Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke alternativer har jeg?

Startet av jensjacob, mandag 06. oktober 2014, klokken 07:06

« forrige - neste »

jensjacob

http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier/elbiler-stroem-forbrug.html

Hej.

Er der nogen herinde der har målt eller har erfaring med energitab under opladning og henstand. Ligesom det er nævnt i artiklen i linket så er det vigtige faktorer når vi forbrugere ønsker at danne os et overblik over totaløkonomi og herunder brændstoføkonomi. Kører en elbil i virkeligheden så meget længere pr. krone brændstof end en fossilbil ? Hvor mange kWh registrerer min måler hjemme i huset egentlig ? - for det er ihvertfald mere end måleren i elbilen. Men hvor meget mere ?

Anerkendelse og minimering af disse tabsfaktorer kunne måske endda blive en konkurrenceparameter blandt elbilproducenterne som nævnt i artiklen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sn0le

Når man lader en elbil så vil man ha 10-15% tap i ladeprosessen.
Man får strøm fra en vekselspenningskilde (AC) og gjør om til likespenning (DC).
Selv de beste switchmode-strømforsyninger har en effektivitet på ca 90%.

Når man lader bilen så må batteriet noen ganger kjøles ned, eller varmes opp (f.eks vinter).
Da vil bilen bruke strøm på dette.
Hvis denne strømmen hentes fra ladekilden så vil måler i det elektriske anlegget registrere flere kWh forbrukt enn det bilen registrerer som strøm inn på batteriet.

Videre så vises ikke strøm brukt når bilen ikke kjøres.
Så hvis man har brukt 20kWh på kjøring, men har forvarmet bilen, evt kjølt den ned via appen på telefon før man kjører så dette ikke vises på forbrukt energi på bilens display.
Hvis f.eks 2kWh har gått med til slikt forbruk så vil man måtte lade opp batteriet med 22kWh for å fylle det opp igjen.
Og med ladetap på 10% så kan det bety at måleren til det elektriske anlegget i huset si at man har brukt 24-25kWh på å lade opp 20kWh forbrukt energi til kjøring.

På grunn av alle disse faktorene, mange av de utenfor produsentens kontroll, så vil det være vanskelig å lage en standard for å angi hvor mye merforbruk av elektroner man vil oppleve.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jensjacob

Jeg er helt med på at der er et forbrug til forvarmning og afisning osv. osv. Det er selvfølgelig helt iorden - ligesom hvis man havde et fyr i sin dieselbil. Det er energi der går til mit eget komfortbehov - et energiforbrug som jeg har indflydelse på og kendskab til.

Det jeg gerne vil kende og faktisk mener producenten er forpligtet til at informere om er følgende :

-> Ladekredsløbets effektivitet fx. ved 3,6 kW, ved 22 kW og ved DC i den udstrækning at disse options eksisterer.

-> Bilens forbrug når den er parkeret og alt hvad brugeren kan slukke er slukket.

-> Batteriets selvafladning ved langtidsparkering (udover ovennævnte standby forbrug).

For eksempel hvis bilen parkeres med 50% ladning, hvad er der så tilbage efter 3 uger ?

Og, ja, jeg er klar over at jeg i princippet selv kan måle alle disse ting og jeg gør det nok også ved lejlighed. Men.. principielt er det ikke kunden der skal deklarere producentens produkt. Det er producenten og producenten vil (burde) iøvrigt være bedre til det.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA