Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med ny software

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

DN har publisert en artikkel om hybridbiler og "elbilhysteri":

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/05/1509/Elbil/hvor-er-elbilene

Behøver litt hjelp i kommentarfeltet - kan noen trø til?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

NegativeElectrode

#1
Dinside følger opp i dag, men kanskje ikke fult så spekulative overskrifter
ww.dinside.no/930717/satses-det-egentlig-paa-elbil

Jeg antar mangelen på elbiler representerer størrelsen på forskningsbudsjettene til de store produsentene. Det er lagt ned veldig mye penger de siste årene på å forbedre forbrenningsmotoren (sunken cost), og det er nok ikke lett å kaste det arbeidet på båten til fordel for noe nytt og usikkert. Det hjelper heller ikke at så få land gir incentiver for at de skal satse på elbiler.

Så kan man fremstille det som om om Norge, Tesla og Nissan står veldig alene eller at flertallet tviholder på det kjente og trygge på tross av at de fleste innser at en endring må komme før eller siden. Når endringen kommer blir land som har infrastrukturen på plass og produsenter med attraktive modeller plutselig ikke lengre være ensomme frontkjempere.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

De gamle produsentene har alt å tjene på at overgangen tar tid, mye tid. Omstilling tar tid, og er vondt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eHaakon

Om vi tar parallelen til et annet teknologiområde, som mobiltelefoner, så ser vi hva som skjer med en industri som ikke følger med.  Nokia, Ericsson og BlackBerry var store helt til selskaper utenfor deres sfære (Apple og Google) tok over markedet deres med ny teknologi.  Samme ser vi med plateselskaper vs nedlasting og streaming, og bokbransjen vs Amazon. 

Innen bilbransjen ser vi det allerede med Tesla som har kommet inn fra sidelinjen og overtatt deler av premium markedet til BMW og Audi.  Blir spennende hva som skjer fremover!
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Thomas Parsli

Sitat fra: eHaakon på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:12
Innen bilbransjen ser vi det allerede med Tesla som har kommet inn fra sidelinjen og overtatt deler av premium markedet til BMW og Audi.

Det virker som om Tesla stjeler markedsandeler fra andre merker også:
http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Litt av grunnen til at det er så få elbiler på showet er at etterspørselen på elbiler globalt ikke er så stor ennå. Grunnen  til det er at ikke alle har fått opp øynene for elbiler eller at infrastruktur mm ikke er på plass. Mange plasser bor folk svært mye tettere enn i Norge slik at å få på plass lading til alle er en utfordring. Mange steder er også rekkevidden et stort problem da man kan kjøre mer over lange strekk i høyere hastighet, eller å stå evigheter i kø. Klima er også et problem. Batteri skal ikke ha det for varmt og ikke for kaldt. I Norge er det perfekt klima for elbiler. Vi har ikke for høy befolkningstetthet og vi kjører ikke så lange avstander til daglig.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Ikke minst er elbiler dyrere enn andre biler mange plasser.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

I Tyskland koster drivstoffet til en km kjørt med eGolf litt over 50% av
drivstoffet til en km kjørt med dieselGolf. Merkostnaden nybilpris for el versjonen
må du da kjøre flere hundre tusen km for å tjene inn igjen.

I Norge er merprisen negativ og eldrivstoffet ved hjemmelading under 20% prisen av diesel.
El versjonen lønner seg fra km 0.

Dette er 2 vidt forskjellige situasjoner. Og siden T og ikke N er normen i verden,
er det ikke rart elbilen utgjør 15% av nybilsalget i N og 0,1% i verden.

Økologisk er situasjonen mye gunstigere for elbilen.
Men det er til liten nytte, når antakelig over 90% av bilkjøperne
prioriterer egen lommebok høyere enn miljøet.

Jfr stemmetallene til miljøverstingene A, H og Frp sammenlignet med
tallene til MdG og SV.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Warlock

Sitat fra: eHaakon på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:12
Om vi tar parallelen til et annet teknologiområde, som mobiltelefoner, så ser vi hva som skjer med en industri som ikke følger med.  Nokia, Ericsson og BlackBerry var store helt til selskaper utenfor deres sfære (Apple og Google) tok over markedet deres med ny teknologi.  Samme ser vi med plateselskaper vs nedlasting og streaming, og bokbransjen vs Amazon. 

Det beste eksempelet jeg vet om er Konica som nektet å satse på minnebrikker og forholdt seg til filmrullene sine...

Øyvind.h

Eller Kodak som oppfant digitalkameraet, men ikke fokuserte på disrupsjon av egen forretningsmodell. Isteden lot de andre gjøre den jobben :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA