Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på Kjevik flyplass, Kristiansand?

Startet av Philippo10, mandag 29. september 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

Philippo10

Nå er det enda noen år igjen til noen av de første bilene der garantien utgår.

Ser her at noen her måtte skifte skjerm, flere ganger.

Hvilken kostnad nivå vil man forvente av Tesla, når man på sin bilen har nødt til å betale for disse reparasjonene og delene?
Vil Tesla ha en BMW klasse når ved deler/reparasjoner?

Hva tror folket hva prisene vil ligge på? Noen som sitter på Rééle tall?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

timingbeltkiller

Opprinnelig prissatte TM servicekostnadene til det det koster å serve Mercer og Bimmers.
For BMW 5 og Mercedes E er bilene S85 tar sikte på å konkurrere mot.
Nå nevnes BMW 3 og Mercedes C  som hovedkonkurrentene til Gen III.

Lover ikke godt verken for ekstrautstyrlista eller rep kostnader.
Men nå er det neppe kostnadsnivået som eventuelt kommer til å ødelegge for TM.
Det er snarere eventuelt å ikke klare å rydde unna barnesykdommene tidlig nok.

Dagens menighetsfrelste eiere bærer gladelig over med en bil vanvittig forelsket i Murphy's Law.
Men det gjør neppe de store skarer av hverdagsbilister som er den framtidige kjøpergruppen
dersom Gen III skal selges i milliontall.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Harlex

Har skiftet den ene svarte plastkanalen (de som går nederst på begge sidene av bilen). Rundt 3000,- totalt. Synes det var en grei nok pris...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ctr46

Skiftet venstre baklykt etter en liten sprekk i glasset. Det glasset som står på bakluka. Den ene delen. Fikk pris på rett i underkant av 11.000, ferdig skiftet. Sinnsykt spør du meg...
85D

FrederikC@Teslafied.eu

What! 11.000 NOK for en baglygte?? Koster jo ikke mere end 5-600 kr hos vw!

ctr46

Sitat fra: FrederikC på mandag 15. september 2014, klokken 21:06
What! 11.000 NOK for en baglygte?? Koster jo ikke mere end 5-600 kr hos vw!

I know.. Så jeg håper jeg slipper å dra innom og skifte noen deler *bank i bordet*
85D

Muffinman

Da har de altså kostet på bilen min 22.000 ved å skifte begge to på garanti.  Fjasepriser. Terskelen for å kjøre rundt med småskader blir høyere skal man prise ut delene slik.

Philippo10

Blir nesten sterkere grunn om at i det hele tatt blir lønnsomt å ha bilen på sikt, eller for mitt vedkommende om skal kansellere bilen.

Tesla bryter sådan denne loven; http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Sjøhyene

EM har jo uttalt at de kun skal ta kostpris på servicen. Blir spennende å se da om det er dette de mener at disse reparasjonene faktisk koster tesla eller om prisene blir justert ned etterhvert som de begynner å få kompetanse, utstyr og deler litt mer på plass.

For er jo liten tvil om at tesla har muligheten til å tjene store penger på service, når garantitiden løper ut. Da bilen deres krever litt ekstra kompetanse som få har.

Får virkelig håpe at ikke uttalelsen til EM kun var en bløff.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:33
EM har jo uttalt at de kun skal ta kostpris på servicen.

Nja, var vel ikke akkurat det han sa vel?  Om jeg husker korrekt så var det at service ikke skulle generere overskudd til moderselskapet? Og deri ligger det altså ikke at dagens priser behøver å være lave, men sannsynliggjør nettopp:
Sitat... prisene blir justert ned etterhvert som de begynner å få kompetanse, utstyr og deler litt mer på plass.
Vil her også legge til: og får opp alle de service senterne de har behov for.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:09
Nja, var vel ikke akkurat det han sa vel?  Om jeg husker korrekt så var det at service ikke skulle generere overskudd til moderselskapet?

Var det jeg ihvertfall mente å si :) For at det ikke skal generere overskudd må vel prisen være justert sånn at det akkurat dekker kostnader. Kanskje de har sine formelle eller skattemessige grunner til å bokføre kostnadene kunstig høyt nå i starte. Kanskje for å dekke inn investerings kostnader de har i sine verksteder nå som de vokser? Bare synsing fra meg dette her altså, er ikke økonom. ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:19
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:09
Nja, var vel ikke akkurat det han sa vel?  Om jeg husker korrekt så var det at service ikke skulle generere overskudd til moderselskapet?

Var det jeg ihvertfall mente å si :) For at det ikke skal generere overskudd må vel prisen være justert sånn at det akkurat dekker kostnader. Kanskje de har sine formelle eller skattemessige grunner til å bokføre kostnadene kunstig høyt nå i starte. Kanskje for å dekke inn investerings kostnader de har i sine verksteder nå som de vokser? Bare synsing fra meg dette her altså, er ikke økonom. ;)

Er heller ikke noen økonom, men min teori er i alle fall at de ser for seg at service skal kunne dekke utbyggingen av serviceapparatet. Om det har noen formelle eller skattemessige fordeler har jeg ingen formening om. Men når man kommer opp i slike priser som oppgies her for baklykter så vil jeg tro det er noen som har gjort en "liten" regnefeil ett eller annet sted.

Forventer at serviceprisene vil gå kraftig ned ved introduksjonen av Model 3 (kjøpere av disse bilene vil normalt ikke forvente servicepriser i denne klassen). Man kan da selvsagt håpe på at service-/dele-prisene for Model S/X også vil bli noe redusert...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Snorreholberg

For en tid siden så hadde jeg problemer med at soltaket på bilen ikke åpnet seg helt. Undersøkelsen - og fiksingen av soltaket kom på 815,- i følge "repair ordren" som jeg fikk tilsendt. Jeg hadde også en episoden hvor skjermen bak rattet måtte skiftes. Da sto det på "repair orderen" at prisen for å skifte skjermen var på ca. 3500,-

Jeg tenkte begge gangene at dette virket rimelig.

petersv

Jerome sa at han ville ha beskjed om man fikk oppgitt urimelige priser, og at de da mest sannsynlig hadde en dårlig avtale med underleverandør de kunne reforhandle for å få ned prisen. Dekk i 21" ble nevnt som eksempel på dette hvis jeg ikke husker feil?

Send han en mail på jerome snabel-a teslamotors dått com, eller til elon snabel- tm dått com (går til Jerome uansett.)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA