeler.

Tja, jeg kjenner ihvertfall til borettslag der det er forbud å ha egen vaskemaskin i leilighetene. All vask skal foregå i felles maskiner i kjelleren, der man må booke plass på forhånd. Hørtes tungvint ut syntes jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: TorC på onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:50
Så min påstand er at man ikke kan kreve lading i fellesanlegg på felles strømanlegg, og følgelig at sameiet kan nekte bestemte former for bruk.

Det skal jeg ikke motsi. Fellesanlegg er jo noe sameiet bestemmer over, og kan begrense buk av. Det initsielle der var om sameiet UTEN aa ha lagt begrensninger paa det, kan kreve stort beloep innbetalt, uten aa ha noe innsikt i hva som var benyttet.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:55
[Tja, jeg kjenner ihvertfall til borettslag der det er forbud å ha egen vaskemaskin i leilighetene. All vask skal foregå i felles maskiner i kjelleren, der man må booke plass på forhånd. Hørtes tungvint ut syntes jeg...

Vaskemaskiner kan jo faktisk foraarsake en god del stoey, dersom leilighetene er daarlig isolert. Men jeg tror den begrensningen skulle faatt problem med aa overleve, om den ble satt paa proeve.

arthur

Sitat fra: Olatho på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:42
Selvsagt kan et sameiemøte/generalforsamling gjøre vedtak som går ut over norsk lov. 

Så lenge det ikke er i strid med norsk liv, ja, ellers ikke. Nå er det langt ifra alt som er dekket av norsk lov, og det er fortsatt, heldigvis, avtalefrihet her i landet.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

TorC

Sitat fra: Panduck på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:31
Sitat fra: TorC på onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:50
Så min påstand er at man ikke kan kreve lading i fellesanlegg på felles strømanlegg, og følgelig at sameiet kan nekte bestemte former for bruk.

Det skal jeg ikke motsi. Fellesanlegg er jo noe sameiet bestemmer over, og kan begrense buk av. Det initsielle der var om sameiet UTEN aa ha lagt begrensninger paa det, kan kreve stort beloep innbetalt, uten aa ha noe innsikt i hva som var benyttet.

Nå vet vi ikke hva vedtektene i det omtalte sameiet regulerer, så dette blir jo uansett spekulativt. Som sameier ville jeg blitt forbannet hvis min nabo monterte et hydrogenanlegg som gikk på fellesstrøm, selv om det var en lovlig bruk hvis ikke dette var godkjent av styret. For det er jo ikke meningen at sameiet skal betale for folks drivstoff.

Mer konkret kan jeg ta et eksempel fra et annet sameie jeg selv bare er sameier: En av de andre sameierne har fått seg en Tesla med et 85kwt batteri. Jeg vet ikke hvor mye han lader andre steder, så jeg antar det verste. Kan hende han bare lader for en hundrings i året, men kan hende han utelukkende lader på vår regning. Hvis han ikke hadde bedt om tillatelse ville jeg antatt at han kun lader på vår regning. I tillegg må vi bruke tid på å administrere dette. Siden mange kjører langt over 20K per år, og som elbilist i Oslo så antar jeg at han er en langkjører.  Siden vedkommende ikke har bedt om lov, eller sagt noe om lading må man ta "verste fall" i beregningen. Ved f.eks 30 000 km per år med verste snitt på Tesla på 3kwt per mil er vi på 9000,- kr ved 1 kr pr kwt. Da er vi ikke veldig langt unna de 800,-p/m som ble krevet av sameiet trådstarter er med i. 

Jeg skjønner godt at styret blir forbannet hvis en enkelt sameier plutselig påfører sameiet en potensielt stor kostnad. I slike tilfeller gidder man ikke gjøre undersøkelser, men man gjør utregninger basert på "verste fall".

Slik jeg oppfatter trådstarter har hun tatt seg til rette uten å spørre styret. Da er det forståelig at de reagerer negativt. Da tar de "verste fall" i "verste forhold" og sender en regning. Jeg vil tro styret ville ha reagert på en helt annen måte hvis man på forhånd spurte om lov. (Egen erfaring fra tidligere nevnte sameie bekrefter dette. Jeg beskrev bruken og forklarte situasjonen, og fikk tillatelse til 2-3 fulladinger per måned).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kent

Sitat fra: TorC på onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:02
Ved f.eks 30 000 km per år med verste snitt på Tesla på 3kwt per mil er vi på 9000,- kr ved 1 kr pr kwt. Da er vi ikke veldig langt unna de 800,-p/m som ble krevet av sameiet trådstarter er med i. 

Men om man ikke har forutsetninger for å vite hvor langt vedkommende kjører, ville det ikke vært mer naturlig å bruke tallene til SSB? Altså at en elbil kjører ca en bjart i året?

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA