Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av kvp, torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

sisc1337

Sitat fra: AlexM5 på fredag 26. september 2014, klokken 19:26
Fysikken er grei. Både luft og ren nitrogen oppfører seg så godt som identisk når det gjelder trykkforandring ved konstant volum og endret temperatur. Det betyr ikke at ren nitrogen ikke har fordeler som fyllgass for dekk, men at trykket ikke forandrer seg ved endret temperatur er ikke en av de.
Fordelene er: Nitrogenmolekyler er større enn oksygenmolekyler og lekker dermed saktere ut av dekket.
Nitrogen vil ikke reagere (oksidere) med gummien i dekket.
Mengden med fuktighet i nitrogen vs luft er kun avhenging av hvor godt gassen blir tørket under/etter komprimering. Man kan ha like tørr luft som nitrogen. Når det er sagt er det sannsynlig at når det produseres "ren" nitrogen, så vil den være tørr.

10/10! Enkel, riktig og grei forklaring!

Fra det ene til det andre. Bruker folket det samme trykket på 20"" eller er det andre anbefalinger her? Skal snart hive på mine 20" vinterdekk, og tenker det kan være greit å checke trykket før jeg bytter:)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Griffel

Vi hadde en liten diskusjon om gass i dekkene her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,348.0.html

Men etter min ringe forståelse er fordelen med Nitrogen at den er tørr.
Luft som ikke er tørket innholder i tillegg til O og N en variabel mengde vanndamp som har stor betydning for trykkvariasjoner, (over og under duggpunkt). Luften som vi puster i (og kanskje fyller i dekkene) innholder inneholder 1-4% vanndamp i tillegg til det som omtales som luft (78% Nitrogen 21% oksygen og 1% annet)

Fyller en med tørr luft er jo blandingen med ca 78% Nitrogen og om Oksygenet lekker ut vil det jo etter noen fyllinger nærme seg ren Nitrogen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA