Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maksimale mål på 12 V batteriet i Saxo og 106

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 23. november 2010, klokken 14:32

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Nissan hadde i årene 2000 - 2006 en elektrisk utgave av Prairie på Svalbard. Bilen gikk med  stedsriktige sorte og gule EL skilter. Det var nok dårlig med muligheter for å benytte goder som gratis parkering på offentlige p-plasser, tilgang til kollektivfelt og tilgang til offentlige ladeplasser. Bilen kom før elbiler fikk fritak for mva, og andre avgifter, men det var nok neppe avgjørende for å få denne bilen til Tax-free øya.

Jeg har alltid lurt på hvorfor det var en elektrisk Nissan på Svalbard. I et presseklipp fra Nissan, der de skryter av sin elbil historie, fant jeg imidlertid denne bilen omtalt:



EV on ice
One of the most unusual applications of the Prairie EV was the years it spent under extreme polar conditions as a support vehicle for the Japanese National North Pole Exploratory Team at their research station in Ny-Alesund, Svalbard, Norway - which at 79°N is the world's most Northerly settlement.

The Prairie EV, with no Nissan support or maintenance, served as the daily transportation from the base research station to the town and airport and, most importantly, while conducting meteorological observations. Zero emissions vehicles are critical for such use in order to not contaminate the research data with CO2 emissions.

"The Nissan EV became a symbol of our pledge at the International Arctic Research Village that the environment would not be damaged by the execution of research activities," recalls Dr. Hajime Ito, Chair NySMAC. "VIPs visiting our village were welcomed at the airstrip by the Prairie EV, which transported them to town without the slightest noise or exhaust gas. It was also an excellent vehicle for scientific purposes, such as the observation of wild animals, which you could approach without sound or smell."

In 2006, after six flawless years of service, the Prairie EV stopped running. Since Ny-Alesund, with a permanent population of just 35 residents, lacked a Nissan dealership, the vehicle was returned to Nissan for investigation and evaluation. When the car was examined, Nissan engineers were delighted to find that the problem was simply a disconnected condenser. Once repaired, the Prairie EV started right up (though cell performance had degenerated slightly but within projections), proving the feasibility and durability of the Li-Ion battery under extreme conditions.
---------------------------
Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Interresant lesning.

Synd bilen ikke lenger er i Norge. Sikkert mange som kunne tenkt seg den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#2
Min Kewet "Isbjønn" fra 1992 gikk 1000 kilometer på Svalbard før den ble gitt opp.
Rørplatebatterier var nok ikke løsningen på 80 grader nord, de trives best i tropene.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA