Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dører som ikke åpner seg

Startet av jojo, fredag 28. februar 2014, klokken 10:05

« forrige - neste »

jojo

Jeg vurderer kjøp av en brukt Think men finner ikke ut hva forskjellen mellom Zebra og litium går ut på. R&S anbefaler kun å ikke kjøpe en brukt Think i det hele tatt så der får jeg ikke mye info. Trenger den som pålitelig (=eneste) bil til daglig bruk med kjørelengde minst 4 mil, kjører ca 12.000 i året. Har kjørt Peugeot 106 og Reva før. Håper på gode tips.

MM

Her er en relevant tråd med diskusjon om lithium v. zebra: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2594.0.html

Ellers kort oppsummert slik jeg husker det da vi kjøpte vår:

Zebra
+ Lengst rekkevidde
+ Minst rekkeviddetap i kaldt vær

- Selvutlader ca 10%/døgn pga opprettholdelse av temperatur i batteri
- Bør derfor stå til lading så ofte som mulig.

Det siste er riktignok en sannhet med modifikasjoner. Batteriet har ikke godt av å klattlades for mye hvis du fortsatt har igjen over 80%. Står mye bra om bruk og pleie av zebra batteri i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10813.0.html

Lithium sine fordeler/ulemper blir omtrent det motsatte av zebra, men her er det andre på forumet som kan mer om disse enn meg.
 
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Elmo

Så lenge de går er nok Zebra bedre enn Lithium mht rekkevidde særlig om vinteren, men jeg kjenner til iallefall fire Zebra Think'er som har fått batterihavari helt uten forvarsel. Og de kan ikke i de fleste tilfeller ikke repareres. Kostnad 50.000,- kr ++
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nagela

Er det noen som har noen ide hvor mange Think Litium biler som har/har hatt batteri problemer ?

Hvor mange som er levert med Litium er jo også av interesse, regner med at det store flertall av de som fortsatt er i bruk har Zebra ?

Vet jo om Electrolux sin bil som kom med feil på ene siden av batteripakken ifra Nederland, og så var det den bilen som var endel skriving om i avisene med rettsak etc. Men sistnevnte er jeg veldig i tvil om er en Litium bil, selv om den er omtalt som det i avisen. Grunnen er at R&S opplyser til avisen at batteripakken må til spesialister i Sveits, og det høres da ut som Zebra ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Nemsesk

Li Io bilene er mer stabile på kvalitet. Zebra har bedre rekkevidde ved pen kjøring, men drar du på forsvinner forskjellen pga mye motstand i batteriet, ved hard kjøring forsvinner fordelen til varme.. Jeg ville kjøpt LI. Kjøp min, ligger Finn:)

Rein89

Hei.

Noen som vet hva et nytt Zebra batteri koster?
Hørte det koster rundt 110 000, men har også hørt at det kan komme på rundt 15 000?

goggo

Sitat fra: jojo på onsdag 19. februar 2014, klokken 12:08
Jeg vurderer kjøp av en brukt Think men finner ikke ut hva forskjellen mellom Zebra og litium går ut på. R&S anbefaler kun å ikke kjøpe en brukt Think i det hele tatt så der får jeg ikke mye info. Trenger den som pålitelig (=eneste) bil til daglig bruk med kjørelengde minst 4 mil, kjører ca 12.000 i året. Har kjørt Peugeot 106 og Reva før. Håper på gode tips.

Litt off topic, men du får en brukt trilling (mitsubishi, peugot, citroen) fra ca 90000 pluss reg.  Jeg gav 93000 for min i mai mnd. Den har nå gått 66000 km, og jeg har fremdeles over et år igjen på nybil garantien. Jeg er veldig fornøyd, null problemer så langt etter ca 7000 km kjørt. 

Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA