Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Griffel, fredag 16. januar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/27/derfor-er-superbuss-et-rimeligere-alternativ-enn-trikk
Om Superbusser:

SitatI regjeringens handlingsplan for kollektivtransport går man inn for superbussløsninger i Trondheim og Stavanger, mens Oslo og Bergen skal fortsette utbyggingen av baneløsninger.
.
.
Superbuss er et norsk begrep for det som amerikanerne har kalt BRT – Bus Rapid Transit. Det viktigste kjennetegnet på en superbuss er at den går i en egen trasé, men den har også holdeplasser, hyppige avganger, it-systemer og mye annet som gjør at den ligner på trikker og T-baner.
.
.
Etter hvert blir også busser helelektriske. Enten ved at de har et batteri som er stort nok til å kjøre et helt skift, eller at de kan klattlades underveis på holdeplasser. Det finnes både konduktive løsninger, som blant annet Siemens utvikler, og induktive ladeløsninger som Bombardier utvikler. Ulempen er at begge ladeløsningene øker kostnadene til infrastrukturen, selv om det ikke kommer opp i trikkens kostnader.

Elektriske sporveier uten skinner» fra 1902:
http://www.tu.no/industri/2014/12/24/ol-elbiler-katastrofer-og-sam-eydes-betroelser
SitatEt annet eksempel er artikkelen «Elektriske sporveier uten skinner» fra 1902:

«En ikke liten del av anleggskapitalen ligger i skinnene, og det er derfor nærliggende å overveie om man ikke kunne sløyfe denne delen av anlegget, og benytte disse veiene uforandrede».

Siemens hadde allerede i 1882 utviklet en pilot i Berlin, der en lett jaktvogn ble drevet via kontaktledninger over veibanen – altså en slags tidlig trolleybuss.
Omtalt her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,84.msg336.html#msg336
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Når kommer det elektriske fortau med hastighet 15-20 kmt med på-/avstigning hver 100 meter?
I prinsippet er dette jo bare en samling horisontale "rulletrapper".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 29. desember 2014, klokken 13:50
Når kommer det elektriske fortau med hastighet 15-20 kmt med på-/avstigning hver 100 meter?
I prinsippet er dette jo bare en samling horisontale "rulletrapper".
Si det. Her er et forslag til et sted hvor det passer:
http://www.budstikka.no/nyheter/vil-ha-innglasset-rullefortau-til-sandvikas-manhattan-1.8464107
Sitat
Men Sandvika er også andre utviklingsområder. Som Hamang – og spesifikt også Industriveien.

Nå har en av grunneierne i nettopp denne veien, Jan-Fredrik Larsen, lansert en idé som plan- og bygningstjenesten i Bærum kommune karakteriserer som interessant. Han vil ha en glassgate med rullende fortau på begge sider av jernbanelinjen. Fra Sandvika stasjon, forbi Storsenteret til Industriveien. Deretter tillater han seg å kalle det som kan bli en ny bydel for «Sandvikas Manhattan».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA