Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endelig noe nytt om Model-X

Startet av kringon, tirsdag 19. august 2014, klokken 15:04

« forrige - neste »

kringon

Har planlagt å legge opp en kraftig kurs til garasjen / carport med egen fordelingsboks/sikringsskap der ute.

For å kunne benytte meg av laderen til Kia Soul, så trengs det vel en dedikert 32A kurs -> Spørsmålet blir vel hva slags veggboks jeg bør montere? Foreløpig har jeg kun elbiler med "type 1" ladekontakt på bilen (C-Zero, og nå snart Soul EV), men har jo bekjente med andre koblinger (type-2

Personlig vil jeg helst ha noe som er fremtidsrettet, slik at den dagen jeg får en bil med type-2 kontakt, så slipper jeg å bytte ut veggboksen -> Noen som har gode forslag?

Vil helst kunne lade både Soul EV + C-zero + Tesla fra samme veggboks (dog forskjellige kabler skjønner jeg jo)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

nofuelno

Sitat fra: kringon på mandag 04. august 2014, klokken 22:33
Har planlagt å legge opp en kraftig kurs til garasjen / carport med egen fordelingsboks/sikringsskap der ute.

For å kunne benytte meg av laderen til Kia Soul, så trengs det vel en dedikert 32A kurs -> Spørsmålet blir vel hva slags veggboks jeg bør montere? Foreløpig har jeg kun elbiler med "type 1" ladekontakt på bilen (C-Zero, og nå snart Soul EV), men har jo bekjente med andre koblinger (type-2

Personlig vil jeg helst ha noe som er fremtidsrettet, slik at den dagen jeg får en bil med type-2 kontakt, så slipper jeg å bytte ut veggboksen -> Noen som har gode forslag?

Vil helst kunne lade både Soul EV + C-zero + Tesla fra samme veggboks (dog forskjellige kabler skjønner jeg jo)
Hei, med en 32A ladeboks fra KEBA, kan du lade absolutt alt av nyere elbiler:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

kringon

takk for raskt svar!

Det betyr at da er det bare kabelen som evt. mangler :)

Vil bilen selv trekke riktig mengde strøm selv om det potensielt er langt mer tilgjengelig i støpselet?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

tomrh

Sitat fra: kringon på mandag 04. august 2014, klokken 22:33
Har planlagt å legge opp en kraftig kurs til garasjen / carport med egen fordelingsboks/sikringsskap der ute.

For å kunne benytte meg av laderen til Kia Soul, så trengs det vel en dedikert 32A kurs
Er litt i samme situasjon, er interessert i å høre hva slags kurs du tenker å legge ut? Du skal vel kunne lade to elbiler samtidig, en på 32A (Soul) og en på 9A/14A (C-Zero)? JKirkebo anbefaler meg å legge ut 32A 3-fas.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

E_S

Ja, dette styrer bilen selv om man ikke har justert den til noe annet. :) Den tar det den kan få - så er det opp til veggboksen/"kladden" hva den er stilt inn til å levere. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Yeyeye

Er det snakk om 3fas 32A? 230 eller 400 i såfall?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

tomrh

Sitat fra: nofuelno på mandag 04. august 2014, klokken 22:39
Hei, med en 32A ladeboks fra KEBA, kan du lade absolutt alt av nyere elbiler:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
I produktbeskrivelsen står det: Type2 veggboks for hjemmelading  fra 10A 1-fas 220V til 32A 3-fas 400V.
Krever denne boksen 3-fas 400V?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

E_S

Sitat fra: tomrh på mandag 04. august 2014, klokken 23:21
Sitat fra: nofuelno på mandag 04. august 2014, klokken 22:39
Hei, med en 32A ladeboks fra KEBA, kan du lade absolutt alt av nyere elbiler:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
I produktbeskrivelsen står det: Type2 veggboks for hjemmelading  fra 10A 1-fas 220V til 32A 3-fas 400V.
Krever denne boksen 3-fas 400V?

De fleste av disse hjemmeladerne finnes i både 1-fas og 3-fasutgaver og kan settes opp/programmeres både for 16A og 32A, så man får nok det man vil ha ut fra hva man maksimalt har tilgjengelig. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Ona IX

Jeg må si meg enig med tomrh (og JKirkebo) om at når du uansett skal legge ny kabel, så hvorfor ikke legge opp det man kan tenkes trenger om 10+ år. Mye dyrere å bytte en kabel i fremtiden, enn å legge en litt større kabel nå.

Med en 32a 3-fas kan du som tomrh sier koble på en 32a lader til kiaen og en 16a lader til c-zero. Men hvis du i fremtiden kjøper en tesla/renault med større lader, kan du sette opp en 22kw lader og dermed lade 100km/t.
Vil ikke tro at den 32a 3-fas kabel koster mye mer enn en 32a 1-fas!

Til ladeboks, ville jeg personlig valgt en B3200N fra elbilhjelpen.no Liknende den fra Keba (nofuel.no). Med en åpen type 2 kontakt i ene enden, og en 32a rødstikk i andre (praktisk så du kan ta den med på langtur). Jeg vil tro at en type 2 kontakt hvor man trenger sin egen ledning vil være det beste, siden da når du bestemmer deg for å bytte bil, eller for å bruke samme stasjonen til to biler, så er det bare å bytte ledningen.

Du kan også bruke samme boksen til c-zero som til soulen, selv om soulen lader fortere, men det er pga. innvendige laderen til soulen. c-zero trekker ikke mer enn den kan (14a) uansett om det er en 32a lader! Så det er ikke skadelig.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

kringon

Takker for svar folkens :)


Stemmer at jeg skal lade to biler samtidig, men den ene står i garasjen, og den andre i car-porten.

Kommer til å legge så mye strøm ut i garasjen som jeg får til i samsvar med elektrikeren (kan posten en liten oppdatering der etterhvert).

Blir nok B3200N (For å kunne ta den med meg ved behov) + Mode 3 type 2 til type 1 ladekabel for lading med inntil 32A til Soul'en (+ evt. besøkende). C-zero lades i dag på et gammelt stikk i garasjen (med jordfeil tror jeg) og med medfølgende EVSE-kladd. Er dette greit over tid? Mener jeg har lest at det er frarådet å bruke den kabelen til daglig lading.

Litt usikker på om jeg skal legge opp et nytt stikk til denne + egen kabel (http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product) eller sette opp en enkel boks i garasjen der også (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler).

Når man begynner å sikle så løper jo kostnadene fort på seg. Kanskje det er kvantumsrabatt :D
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

pottle

Sitat fra: kringon på tirsdag 05. august 2014, klokken 07:59
C-zero lades i dag på et gammelt stikk i garasjen (med jordfeil tror jeg) og med medfølgende EVSE-kladd. Er dette greit over tid? Mener jeg har lest at det er frarådet å bruke den kabelen til daglig lading.

Bilen du har kan alltid lades fra medfølgende eller annen EVSE-kladd. Det er greit over tid og gjør absolutt ingen skade på bilen. Det er akkurat "samme" strømmen som leveres. Ladekabelene tåler daglig lading og de kan også tas med på tur. Ladekablene er designet og produsert for daglig bruk. Noen hevder også at saktere lading (16A og nedover) er snillere på batteriet. EVSE-kabler er betraktelig billigere enn fastmonterte ladestasjoner. EV-Institute har et billig alternativ som passer til Kia Soul og andre biler: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

Er det jordfeil på kursen så bør vel dette sjekkes ut.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

JonasB

Jeg er i samme situasjon selv. Skal legge ut strøm til garasjen og er usikker på hva jeg skal velge.

Har vurdert å legge opp to 16A kurser, en dedikert til KIA, samt en til verktøy, lys osv.
Men jeg bør kanskje vurdere 32A-trefas med en gang?

Skal høre med elektiker om vi kan legge opp 3-fas 32A kurs, fordi da kan jeg vel fordele dette til 1 stk dedikert 32-A 1-fas til bilen, samt 1 stk 16A 1-fas til lys og verktøy?

Ona IX

Sitat fra: JonasB på søndag 07. september 2014, klokken 11:23
Skal høre med elektiker om vi kan legge opp 3-fas 32A kurs, fordi da kan jeg vel fordele dette til 1 stk dedikert 32-A 1-fas til bilen, samt 1 stk 16A 1-fas til lys og verktøy?

Det jeg ville gjort ihvertfall. Evt kan du trekke kabel, også koble det rett inn i en byggesentral eller et egent underskap. Så kan du jo ta f.eks. 230v 32a til bilen, og to eller fler 230v 16a til div. Og hvis du får deg en bil som kan ta imot 400v 32a siden (f.eks. tesla eller zoe) så kan du jo bare endre litt i underskapet, så får du ladet bilen på halvparten av tiden!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

jkirkebo

Sitat fra: JonasB på søndag 07. september 2014, klokken 11:23
Skal høre med elektiker om vi kan legge opp 3-fas 32A kurs, fordi da kan jeg vel fordele dette til 1 stk dedikert 32-A 1-fas til bilen, samt 1 stk 16A 1-fas til lys og verktøy?

Problemet er at du da ikke kan lade med 32A samtidig som du bruker lys og verktøy. Dvs. lys i kortere periode går nok bra, men du har "brukt opp" hele kapasiteten på kursen (så lenge vi snakker 230V IT) ved å trekke 32A fra én fase.

Du kan trekke ca. 20A fra en fase om du trekker 16A fra en annen.

Det går dog an å automatisere dette ved å bruke en av ladeboksene mine (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html). Den begrenses ved hjelp av motstander, uten motstand er den standard på 32A. Man kan da koble en liten kontaktor i parallell med lyset, den kontaktoren kan da koble inn en motstand som begrenser ladeboksen til 20A. Altså vil bilen da lade med 32A når lyset er av, og 20A når lyset er på. Skal du bruke verktøy er det bare å skru på lyset.

En ekstra liten kontaktor og pakknippel koster ikke stort ekstra, og elektrikeren bruker neppe lange tiden på å koble det sammen. Det er plass til kontaktoren i ladeboksen, så alt som trengs ellers er strømtilførsel fra lysbryteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA