Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Flips, tirsdag 16. september 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

Ebe

Ser at nye generasjon elbiler fra f.eks Tesla og Audi antar en rekkevidde på mellom 500-700km. Tar nok noen år før de kommer, men kanskje greit å ha i bakhodet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Philip Marlowe

Hvis prisforskjellen mellom 7,4kW og 3,6kW er så liten som det er nevnt i innlegg #28 og det er kapasitet nok, mener jeg det er tull å sette opp 3,6kW.

Flere og flere av de nye bilmodellene som kommer nå vil jo ha nytte av mer enn 3,6kW.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 05. september 2014, klokken 18:33
Hvis prisforskjellen mellom 7,4kW og 3,6kW er så liten som det er nevnt i innlegg #28 og det er kapasitet nok, mener jeg det er tull å sette opp 3,6kW.

Flere og flere av de nye bilmodellene som kommer nå vil jo ha nytte av mer enn 3,6kW.

Prisforskjellen på selve ladepunktet er minimal, spørsmålet er hva hotellet har av tilgjengelig effekt totaltsett.

3.6kW er nok til å fullade størsteparten av elbilene på veiene i dag over en natt og selv Tesla har stor nytte av det. Heller mange 3.6kW enn få 7.2kW (eller kanskje bare 1-2 22kW punkter).

Men når man først kjøper inn kan man selvfølgelig kjøpe 7.2kW kompatible ladepunkt men begrense de til 3.6kW, hvis man ikke får smartere ladepunkt som kan gi mye til få men som automatisk reduserer hvis flere kommer og lader. Eller kanskje man kan kjøre alle på 7.2kW om sommeren men må redusere til 3.6kW om vinteren fordi hotellet bruker mer strøm på oppvarming og det er mindre tilover til elbillading.

JanBrede

Jeg har en mistanke om at et hotell normalt sett har såpass god strømtilførsel at 16A mot 32A enfase blir en relativt unødvendig diskusjon.  Men at flere punkter er en fordel er det ingen tvil om.  Hvis man har vegg for montering kan man jo tenke modulært, og bygge ut ved behov.  Hyggelig for reiselivsnæringen hvis de får tilbakemeldinger fra oss om at "jeg valgte å spise her på grunn av lademuligheten" og ikke minst at vi sier i fra hvis det er for lite kapasitet, "ladeplassene hos dere er alltid fulle"
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

JanBrede

#34
Tenkte jeg skulle våge meg ut på en oppsummering i forhold til tiltrekning av biler.  Korriger meg gjerne hvis jeg har noen feil antakelser, poenget mitt gjennom dette er å kunne si noe fornuftig om hvilken tiltrekningskraft de forskjellige løsningene har.  Hva som er mulig på hver lokasjon og hva det koster er en kost/nytte vurdering for hver enkelt aktør.







EffektLadehastighet lunchLadehastighet overnattingKundedemografi
Enfas 16A, 3,6 kWDekker "fjorårets" elbiler, men i
praksis ca 16% i timen, dvs
hurtiglading må til for å være
et ekstra tiltrekkende alternativ
for et "kort" stopp.  Schuko
kontakt er nødvendig for
å støtte eldre elbiler
(Think, Buddy etc)
Gir full tank over natten
for alle untatt Tesla
Overnatting
Enfas 32A, 7,4 kWTiltrekker seg biler med
høyere ladehastighet (BMW,
Leaf m 6,6, Renault Zoe),
men med "industristandard"
rekkevidde; 15 til 25 kWh
batteri
Tiltrekker seg biler med
høyere ladehastighet
(Tesla, BMW, Leaf m 6,6,
Renault Zoe.)  Gir "full tank"
over natten for alle
(Tesla med DL;14 timer)
Overnatting/eller korte stopp for noen
Trefas 16A, 11 kWTiltrekker seg kun Tesla
og Renault Zoe.  BMW og
Leaf kan kun utnytte dette
som en enfase 16A tilkobling
Tiltrekker seg kun Tesla
og Renault Zoe.  BMW og
Leaf kan kun utnytte dette
som en enfase 16A tilkobling
Trefas 32A, 22 kWTiltrekker seg biler med
høyere ladehastighet
(Tesla, BMW, Leaf m 6,6, Renault Zoe)
Tiltrekker seg biler med høyere
ladehastighet (Tesla, BMW, Leaf m 6,6,
Renault Zoe)
Overnatting og korte stopp

Brannsikkerhet er veldig mye større i Type2 (eller industrikontakt) i forhold til Scuko (som egentlig bare er godkjent for 10A)

For referanse til kontakter og effekter, er det en oppdatert oversikt på elbilforeningens sider http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3357-sjekk-hva-din-elbil-kan-lade-med
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Espen Hugaas Andersen

En ting som er greit å huske er at 7,2 kW Type 2 fungerer kun for Model S med dobbeltlader, Model S med enkeltlader vil få 3,6 kW. En Model S eier med enkeltlader ville sette mye større pris på 400V trefase.

Jeg tror det beste hadde vært 2 stk 22 kW Type 2 og 2 stk 7,2 kW Type 2. Da er man ganske greit dekket opp for fremtiden og nåtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JanBrede

Du har rett Espen, 29 timer for en Tesla med enkeltlader... Rettet i tabellen.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA