Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser

Startet av flux, torsdag 18. september 2014, klokken 18:39

« forrige - neste »

Teslanewbie

#15
jeg kjørte på en uke i aug :

rogaland-oslo-gøteborg-hamburg-wien-budapest-wien-nurnberg-hamburg-hirtshals-rogaland

bare ladet ved superladere foruten i Budapest. Null problem
turen hjem : startet i budapest kl 1200 torsdag , var i stavanger kl 2300 fredag... 35 timer reise inkl 2 timer i hamburg med diverse innkjøp ved Bauhaus og 2 timer venting på ferge og 3 timer på fergen til kristiansand..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

#16
Spørsmålet i undersøkelsen er et annet enn det du spør om i første post og emne?
I undersøkelsen lurer du på hvor mange som kjører mer enn 20 mil i ett strekk uten pause, og i posten lurer du på hvor mange som drar på langtur.

Er kriteriet for langturen at den må kjøres uten stopp? Eller er det en uheldig formulering av spørsmålet? I august har vi ikke hatt turer på mer enn 15 mil ca, men i slutten av juli kjørte vi på det meste rundt 80-85 mil på en dag. Sistnevnte naturligvis med pauser, og ingen strekk over 20 mil uten stopp (2 min dopause mellom Middelfart og København).
Dvs. jeg må svare 0 turer på mer enn 200km uten pause, fordi vi teknisk sett aldri har sittet i bilen mer enn 200km uten å gå ut av den.

Sitat fra: Car-El på torsdag 04. september 2014, klokken 09:16
Her slit æ me å svare. Vi va på ferie i begynnelsen av august. Vi kjørte aldrig over 200km i ett strekk. Selv om vi kjørte 4-500km om dagen. Hele ferien ble bare på 4700km.
Undersøkelsen sier mer enn 200km uten pause, så da blir svaret 0 da?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Har hatt bare en tur til Bergen i August i år, og nødvendigvis tilbake. Stopper alltid på Sandane, men teknisk sett ble det da to torer på 200\km uten stopp. Da regner jeg ikke fergeturen som stopp.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aage M.

Tur til Spania i slutten av aug.
- Stavern til Hamburg
- Hamburg til Vienne
- Vienne til Tarragona
- Tarragona til La Manga

flux

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. september 2014, klokken 10:01
Spørsmålet i undersøkelsen er et annet enn det du spør om i første post og emne?
I undersøkelsen lurer du på hvor mange som kjører mer enn 20 mil i ett strekk uten pause, og i posten lurer du på hvor mange som drar på langtur.

Er kriteriet for langturen at den må kjøres uten stopp? Eller er det en uheldig formulering av spørsmålet? I august har vi ikke hatt turer på mer enn 15 mil ca, men i slutten av juli kjørte vi på det meste rundt 80-85 mil på en dag. Sistnevnte naturligvis med pauser, og ingen strekk over 20 mil uten stopp (2 min dopause mellom Middelfart og København).
Dvs. jeg må svare 0 turer på mer enn 200km uten pause, fordi vi teknisk sett aldri har sittet i bilen mer enn 200km uten å gå ut av den.

Sitat fra: Car-El på torsdag 04. september 2014, klokken 09:16
Her slit æ me å svare. Vi va på ferie i begynnelsen av august. Vi kjørte aldrig over 200km i ett strekk. Selv om vi kjørte 4-500km om dagen. Hele ferien ble bare på 4700km.
Undersøkelsen sier mer enn 200km uten pause, så da blir svaret 0 da?
Jeg stilte spørsmålet slik for å få en pekepinn på hvor viktig rekkevidde over ca. 250km er?

Pr i dag er det svært viktig siden ladeinfrastrukturen er alt for tynn, men gitt et samfunn der det er rikelig med hurtigladepunkter, vil biler med en rekkevidde på ca. 250km og være brukbar for manges langtur behov i Norge.




fonberg

Sitat fra: flux på torsdag 04. september 2014, klokken 11:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. september 2014, klokken 10:01
Spørsmålet i undersøkelsen er et annet enn det du spør om i første post og emne?
I undersøkelsen lurer du på hvor mange som kjører mer enn 20 mil i ett strekk uten pause, og i posten lurer du på hvor mange som drar på langtur.

Er kriteriet for langturen at den må kjøres uten stopp? Eller er det en uheldig formulering av spørsmålet? I august har vi ikke hatt turer på mer enn 15 mil ca, men i slutten av juli kjørte vi på det meste rundt 80-85 mil på en dag. Sistnevnte naturligvis med pauser, og ingen strekk over 20 mil uten stopp (2 min dopause mellom Middelfart og København).
Dvs. jeg må svare 0 turer på mer enn 200km uten pause, fordi vi teknisk sett aldri har sittet i bilen mer enn 200km uten å gå ut av den.

Sitat fra: Car-El på torsdag 04. september 2014, klokken 09:16
Her slit æ me å svare. Vi va på ferie i begynnelsen av august. Vi kjørte aldrig over 200km i ett strekk. Selv om vi kjørte 4-500km om dagen. Hele ferien ble bare på 4700km.
Undersøkelsen sier mer enn 200km uten pause, så da blir svaret 0 da?
Jeg stilte spørsmålet slik for å få en pekepinn på hvor viktig rekkevidde over ca. 250km er?

Pr i dag er det svært viktig siden ladeinfrastrukturen er alt for tynn, men gitt et samfunn der det er rikelig med hurtigladepunkter, vil biler med en rekkevidde på ca. 250km og være brukbar for manges langtur behov i Norge.

Jeg planlegger gjerne turer med over 35 mil til første ladepunkt, men foretrekker vanligvis å ta en stopp på veien for det. Poenget for meg med å ha 40 mil rekkevidde er ikke primært at jeg dermed kan kjøre 40 mil uten stopp, men at jeg har en aksjonsradius på 40 mil når jeg skal planlegge laderuta mi når jeg er på langtur.
Så ja; rekkevidde over 250 km er viktig for meg, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg kjører over 250 km i strekk :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: flux på torsdag 04. september 2014, klokken 11:00
Jeg stilte spørsmålet slik for å få en pekepinn på hvor viktig rekkevidde over ca. 250km er?
Ok. For meg henger ikke de to tingene helt sammen. Det er viktig for meg med mer enn 250km rekkevidde, selv om jeg så og si aldri kjører mer enn 200km uten benstrekk. Jeg har ikke lyst til å være tvingende nødt til å lade etter 10-15 mil bare fordi det står en lader der, ei heller har jeg lyst til å være avhengig av SOC på 100% og kjøre batteriet helt ned på langtur. Det er veldig behagelig å ikke stresse med lading. Om bilen har 70, 80 eller 90% er sjeldent noe jeg trenger tenke på, selv om jeg skal på langtur.

Jeg har stor betalingsvilje for å gå fra 250 til 400-450km som Tesla tilbyr. Betalingsviljen for å gå fra 400 til 6-700km er derimot svært liten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Jeg tar og høyde for noe reduksjon i batteri kapasitet i årene bilen blir i mitt eie.
Må da ha rekevidde nok til at jeg kan kjøre minst 250km på max 80% av batteriet.
Da kan jeg gå opp til 90% etter noen år og dette går ikke alt for mye utover ladetiden.
Lade til 100% mittvegs er uaktuelt, men kan utføres hjemme når det er nødvendig.

Klare meg med da med et stopp på distansen vi kjører 6-12 ganger i året.
Så minimum 30-35 mil, må ha buffer til kolonne kjøring på vinterstid.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Chlangum

Kjørt ca 10.000km på de 12 ukene jeg har vært siden jeg byttet til sommerhus. Opplever bilen som en fantastisk turbil og har skjelden noe lade utfordringer. Men med mine Vossen 22" så sliter jeg virkelig jobbe for å komme under 200 wh/km. Opplevde faktisk bedre rekkevidde vinterstid på 19" med hakka R2.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA