Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konvertere båt til elektrisk

Startet av muggost, onsdag 20. august 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

PST

Hvor mye strøm har du egentlig. Vanligvis ved 400V anlegg er det hovedsikring på 40A. Vis en da skal ha et uttak på 5x32A til lading av elbil for å kunne lade opp til 22kW er det ikke mye igjen til resten av boligen. Og det er ikke sikkert at det lokale e-verket liker så store strømmer som blir slått av og på. Sjekk også med dem før du gjør noe. Det er kommet et regelverk på hvordan uttak som skal brukes til lading av kjøretøy skal være.
Bevegelig ledning igjennom dørkarmen er ikke lov, så fjern den før det skjer noe galt. Forsikringsselskapene har ingen forståelse for sånne løsninger.

muggost

Det er 55A hovedsikringen, men jeg må opp til 63A for å ikke kvele resten av huset når lading med 22kw pågår. Elektrikeren undersøker med Hafslund hva som er ok og ikke. Hele boligfeltet er nytt så han mente det ville være uproblematisk.


Trekkoppbil

Det er vel flere biler med J1772 som kan lades med mer enn 16A, men du får ikke mer enn en fase her, og 240V.

Opel Ampera svelger vel 32A, og Leafer som har 6,6kW lader.  Jeg trur 6,6kW lader kom med med 2013-modellen, og det er standard på SV og SL. På S og europeiske biler er det ekstrautstyr.

muggost

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 26. september 2014, klokken 23:54
Det er vel flere biler med J1772 som kan lades med mer enn 16A, men du får ikke mer enn en fase her, og 240V.

Hva mener du? Er det bilen du tenker på,  eller huset?

KjellG

Sitat fra: muggost på fredag 26. september 2014, klokken 22:43
Det er 55A hovedsikringen, men jeg må opp til 63A for å ikke kvele resten av huset når lading med 22kw pågår. Elektrikeren undersøker med Hafslund hva som er ok og ikke. Hele boligfeltet er nytt så han mente det ville være uproblematisk.

Blir spennende å høre hva Hafslund sier til et titalls 22kW en-faselaster. "Alle" kommer hjem og lader mens strømmen blir dyrest mens de spiser middag før ungene skal kjøres.

Høres ut til at en kanskje må oppgradere strømnettet om få år.

Griffel

#20
Sitat fra: KjellG på lørdag 27. september 2014, klokken 13:36
Sitat fra: muggost på fredag 26. september 2014, klokken 22:43
Det er 55A hovedsikringen, men jeg må opp til 63A for å ikke kvele resten av huset når lading med 22kw pågår. Elektrikeren undersøker med Hafslund hva som er ok og ikke. Hele boligfeltet er nytt så han mente det ville være uproblematisk.

Blir spennende å høre hva Hafslund sier til et titalls 22kW en-faselaster. "Alle" kommer hjem og lader mens strømmen blir dyrest mens de spiser middag før ungene skal kjøres.

Høres ut til at en kanskje må oppgradere strømnettet om få år.
Nå er vel 22kW enfasladere nokså sjeldene dyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på lørdag 27. september 2014, klokken 15:32
Sitat fra: KjellG på lørdag 27. september 2014, klokken 13:36
Sitat fra: muggost på fredag 26. september 2014, klokken 22:43
Det er 55A hovedsikringen, men jeg må opp til 63A for å ikke kvele resten av huset når lading med 22kw pågår. Elektrikeren undersøker med Hafslund hva som er ok og ikke. Hele boligfeltet er nytt så han mente det ville være uproblematisk.

Blir spennende å høre hva Hafslund sier til et titalls 22kW en-faselaster. "Alle" kommer hjem og lader mens strømmen blir dyrest mens de spiser middag før ungene skal kjøres.

Høres ut til at en kanskje må oppgradere strømnettet om få år.
Nå er vel 22kW enfasladere et nokså sjeldent dyr.
Ja det er vel bare trefas vi snakker om ved de ladeeffektene for både Zoe og Model S.

Og at nettet kontinuerlig må oppgraderes er det liten tvil om. Man stoppet jo ikke akkurat utbygging av Internett-infrastruktur når 28,8 modemet kom heller :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#22
Se også tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13811.0.html
"Hafslund fraråder montering av 230V 32A enfas"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

muggost


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA