Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde

Startet av afitch80, fredag 03. oktober 2014, klokken 12:28

« forrige - neste »

afitch80

Jeg skal over fjellet med TMS'en i morgen fra Bergen til Oslo. Så videre til utlandet med fly. Og tilbake over fjellet igjen 3. oktober. Så blir det nok ikke noe fjell før ca november. Så to vinterdekk or not to vinterdekk, that is the question.
Har fundert på dette en stund nå. Men blir liksom ikke helt enig med meg selv. Ja, det kan komme snø på fjellet i begynnelsen av oktober. Men, vil både Hemsedalsfjellet og Hardangervidda være ubrukelig på sommerdekk da.
Føler det er litt tidlig å skifte nå siden det er 20 grader ute og strålende sol.
Kan jo alltid kjøre rundt sørlandet og Stavanger, men det tar jo nesten dobbelt så lang tid.
Hva mener dere?
Før amerikansk, nå tysk.

Muffinman

Er du i tvil er du ikke i tvil.

Gambler aldri med sånt.

Cowboystrekk

På fjelloverganger som Hardangervidda og Hemsedal så ville jeg valgt vinterdekk mot slutten av september og ihvertfall i oktober. Det er ofte minusgrader i fjellet da og har tempen svingt mellom pluss og minus de siste dagene blir det fort et tynt islag. Husker fra tiden jeg bodde nærme Valdresflya, hver høst var det vogntog etc som skled av vegen rundt september\oktober pga underkjølt regn etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

afitch80

Nei, hadde aldri gamblet med å kjøre over fjellet hvis vegvesen.no skriver om glatte veier eller yr.no melder vintervær. Derfor jeg skriver at det går jo an å kjøre rundt sørlandet.
For å unngå å gi myke vinterdekk 1000+ km som kan unngåes.

Men dere ville skiftet og kjørt fjellet?
Før amerikansk, nå tysk.

Havebigfun

Man skal ikke gamble med sikkerheten men du har en opsjon på en plan B- kjøre om Stavanger.
Spørsmålet er om du risikerer at du må kjøre om natten over fjellet- i såfall ville jeg valgt vinterdekkene.
GY- sommerdekkene er egentlig kontinentale helårsdekk med M+S på flanken- de tåler nok litt vinterføre men selvfølgelig ikke glattis.
Denne helgen er antkelig grei skuring med GY dekkene- neste helg litt værre å bedømme nå...
Vi kjører fra Oslo til Trondheim og tilbake denne helgen- med GY-dekkene- begge veier på dagtid.


RaBalder

Hvis vinterdekkene er piggfrie, så hadde jeg skiftet nå. Og kjørt forsiktig dersom det er varmt i været.

Men jeg hadde vel ikke lagt på piggdekk idag.

Er bilen noenlunde tom, så kan man jo også legge vinterdekk baki. Og skifte før retur dersom det ser for galt ut.

tonl

Jeg skal kjøre oslo-trondheim-oslo 04.-05.10. For sikkerhetskyld legger jeg om til piggfrie vinterdekk... Så slipper jeg å møte på noe overraskelse da.

afitch80

Det ble sommerdekk. Har 21" og der er det ikke GY semihelårs.

Men i morgen, når første turen går, ser det bra ut for både Hemsedalsfjellet og Hardangervidda. Og kommer ikke til fjellet før rundt lunsjtider når tempen er god og fin.

Hvis det skulle se skummelt ut for fjellet på turen tilbake, så kjører vi bare om sørlandet og overnatter hos madammen sin familie i Rogaland. Så all kjøring gjøres på dagtid.
Før amerikansk, nå tysk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA