Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

- Moms på elbiler fra 2016.. LØP og KJØP :-)

Startet av Marius Engel, mandag 26. januar 2015, klokken 22:58

« forrige - neste »

Lynet

Du må ikke tro alt du leser på nettet Marius!
Som E_S skriver er det et lukket anlegg, og det er minimalt som lekker ut hvis anlegget er i orden.
Før 1990 var det R12 som ble brukt, da var lekkasjen tilnærmet 0. Men med R134a som brukes i de fleste i dag er tynnere gass er det lettere for gassen å trenge ut. Så derfor er det mange som mener at man må ta AC-service for å sjekke om det er nok gass. På de fleste biler kan man lese ut trykket med en systemtester og ut i fra temperatur og trykk kan man da finne ut om det er lekt ut noe gass.
Er alle rør og pakninger OK skal gassen holde seg på plass i mange pr.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

E_S

R134a er en gass som veldig lett trenger ut gjennom koblinger med O-ringer, slanger i gummi/kunststoffer og lignende. Det vil derfor alltid være et visst tap i et anlegg som inneholder disse komponentene. Stasjonære anlegg som kun har rør og tette forbindelser har ikke dette i samme grad.

6-8 år vil jeg si er ganske "normalt" på et anlegg som er helt i orden før man merker reduksjon i effekten såpass at noe bør gjøres . Dessverre er det ikke alltid det er 100% på en ny bil engang, og de aller minste lekkasjene er vanskelige å oppdage. En annen sak er at mange i Norge har for vane å ikke bruke AC-anlegget med mindre de trenger kjøleeffekt - og noe av det som er verst for et slikt anlegg er når det står stille i lange perioder. Jo mer kompressoren går og sirkulerer kjølemediet og oljen, jo bedre holder slanger/pakninger. Som et absolutt minimum bør kompressoren gå 30 minutter i måneden også i vinterhalvåret.

R134a lekker fortere ut enn den gamle R12-gassen. Det finnes knapt mobile R12-anlegg i drift igjen i dag, de fleste har på et eller annet tidspunkt i forbindelse med reparasjonsarbeider blitt konvertert til R134a eller påfylt erstatningsgass. R12 ødelegger ozonlaget og har vært forbudt ganske mange år nå. R134a har vel også vist seg å ikke være den snilleste gutten i klassen hva angår miljø og avgiften på denne gassen er deretter, men har inntil nylig vært enerådende i mobile AC-anlegg. Nå går bilprodusentene mer og mer over til andre gasser.

Jeg våger å påstå at grunnen til at de anbefaler AC-service annethvert år er for å tjene ekstra penger. Selve anlegget trenger man ikke å gjøre noe med før effekten blir dårlig eller det ikke funker (kompressoren ikke slår inn) lenger, da det sånn sett "lever sitt eget liv" som et forseglet/lukket system. Derimot er skifte av pollen/kullfilter og rens av fordamperens utvendige overflate (AC-rens) noe som bør gjøres med jevne mellomrom for å beholde best mulig fres i anlegget og unngå vond lukt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på fredag 09. januar 2015, klokken 11:36
Du må ikke tro alt du leser på nettet Marius!
Som E_S skriver er det et lukket anlegg, og det er minimalt som lekker ut hvis anlegget er i orden.
Før 1990 var det R12 som ble brukt, da var lekkasjen tilnærmet 0. Men med R134a som brukes i de fleste i dag er tynnere gass er det lettere for gassen å trenge ut. Så derfor er det mange som mener at man må ta AC-service for å sjekke om det er nok gass. På de fleste biler kan man lese ut trykket med en systemtester og ut i fra temperatur og trykk kan man da finne ut om det er lekt ut noe gass.
Er alle rør og pakninger OK skal gassen holde seg på plass i mange pr.

Jepp. Min varmepumpe er nå 8,5 år gammel, den har aldri trengt service og den bruker R134a. Tipper den fint går i 8,5 år til ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Og når varmepumpen i Leafen går, så kjøres altså på en måte AC anlegget året rundt? Enten som varmer eller kjøler, og jeg har skjønt det rett?

E_S

Sitat fra: Marius Engel på fredag 09. januar 2015, klokken 14:32
Og når varmepumpen i Leafen går, så kjøres altså på en måte AC anlegget året rundt? Enten som varmer eller kjøler, og jeg har skjønt det rett?

Det er helt riktig. Samme system/anlegg! :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

pwb

Når man tenker på at levetiden på en bil kanskje er 5000 timer (brukstimer) og en varmepumpe hjemme (på veggen) durer og går i kanskje 75000 timer (nesten alle dager året rundt i 10 år) så bør varmepumpa i bilen fungere knirkefritt uansett om den står i ett tøffere miljø.

sølv-pilen

Dersom varmepumpa hadde kunna kjøra 75000 timar i sjøvatn skulle eg vert einig. Tøffare miljø er verre en kva bilen er konstruert for. Ikkje utan grunn du finn mykje rust på bilane i dag. Trengs bare eit saltkorn for å gi punkt rust på ein av kretsane så tippar eg at kalkulasjonar om nært livslang drift blir noko dyrare en kva papiret med reiknestykket tilsa.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Daeedor

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:22
Dårlig lukt forhindres i stor grad med å skifte kupèfilter (ca 150,-) og ta ac-rens (150,- til) på sprayboks to ganger i året.

Kompressoren på min forrige bil, Opel astra, røk etter 6 år. Som oftest skjer dette pga. tap av gass som alltid er tilstede i ett vanlig ac anlegg. Gassen er transportmekanismenfor smøring av kompressor, dermed er det krise med lite gass. Oftest skjer dette en stund før man merker dårlig effekt, har jeg lest.

Leaf har jo varmepumpe, og da blir det muligens litt annerledes..?

Jeg har ikke hatt Leaf lenge nok til å sammenligne , men det du sier med tap av gass høres voldsomt ut  ? Min amcar hadde ca 10 % tap av gass på 10 år !!!  Verkstedet sa at dette hadde omtrent null effekt på virkningsgrad. At du på en Leaf skal miste så mye gass at det blir skade på AC pumpe etter 6 år høres helt...feil ut... (i mine ører og iht min erfaring fra annen bil. )

Men bevares , -du mener det du mener , og så mener jeg det jeg mener ... 8)

Marius Engel

Jeg mener ingenting. Jeg kommer med ren fakta når jeg sier at jeg fikk kompressorhavari på min 6 år gamle Opel Astra.

Kompressorhavari skyldes som oftest lite gass, har jeg som sagt lest (flere steder). Men jeg har ikke fagkunnskaper om det, så det kan jeg ikke vite om stemmer.

Daeedor

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 10. januar 2015, klokken 09:28
Jeg mener ingenting. Jeg kommer med ren fakta når jeg sier at jeg fikk kompressorhavari på min 6 år gamle Opel Astra.

Kompressorhavari skyldes som oftest lite gass, har jeg som sagt lest (flere steder). Men jeg har ikke fagkunnskaper om det, så det kan jeg ikke vite om stemmer.

Helt ok  ;D - jeg forstår hvorfor du skriver dette , og jeg beklager om du syntes jeg var litt krass - det var definitivt ikke meningen. Forøvrig - havari på ting "før tiden" er aldri gøy , og som regel bare uflaks....
Og dessuten - vedlikehold er selvsagt viktig , som du jo skriver.
;)

pwb

Kompressoren starter ikke hvis det er lite gass. Det er sensorer for både høyt og lavt trykk. Det har det nok vært i alle år.

Lynet

Kompressorhavari kan man nok få selv om det er lite gass.
Det er gassen som lekker, ikke oljen. Derfor er det lite sannsynlig at lite gass gjør at kompressor havarerer.
Faren er større hvis man har en kollisjonsskade på bilen og et rør eller slange til AC ryker slik at gassen strømmer ut på noen sekunder, da drar den også med seg olje ut. Hvis man da kun fyller gass ved reparasjon har man for lite olje........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Marius Engel

Gassen transporterer jo oljen rundt i systemet. Så lite gass gir dårlig smørning

pwb

Sitat fra: Lynet på lørdag 10. januar 2015, klokken 16:12
Kompressorhavari kan man nok få selv om det er lite gass.
Det er gassen som lekker, ikke oljen. Derfor er det lite sannsynlig at lite gass gjør at kompressor havarerer.
Faren er større hvis man har en kollisjonsskade på bilen og et rør eller slange til AC ryker slik at gassen strømmer ut på noen sekunder, da drar den også med seg olje ut. Hvis man da kun fyller gass ved reparasjon har man for lite olje........
Hvis det ikke fylles på olje hvis det er for lite så er det jo en feil fra verksted. Hvis man skal gjøre det selv med gass fra ebay så må man passe på å kjøpe en som inneholder olje også (er ikke lov, men fult mulig)

Lynet

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 10. januar 2015, klokken 19:37
Gassen transporterer jo oljen rundt i systemet. Så lite gass gir dårlig smørning

Hvis det er for lite gass så starter ikke kompressoren, nettop for å hindre havari. Sitter trykkfølere i anlegget som overvåker dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA