Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av geos, søndag 02. november 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

geos

Hei,

Tråden om PHEV og kulde sporet litt av, og fikk noen innlegg om gir (CVT eller ikke).
Jeg sa den hadde CVT da jeg mente å hadde lest det:

Siste innlegg var:


Sitat fra: Fiffik78 på fredag 17. oktober 2014, klokken 16:22
PHEV har ikke cvt, den har et planetgir med fast utveksling, derav at motor ikke driver hjul under 50 kmt feks.

Fiffik78 har rett: Se denne linken:
http://www.carsguide.com.au/car-reviews/2014-mitsubishi-outlander-phev-review-video-27822



timingbeltkiller

DA
kan vi slå fast bilen har IKKE samme ulyd problematikk som hybrider med CVT gear.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

geos

Hei,

Mer info her:

http://www.mitsubishi-cars.co.uk/outlander/phev-faq.aspx

The different modes are Pure EV, Series Hybrid and Parallel Hybrid. Pure EV mode powers the wheels directly from the Electric Motor and the vehicle can be driven at speeds of up to 74mph.

Series Hybrid mode activates when the battery charge is low or when more power is required for accelerating quickly. In this mode the engine runs to charge the battery, which provides power to the wheels.

In Parallel Hybrid mode the engine drives the wheels directly, which activates when the battery is empty or the car is driven above 74mph.

The PHEV will automatically select the most optimum drive mode for comfortable driving while providing superior fuel efficiency.

----
Litt vanskelig å forstå hvordan ICE kan drive bilen i lave hastigheter når batteri er tomt hvis transmisjonen ikke kan skfite gir....?

jkirkebo

Sitat fra: geos på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:59
Hei,

Mer info her:

http://www.mitsubishi-cars.co.uk/outlander/phev-faq.aspx

The different modes are Pure EV, Series Hybrid and Parallel Hybrid. Pure EV mode powers the wheels directly from the Electric Motor and the vehicle can be driven at speeds of up to 74mph.

Series Hybrid mode activates when the battery charge is low or when more power is required for accelerating quickly. In this mode the engine runs to charge the battery, which provides power to the wheels.

In Parallel Hybrid mode the engine drives the wheels directly, which activates when the battery is empty or the car is driven above 74mph.

The PHEV will automatically select the most optimum drive mode for comfortable driving while providing superior fuel efficiency.

----
Litt vanskelig å forstå hvordan ICE kan drive bilen i lave hastigheter når batteri er tomt hvis transmisjonen ikke kan skfite gir....?

Planetgir tenker jeg. Input fra forbrenningsmotor og fra el-motor, i tillegg er det sikker en generator i systemet koblet til forbrenningsmotoren. Er batteriet tomt går strømmen direkte fra generator til el-motor. El-motorens turtall bestemmer forbrenningsmotorens utveksling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pjvik

Etter å ha kjørt PHEV i ca ½ år så er konklusjonen min at det er en variant av CVT gir på denne.
Når det er tomt på batteriet ca kan den gå med bensinmotor i hastigheter på under 50km/t. Lyden er og også umisskjennelig "DAF". Under akselerasjon går  høyt opp i turtall for så å gire om til et lavere turtall etter hver som farten øker.

geos

Sitat fra: pjvik på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:20
Etter å ha kjørt PHEV i ca ½ år så er konklusjonen min at det er en variant av CVT gir på denne.
Når det er tomt på batteriet ca kan den gå med bensinmotor i hastigheter på under 50km/t. Lyden er og også umisskjennelig "DAF". Under akselerasjon går  høyt opp i turtall for så å gire om til et lavere turtall etter hver som farten øker.

Hei,
Du opplever da "Serial Hybrid" mode: Dvs at ICE (bensinmotoren) bruker generatoren til å lage strøm til EL-motorene.

sjokomelk

Sitat fra: pjvik på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:20
Etter å ha kjørt PHEV i ca ½ år så er konklusjonen min at det er en variant av CVT gir på denne.
Når det er tomt på batteriet ca kan den gå med bensinmotor i hastigheter på under 50km/t. Lyden er og også umisskjennelig "DAF". Under akselerasjon går  høyt opp i turtall for så å gire om til et lavere turtall etter hver som farten øker.
Hvis ikke jeg tar helt feil, så virker Outlander ganske likt som Ampera/Volt.
Her er en video som forklarer hvordan GM har gjort det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

pjvik

Her er link til GKN sin side om girkassen til Outlander PHEV. Denne er ikke forklarende på hva som skjer internt i girkassen. http://www.gkn.com/media/News/Pages/GKN-Driveline-Multi-Mode-eTransmission-on-the-Mitsubishi-Outlander-PHEV.aspx

I forhold  til Vola/Ampera så har girkassen til 1 ekstra modus, menlig direkte drift på forhjulene fra bensinmotor. (ikke bare lading)

Som jeg allerede har skrevet så oppfører den anderledes en det mage tror i og med at bensinmotoren kan drive forhjulene i ganske lav fart. Dette har ikke Mitsubishi beskrevet i sitt materiell, kun nevnt bensindrift fra 120km/t. GKN har heller ikke beskrevet dette noe særlig. For min egen del er jeg svært fornøyd med at alle driftsmodusene skifter sømløst. Jeg trenger ikke å å tenke på hva som kommer til å skje. Det er bare å sette bilen i kjøre mode (D) og kjøre.

geos

Sitat fra: pjvik på søndag 19. oktober 2014, klokken 20:29
Her er link til GKN sin side om girkassen til Outlander PHEV. Denne er ikke forklarende på hva som skjer internt i girkassen. http://www.gkn.com/media/News/Pages/GKN-Driveline-Multi-Mode-eTransmission-on-the-Mitsubishi-Outlander-PHEV.aspx

I forhold  til Vola/Ampera så har girkassen til 1 ekstra modus, menlig direkte drift på forhjulene fra bensinmotor. (ikke bare lading)

Som jeg allerede har skrevet så oppfører den anderledes en det mage tror i og med at bensinmotoren kan drive forhjulene i ganske lav fart. Dette har ikke Mitsubishi beskrevet i sitt materiell, kun nevnt bensindrift fra 120km/t. GKN har heller ikke beskrevet dette noe særlig. For min egen del er jeg svært fornøyd med at alle driftsmodusene skifter sømløst. Jeg trenger ikke å å tenke på hva som kommer til å skje. Det er bare å sette bilen i kjøre mode (D) og kjøre.

Hei,
Du kom meg i forkjøpet: Hadde også akkurat funnet ut at GKN ser ut til å ha laget drivlinjen til PHEV:   http://www.gkn.com/driveline/Pages/default.aspx

Det som er rart, er at på GM-Volt sin side:
http://gm-volt.com/2013/09/12/mitsubishi-shows-outlander-phevs-etransmission/

er også Outlander PHEV sin drivlinje omtalt...

Skulle vært interessant å vite den laveste hastigheten hvor ICE driver forhjulene direkte sammen med EL-motoren foran...

geos



kaiat

Sitat fra: geos på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:11

Det som er rart, er at på GM-Volt sin side:
http://gm-volt.com/2013/09/12/mitsubishi-shows-outlander-phevs-etransmission/

er også Outlander PHEV sin drivlinje omtalt...


Vær obs på at gm-volt.com ikke er en offisiell GM-side (om det var det du trodde), men en uoffisiell side for Volt-eiere og andre interesserte. Disse har nok interesse for teknikken i andre plugin-hybrider også.

LeifA

Sitat fra: geos på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:11

Skulle vært interessant å vite den laveste hastigheten hvor ICE driver forhjulene direkte sammen med EL-motoren foran...

Ser ut til å være i overkant 70 km/t som er laveste hastighet for parallellhybriddrift. Ved så lavt turtall på bensinmotoren ser jeg at den ofte får hjelp av elmotorene for å få nok dreiemoment. Under 70 km/t er det alltid rent elektrisk (fra batteriene) eller seriehybriddrift med strøm fra bensinmotoren til elmotorene.
LeifA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA