Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av elektroclaus, søndag 21. september 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: elektroclaus på søndag 07. september 2014, klokken 12:28
men dere snakke helle tid i prosenten:-(
jeg har ikke prosent i display. også har jeg ikke leaf spy:-(
jeg har bare mil og km

Derfor er LeafSpy, selv med litt unøyaktigheter, et veldig nyttig verktøy for oss som har 1 generasjons Leaf.

Powerflux

Sitat fra: emil på søndag 07. september 2014, klokken 12:56
Sitat fra: elektroclaus på søndag 07. september 2014, klokken 12:28
men dere snakke helle tid i prosenten:-(
jeg har ikke prosent i display. også har jeg ikke leaf spy:-(
jeg har bare mil og km

Derfor er LeafSpy, selv med litt unøyaktigheter, et veldig nyttig verktøy for oss som har 1 generasjons Leaf.
For mitt vedkommende har det i hvertfall vært alfa/omege mtp å utnytte rekkevidden maks ;D

Mulig at både SOC og SOH har noen unøyaktigheter men antall kW på batteriet virker(på meg) svært nøyaktig!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på søndag 07. september 2014, klokken 13:21
Sitat fra: emil på søndag 07. september 2014, klokken 12:56
Sitat fra: elektroclaus på søndag 07. september 2014, klokken 12:28
men dere snakke helle tid i prosenten:-(
jeg har ikke prosent i display. også har jeg ikke leaf spy:-(
jeg har bare mil og km

Derfor er LeafSpy, selv med litt unøyaktigheter, et veldig nyttig verktøy for oss som har 1 generasjons Leaf.
For mitt vedkommende har det i hvertfall vært alfa/omege mtp å utnytte rekkevidden maks ;D

Mulig at både SOC og SOH har noen unøyaktigheter men antall kW på batteriet virker(på meg) svært nøyaktig!!

Samme her.

Hadde bl.a ikke kunnet lagt ut på hurtigladerfri tur til Oslo fra sørlandet uten å vite nøyaktig gjenværende kapasitet, i tillegg til at jeg har sluppet en del hurtigladinger fordi jeg har sett at jeg har nok kWh igjen til å rekke fram. I tillegg har mine beregninger av forbruk ved bruk av kWh måler på LeafSpy vært veldig like bilens utregning av forbruk pr km.

Sally Carrera


elektroclaus

takk sally:-)
da er jeg ikke alleine:-) men med 10 a bruke jeg eller kablen ca 7 time.
men med 16 a bruke kablen fortsatt max 4 time.

men hoss min leafen fra 2012 er der så forskjellige rekevide når han er full.
ja har fra 112 km til 157 km :-(
og denne har jeg hverdag forskjellig:-(
har ikke peiling hvorfor der er sån:-( men jeg har skrivet til nissan i tyskland og vente på svar.
fordi har i norge hoss nissan forhandlern er det bar sån, att der høre du har en us import, heve det med en gang alle hånde opp, og si bare ikke garanti:-(

Trig8

Sitat fra: elektroclaus på torsdag 11. september 2014, klokken 11:18
men hoss min leafen fra 2012 er der så forskjellige rekevide når han er full.
ja har fra 112 km til 157 km :-(
og denne har jeg hverdag forskjellig:-(
Jeg regner med at du snakker om kilometerrekkevidden som står i "batterimeteret" til høyre?
Dette er en visning som gjetter på hvor langt du kan kjøre basert på hvordan du nylig har kjørt. Du får også andre tall om du kjører i D eller ECO også.
Så lenge du ikke kjører akkurat samme strekning i akkurat samme fart hver dag er det en lite nyttig visning. Min pleier å svinge mellom 140 og 170 km.
Det må gjøre er å skaffe deg egen erfaring på hvor langt du kan kjøre i f.eks tettbygd strøk, kø, landevei og så videre, og så holde orden på det ut fra strekene på batterimeteret eller triptelleren.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Powerflux

Sitat fra: Trig8 på torsdag 11. september 2014, klokken 12:50
Det må gjøre er å skaffe deg egen erfaring på hvor langt du kan kjøre i f.eks tettbygd strøk, kø, landevei og så videre, og så holde orden på det ut fra strekene på batterimeteret eller triptelleren.
Og her, som nevnt lenger opp i tråden, er Leafspy helt supert. Du ser hvor mange kW  du har igjen og hvor mange kW du har brukt på en gitt strekning.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

elektroclaus

ok:-( og hvordan regne jeg ut, kw i km? :-(
kanskje dumm spørsmål:-( kanskje der kommer ettervært:-)

tusen takk for deres svarer:-)

Powerflux

#23
Kan ta et praktisk eksempel fra i morges da jeg kjørte til jobb.
Jeg har 5,1 mil til jobb og på denne turen brukte jeg 7,7 kW. Dette er motorvei 90 sone halve veien og 80 sone resten. Ligger konsekvent 10-15 over grensen.

Dette gir et forbruk pr mil på 7,7/5,1 = 1,51 kW pr mil.
1,5 kW pr mil er et greit gjennomsnittsforbruk for denne årstiden på min type kjøring men skal du ligge konstant i 100+ så hadde jeg lagt på litt som en buffer.
Ta 1,7 kW pr mil som et eksempel med  fulladet bil med ca 21 kW innabords så blir det 21/1,7 =  12,3 mil rekkevidde!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

elektroclaus

ja tak skal du har:-)
mil:-) en til og regne om til km:-)
men uansett jeg må vente når kommer bluetoothgreie:-)

:-)

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA