Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 30. september 2014, klokken 19:26

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Fra mange kanter leveres det stadig kritiske røster til innføring av elbiler. Hardkjøret startet omtrent samtidig som elbilene begynte å øke vesentlig i antall.

Er dette resultat av en eller flere "drittpakker" finansiert av interesser som ønsker status quo rundt bilteknologien?

Eller skyldes det bare Tesla-misunnelsen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 15. september 2014, klokken 17:35
Fra mange kanter leveres det stadig kritiske røster til innføring av elbiler. Hardkjøret startet omtrent samtidig som elbilene begynte å øke vesentlig i antall.

Er dette resultat av en eller flere "drittpakker" finansiert av interesser som ønsker status quo rundt bilteknologien?

Eller skyldes det bare Tesla-misunnelsen?

"Hardkjøret" startet vel egentlig ca. samtidig med saken med Spetalen?  Han er en kjent person, og helt sikkert med god innflytelse i mange mektige miljøer. Det var jo aldri hans plan at hans bakvaskelseskampanje mot elbiler skulle bli offentlig, han hadde bare holdt den gående en stund som private email innen en lukket gruppe (som tydeligvis også inneholdt journalister i det minste i Hegnars publikasjoner) før noen journalister hentet den frem i offentligheten.

Om alle senere "drittpakke leveranser" kommer av at folk har blitt påvirket av ham, eller om det ligger andre/noe annet bak skal jeg ikke si for sikkert, men det var i alle fall han+Hegnar som for alvor "brøt isen" så det er lettere for andre å fortsette kampanjen. Jeg tror ikke det er misunnelse som er årsaken, men de spiller helt klart på den, og lar den gi bedre grobunn for ikke se for kritisk på feilinformasjonen som spres.

Motivene for å drive med bakvaskelser kan man bare spekulere i, men ser ut til at flere av personene bak har en del bånd til oljevirksomheter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

#2
Sitat fra: Amoss på mandag 15. september 2014, klokken 18:33
Motivene for å drive med bakvaskelser kan man bare spekulere i, men ser ut til at flere av personene bak har en del bånd til oljevirksomheter.

Litt mer om "oljepakken": http://www.aftenbladet.no/meninger/Drittpakke-fra-Shell-3374457.html

Det som er spesielt i mediebildet den siste tiden er at kritikken i avisene kommer fra "nyttige idioter" - sykkelforkjempere, miljøforkjempere, miljøforskere, hybridbilleverandører o.l.
I utgangspunktet personer som deler klimabekymringen, men som ønsker at elbilene skal beskattes for å gi penger til deres sak som billigere kan løse klimaproblemet.

Hvorfor skjer dette?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 15. september 2014, klokken 18:38
Hvorfor skjer dette?

Fordi de ser at de på den måten får både medias og folks oppmerksomhet, og kan skape oppmerksomhet om sin sak. Om en viss statiker hadde bare snakket varmt om å sykle hadde han ikke fått mye oppmerksomhet eller store spalteplassen i media, eller mange klikk om han først hadde kommet til orde der. Men ved å rakke ned på elbiler så får man spaltemetere å boltre seg på, mange klikk og mye oppmerksomhet. For enkelte er all reklame god reklame...

Men hvorfor media velger å gi dem denne talerstolen, gang på gang på gang, helt ukritisk? Vel, da rører du ved ett vanskeligere og mørkere spørsmål... 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VigdisA

http://www.urbanet.no/announcements/policy-modell-for-kollektivtransporten-i-osloregionen
Her er et av de oppdragene Urbanet steller med om dagen. Denne gangen er det tydeligvis Ruter, Jernbaneverket ++ som betaler for pakka.. Sikkert lært at elbil gir mye spetakkel og hevet seg på den bølgen de og for å få frem sin sak..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Carl Anton Stenling

Jeg har litt "inside"-informasjon fra kampen som i sin tid stod rundt sigarettrøyking. Det var alltid vanskelig å få frem saklig informasjon pga. at alle journalistene var røykere.

Kan det være noe av det samme, dvs. at journalistene i Aftenposten reiser med buss inn til byen og blir svært opptatt av de få kilometerne kollektivfelt som de selv benytter hver dag?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

NegativeElectrode

#6
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. september 2014, klokken 17:58
Jeg har litt "inside"-informasjon fra kampen som i sin tid stod rundt sigarettrøyking. Det var alltid vanskelig å få frem saklig informasjon pga. at alle journalistene var røykere.

Kan det være noe av det samme, dvs. at journalistene i Aftenposten reiser med buss inn til byen og blir svært opptatt av de få kilometerne kollektivfelt som de selv benytter hver dag?

Det er ihvertfall mange paralleller mellom røykeloven og elbiler med reduserte avgifter:

  • Reduserte inntekter til staten
  • Et sunnere alternativ, særlig med tanke på luftkvalitet
  • Sunnere for lommeboken til den enkelte
  • Norge (og California) er først ute
  • Det skaper veldig mye støy i media
  • Latterliggjøring og feilinformasjon
  • Bagatellisering av problememe man vil løse
  • Problematisering og opphausing av "negative" effekter
  • Dette er et Oslo Vest/riking greie. Arbeidere røyker og kjører eksosbil... Sånn folkemening litt satt på spissen
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA