Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer med Ishavsveien?

Startet av Waberg, torsdag 04. september 2014, klokken 12:57

« forrige - neste »

Waberg

Laderen min er et mysterium. Den ble for noen år siden bygget om til Lithium, men har fungert perfekt i mitt eie.
Rett før sommerferien startet den å fuske litt. Plutselig en dag ville den ikke lade. Siden jeg ikke har peilig på hva jeg gjør dro i noen kabler, sparket litt i dekket og bannet litt da den plutselig startet å lade. Jeg er et mekanikergeni tenkte jeg og laderen fungerte fint en stund til. Etter en stund måtte jeg resette laderen når jeg skulle lade. De siste tre ukene har den startet ladningen når det passet den, mellom 1-4 timer etter at jeg plugger den inn. Jeg har en mistanke om at den har brukt lenger tid på å starte til varmere det har vært.
På Lørdag startet den å lade med en gang uten at jeg trente å resette den. Jippi, den har fikset seg selv tenkte jeg. Men på Mandag skulle jeg lade den på jobb. Da jeg var ferdig på jobb hadde den ikke ladet i det hele tatt. Da jeg kom hjem på ettermiddagen plugget jeg den i igjen uten at noen ting skjedde. I dag tidlig hadde fortsatt ingen ting skjedd, men nå er den fulladet! Hurra!
Er det det noen av dere vise elbil fantaster som har noen ideer om hva som feiler den? Radiator viften fungere og startet av og til, vannpumpen fungerer også.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

Ut fra beskrivelsen din vil jeg tro dette hintet på elbilwiki vil løse problemet:
Reparasjon av defekt ladekabel  (skrevet av undertegnede 8))

Men enkleste måte for å konstatere om det er årsaken før du tar til med reparasjon, er å låne en ladekabel fra en annen PSA. Hvor bor du ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Waberg

Skulle ønske det var så enkelt. Jeg har en annen ladekabel. Det var det første jeg prøvde første gang den ikke ville lade. Jeg skal prøve den igjen neste gang den ikke vil lade.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

møbelsnekkern

Har opplevd at inntaket på bilen (der ladehansken skal inn) på på bilen har sviktet (dårlige kontakt etc). Koblet lading da direkte til inntaket inni koblingsboksen eller hva en kaller det..

Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

Elmo

Sitat fra: møbelsnekkern på torsdag 11. september 2014, klokken 14:42
Har opplevd at inntaket på bilen (der ladehansken skal inn) på på bilen har sviktet (dårlige kontakt etc). Koblet lading da direkte til inntaket inni koblingsboksen eller hva en kaller det..

Ja det er jo noe du kan prøve @Waberg.  Du ser 230v tilkoblingene til høyre på dette bildet.
Men husk for all del at det er ENORME strømmer hvis du kortslutter mellom de store røde og grønne, så ta ut hovedsikringen (A på dette bildet) mens du lager tilkobling til 230v !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Waberg

Takk for innspill. Men jeg tror nok ikke at det er problemet.
Siden jeg skrev innlegget har de fungert hver dag. Ja bortsett fra at jeg må trykke resetknappen for at ladingen skal starte. Jeg har ikke hatt den på verksted. Så lenge den tar meg 76km daglig er jeg fornøyd:) hadde vært greit å funnet ut hva som feiler den, men det er ikke så farlig.

Av helt andre grunner skal jeg kanskje selge den? men jeg får vel så lite for den at jeg bare beholder den. Alltid greit å ha en ekstra elbil stående :-)
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA