Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av oddjou, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:41

« forrige - neste »

oddjou

Er det noen som har ett godt svar til meg om eg setter på senkestag på min model S, Med luft understell. Vill det påvirke garanti eller lignende om de skjer noe med bilen eller med luftunderstellet?

Slikt senkestag eg snakker om http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13895.0

B_Tesla

I ytterste konsekvens er vel svaret at det går utover garantien. Men jeg synes nå bilen ser veldig lav ut på low jeg. Mulig det er bare meg.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

HåkonE

Det er vel som med all garanti. Skjer det noe med bilen der det er mistanke om at modifikasjonen hadde en finger med i spillet, så kan det gå ut over garantien.

Det første som slår meg er feilslitasje på dekk, eller at dekk skraper inntil noe i skjermene som blir ødelagt/slitt. Det har skjedd på biler uten slike modifikasjoner, og man møter vel muligens mindre velvilje fra produsent om man selv har bidratt til å provosere frem slike feil.

Det er også en grunn til at understellet ble forsterket. Det er noe å ha litt i bakhodet når man raser avgårde på norske veier i "ultra-low" modus.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

HåkonE

Sitat fra: BMW850 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 15:59
Skjønner ikke vitsen...

Med å bare gjøre bilen lavere får man et lavere tyngdepunkt, bedre aerodynamikk og et (i manges øyne) penere ytre.


B_Tesla

Aerodynamikken får en marginal endring. Du må huske at drag her er i hovedsak gitt av det projekterte frontalarealet. Det betyr at det du tjener (om noe) er det du skjuler av dekkene i hjulbuen mer ved å senke den (sett forfra). En cm lavere gir da 1x24.5x2 cm2 mindre frontalareal. Det er altså 0.0049 m2 mindre areal. Hvordan effekten under bilen endres av dette er ukjent. For at man skal få en effekt av diffusor må de være MYE større i normale hastigheter, samt bilen må ned til noen få cm over bakken. Man mister alt for mye ut på siden til at det er noen nevneverdig effekt.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

HåkonE

Det er sikkert riktig det du sier. Har lest at det på sportsbiler er ønskelig å minimalisere mengden luft som passerer under bilen for at det skal gi høyere marktrykk (=bedre veigrep). Men hvor mye det har å si på Tesla aner jeg ikke.

Samme med tyngdepunktet, men det kan jo enkelt testes for de som har luft-pakken; høyeste setting vs. laveste.

Det fleste gjør vel uansett først og fremst en slik modifikasjon får å få bilen til å *se* mer sportslig ut.

B_Tesla

Dette har Bjørn faktisk testet i lav vs normal i 100 og 130 km/t. Der fant han ut at det var minimal forskjell. Sannsynligvis mye mer bare ved å felle inn speilene. Det med tyngdepunktet er et poeng, men det er i utgangspunktet lavt. Ved lav bil kan man kanalisere luft under bilen og ut difusoren. Da akselererer man luften inn, og får en form for sugeeffekt. Men det forutsetter mye større difusor, samt kanaler under.

Det med utseende er jo en smakssak. Selv synes jeg bilen blir i laveste laget. Ok når man kjører, siden man ikke ser dekkene så godt. Men når man står stille blir det i mine øyne rotete. Dekkene får en annen bue enn hjulbuen på en måte når dekkene går inn under hjulbuen. Jeg liker personlig ikke det. Men er jo opp til den enkelte.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Kallagtunet

Få deg en dunk i batteripakken og se om Tesla vil ta regningen på 350k for en ny etter at de har logget at at den er senket...


Høgis

Bilen var opprinerlig ca. 15 mm lavere på Low enn den er nå. Tesla kom med flere oppdateringer vedr. høyden på biler med luftunderstell pga. noen svært omtalte branner. Dersom man kjører med std. 19" felger ser jeg heller ikke vitsen med å senke bilen, men tror de fleste som velger og sette på 22" felgsett også syntes bilen blir finere dersom den blir litt lavere (som f.eks tilbake til opprinderlig Low).
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

HåkonE

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:41
Dette har Bjørn faktisk testet i lav vs normal i 100 og 130 km/t. Der fant han ut at det var minimal forskjell. Sannsynligvis mye mer bare ved å felle inn speilene. Det med tyngdepunktet er et poeng, men det er i utgangspunktet lavt. Ved lav bil kan man kanalisere luft under bilen og ut difusoren. Da akselererer man luften inn, og får en form for sugeeffekt. Men det forutsetter mye større difusor, samt kanaler under.

Det med utseende er jo en smakssak. Selv synes jeg bilen blir i laveste laget. Ok når man kjører, siden man ikke ser dekkene så godt. Men når man står stille blir det i mine øyne rotete. Dekkene får en annen bue enn hjulbuen på en måte når dekkene går inn under hjulbuen. Jeg liker personlig ikke det. Men er jo opp til den enkelte.

Ja, han testet forbruk, men ikke hvor godt bilen sitter på veien. Forbruk er ikke en høy prioritet på sportsbiler. Poenget med tuning er å forbedre...uansett om utgangspunktet er "bra" eller ikke. Ofte gir endringene marginale endringer, men for noen er mange bekker små.... Ser forøvrig noen tilbyr (mer aggressive?) 3.parts diffusorer til Model S også nå.

Forsvinner dekkene langt under skjermen er jeg enig, det er ikke så pent. Kultur i USA det med "how low can you go", der de kutter fjærene nesten i 2. Men den originale Model S er langt unna det. Lett 1-2cm å gå på, og det er gjerne slike størrelsesforhold BMW & Co går for originalt på sine sportspakker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA