Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Økonomer har regnet ut at Tesla er en dyr bil

Startet av Nink, fredag 19. september 2014, klokken 13:53

« forrige - neste »

Nink

Min Reva Lion trenger ny batteripakke, men iflg. Enviro er det ikke mulig å skaffe. Jeg hadde egentlig tenkt å selge den (etter overgang til Nissan Leaf), men slik den står nå er den jo verdiløs. Enviro bydde meg 2000,- for den.
Synd dersom den må på skraphaugen, for det er en super elbil, den gikk faktisk lenger enn Leafen gjør på vinterstid.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre blir jeg kjempeglad.

-Nina

edyrli

Den er klart verdt mer enn 2000.
Du kan enten kjøpe celler på http://www.ev-power.eu/ og bytte disse selv.

Eller få noen som drive med elbil ombygginger til å bytte celler for deg. F.eks.
http://www.alternativenergi.no/
http://www.elbilmek.no/
http://elbilhjelpen.no/
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Nink

Tusen takk for svar.

Nå er jeg ikke så teknisk anlagt at jeg kan gjøre dette selv  :-\ , men da vet jeg i hvert fall at det er mulig å få fikset det.
Tror du det vil lønne seg å få den reparert før jeg prøver å selge den, eller er det mulig å få den solgt som den står?
Det burde vel være interesse for en Lion?

Jeg kjøpte den ny i 2010 (?) og den har bare gått 17-18.000 km.


-Nina

Nink

Ja, jeg tenkte det samme om Enviro så jeg kommer ikke til å selge til dem.

Batteriet er helt dødt etter at bilen stod (inne i garasje) nesten uten lading en hel vinter. (Ja, jeg vet..... :-[ )
Da hadde battieriet vært boostet en gang tidligere, så Enviro mente det ikke var noe mer å gjøre.

-Nina

svingen

Snakket med en på jobb her som har Reva (han er vaktmester her)
han kjøpte 100ah batterier fra china med BMS og alt man trengte.
kom på 20 tusen
han angrer i ettertid han ikke kjøpte 200ah da det ble mye last på batteriene og kan ikke kjøre på motorveien med 200ah kunne han gjort det.
han sier det 0 vedlikhold på bilen osv.

vet ikke om han er her på forumet,kan spøre han neste gang jeg ser han hva han kjøpte og hvor osv,mulig han vil gjøre den jobben her får andre og :)

moro med flere reva på veien
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Nink

Uff, dette ble for komplisert for meg...

Er det mulig å få den solgt slik den står nå da?
Og hvor mye kan jeg regne med å få for den (sånn ca.)??

Da jeg brukte den kjørte jeg til og fra jobb daglig hele året. Det er 66 km tilsammen og det klarte den også på vinterstid med temperaturer ned mot -30. Tror ikke Leafen klarer det samme.

-Nina

Silkefot

Jeg ville tatt en tur til Elbilmek på Fornebu. Valdemar klarer sikkert å få liv i den igjen. Bor du langt unna?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

scoot

3.3V celler selges i hopetall overalt på nettet. Jeg tror årsaken er følgende:

Plug-And-Play batterier får de nok ikke tak i, så de må nok handle inn eksterne batterier - noe de ikke tør å gi deg garanti på. Derfor sier de at dette er "umulig". Men her kommer cluet, alt er mulig. Det er jo mange som har bygget om vanlige REVAer til Lion - så det er jo mulig?

I og med at ditt BMS-system allerede er beregnet på Li-on så handler dette i utgangspunktet om å finne celler av lik størrelse - eventuelt modifisere tilpasningen. Er du nevenyttig med ok forståelse for elektronikk så vil ikke dette være noe problem. Leit å høre at du vurderer å skrote den, spør du meg burde hver eneste Reva av type Lion bli bevart. De er sjeldne nok i "standard" utgave, men Lion utgaven gir jo faktisk som du sier 6-8mil kjøring. Noe som er helt perfekt i en slik bil.

Jeg vil tro du vil få hjelp av "private" aktører, men dessverre er dette dyrt. Dog ville jeg prøvd å "booste" den en gang til, det værste som kan skje er at det ikke funker på en pakke som allerede ikke funker per dags dato.

Hvis systemet er noelunde likt som på standard Reva vil du være nødt til å få bygget opp ca 33-35V på pakken manuelt før bilens lader tar over. Dette kan gjøres ved å lade 4x3,3V = 13.5V med en vanlig 12V lader. En standard lader har ladespenning på ca 13-14V, og vil anse seg som ferdig ved typisk 14V.

3.3V celler tåler 3.6V maks før de begynner å ta skade av ladingen, 4X3,6V er 14,4V så i teorien vil dette fungere med en liten standardlader. Jeg ville absolutt prøvd dette før du anser bilen som død.
2009 Revai

edyrli

Jeg er også interessert i å kjøpe bilen defekt. Jeg har ikke råd til en fult fungerende bil, men dette kunne vært et greit kvelds prosjekt.
Ellers håper jeg selvfølgelig du får den fikset.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Det er mulig å redde slike celler. Har selv reddet en Litium pakke på en Reva og den kjører etter 3 år rundt med pakken jeg reddet.

Trikset er MEGET langsom opplading av cellene.  ;) Ikke finn på noen Boost stunt !

Selvfølgelig kan de være skadet slik at de ikke kan reddes, men er de kun stått ihjel er det håp om du gjør det på rett måte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA