Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiler på bygda også

Startet av Aua71, fredag 19. september 2014, klokken 19:57

« forrige - neste »

Aua71

Vurderer en Leaf som nr. 2-bil.

Har allerede Saltoboks på egen kurs, som gir 28A.

Hvilken ladehastighet vil jeg få på en Leaf med dette oppsettet? Fra boks til bil har jeg da en type2-type1-kabel.
____________________________________
S60 med techpakke, kjøpt som demobil i Stavanger. Kjørt 1000 km, leveringstid en uke

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kim-DK

6.4kWh hvis det er den nye leaf med dobbelt lader.

E_S

Husk også at med mindre det er snakk om en USA-bil er 6,6 kW lader ekstrautstyr. Såvidt jeg har forstått et ganske uvanlig ekstrautstyr også.

Så ja - 16A går uansett, men er det "stor" lader er det 32A. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på torsdag 04. september 2014, klokken 18:56
Husk også at med mindre det er snakk om en USA-bil er 6,6 kW lader ekstrautstyr. Såvidt jeg har forstått et ganske uvanlig ekstrautstyr også.

Virker som om de knapt nevner det til de som er interessert i Leaf, men ene Teknaen de har som demobil i Arendal er jo selvfølgelig utstyrt med 6.6kW lader.

smaug01

Nå kjenner jeg ikke til disse saltogreiene men når den har kapasitet til å trekke 28A antar jeg den ikke gir bilen beskjed om å trekke mer enn 16A?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

JLafton

Salto boksene gir det de har av kapasitet etter hva bilen ber om å få. Har en slik boks selv.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

emil

Bilen vet hvor mye den kan trekke og trekker så mye den for lov til av laderen opp til sitt eget maks.

Hvis du har 3.3kW lader i bilen kan godt ladestasjonen si alt fra 16A til 100A uten at det vil ha noe å si for bilen, er ført når ladestasjonen sier lavere enn bilen kan trekke (som f.eks original 10A ladekladd) at bilen gjør noe med ladeeffekten.

I enkelhet kan man si at laveste verdi av ladestasjonens maks og bilens maks ladeeffekt vinner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA