Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E18 til et eget miljøfelt for elbiler og næringstrafikk

Startet av Mrtiger, torsdag 18. september 2014, klokken 07:27

« forrige - neste »

Mrtiger

Er helt fersk når det gjelder elbil og har nettopp hentet en leaf. Lurer på hvordan jeg bør lade batteriet og hvor jeg evt. gjør innstillingene. Har ikke carwings oppe og går enda, siden jeg må overføre konton fra gammel eier til meg.
Håper noen kan gi meg en liten forklaring når det gjelder lading, vil jo ta godt vare på batteriet mitt:)
Har kun orginal lader..
2013 Nissan Leaf, Acenta.

smaug01

Hvor langt har du behov for å kjøre mellom hver lading? Er det mindre enn 5 mil en vei, er det greit å lade til 80%
Da har du fortsatt litt ekstra å gå på om det skulle dukke opp behov for en liten uforutsett omvei. Mer enn 5 mil en vei så hadde ikke jeg vært komfortabel med å lade til noe annet enn 100%.
Du kan enkelt sette bilen til å lade til 80% ved å velge 80% i ladetimeren og tidspunkt fra og til, til 00:00.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mrtiger

Så det beste er å lade batteriet til 80% hvis det er nok med strøm for dagen. Har det noe å si at laderen står koblet i etter at den har ladet til ønsket nivå?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Ja 80% er den aksepterte ideelle nivået å lade bilen til i det lange løp. Du kan fint lade til 100% også men bilen bør ikke stå fulladet over tid uten å bli brukt. Om laderen står i til evig tid har ikke noe å si for batteriet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ebe

Bilen styrer ladingen selv.  Laderen sitter i bilen, i motsetning til f.eks en mobillader. Kabelen er bare en kabel med en "kommunikasjonsboks" (klumpen/kladden). Bilen bestemmer hvor mye strøm den skal trekke. :)

Du kan også sette bilen til å være ferdig oppvarmet til et gitt tidspunkt hver dag, ganske behagelig. Da trekker den i praksis strøm fra kabelen :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA