Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere på bensinstasjoner!?!?!

Startet av Flips, tirsdag 09. september 2014, klokken 20:45

« forrige - neste »

Knotten

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. august 2014, klokken 23:20

Med samme logikk burde
et blått opplysningsskilt for buss og taxi med underskilt "gjelder ikke elektrisk motorvogn".  . . fjerne hele skiltet for elbiler.
Og står det ikke noe skilt så er det jo vanlig veg uten restriksjoner, for elbil.
. . . . som janmb sier.

Bare for å terge litt:
Hva om du kom forbi med elektrisk taxi?  :o
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

janmb

Sitat fra: nagela på torsdag 04. september 2014, klokken 17:01
Et hvitt underskilt som sier "gjelder ikke" opphever altså skiltet over kun for den kjøretøygruppe som er nevnt i underskiltet, og skiltet gjelder fortsatt for de andre som berøres av skiltet.

Blått opplysningsskilt om kollektivfelt, med oppheving for elbil, betyr at det er kollektivfelt der elbil ikke kan kjøre.

Henholdsvis rett og galt. Du motsier deg selv.

Det første er helt rett, skiltet oppheves i sin helhet for de underskiltet retter seg mot, og ikke for de andre. Dvs at for elbil er det ikke noe kollektivfelt skiltet i det hele tatt, dvs det er et helt vanlig felt/fil, hvilket i sin tur betyr at du selvsagt har lov å kjøre der.

Om man ønsket å ha et kollektivfelt der alle som normalt kan ferdes der har lov, minus elbil, måtte underskiltet vært nesten stikk motsatt: Forbudt for elbil.

Og uansett hvem som måtte ha rett eller ei den dagen vi får prøvet dette i norsk rett så kan hvertfall folk være enige i at denne skiltingen LETT kunne vært mye mer eksplisitt og langt mindre åpen for tolkning enn den er nå.

Dersom de som mener skiltingen er riktig slik den er skulle ha rett innebærer det at underskilt oppfører seg helt ulikt avhengig av skilttypen den står sammen med. Noe som i seg selv er åpenbart uønskelig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Powerflux på torsdag 04. september 2014, klokken 19:35
Hehe, nå er jeg langt fra sikker på at dette er slik jussen er men gitt at man faktisk HAR rett, da kan jeg ikke skjønne at man ikke også skal få rett. Det kan jo ikke være sånn at man har rett men fordi det passer onkel blå å tolke det i deres favør så skal man altså fratas retten til å ha rett :P

Det er dessverre langt ifra noen selvfølge at man får medhold selv om man faktisk har rett.

Ordet "rettferdig" betyr også ironisk nok nettopp det: "Det retten bestemmer". Som ikke trenger å være rettferdig i den betydningen folk flest tillegger ordet i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. september 2014, klokken 20:38
Dette er altså et skilt som gir en elbil en tillatelse, og når det står gjelder ikke elbil betyr det at tillatelsen er trukket tilbake for denne gruppen. Så om du vil kjøre her må du skaffe deg en Hydrogenbil.

Problemet er at mange som er uenige i min tolkning, invkludert svv, gjentatte ganger bruker som argument for sitt syn (altså motsatt av mitt) at nettopp underskiltet gjelder HELE hovedskiltet, ikke bare deler av det. Noe som i min verden faktisk taler til fordel for MIN tolkning, ikke motsatt.

Det er HELE hovedskiltet som ikke gjelder elbil, ikke bare de delene av det som gir elbil tillatelser.

Jeg tror grunnen til at så mange sporer feil her er nettopp at man lar seg forvirre av at hovedskiltet normalt inneholder informasjon/tillatelser til elbiler i det hele tatt.

Om man ser for seg et eksempel med et opplysningsskilt som ikke normalt gir tillatelser til elbiler i det hele tatt, f.eks et gang/sykkelvei skilt, med akkurat samme underskilt "gjelder ikke elbil"...... I dette tilfellet tror jeg langt flere ville evne å tolke dette semantisk rett: Hovedskiltet gjelder ikke elbil, ergo det er for elbil ikke skiltet gang/sykkelvei i det hele tatt, ergo man har lov å kjøre der.

Uansett, bruker ikke mer tid på dette nå. Vi er helt enige om hva de som har skiltet har ønsket å oppnå, hva som er sannsynlig reaksjon fra myndighetene - og vi er rivende uenige i at skiltingen stemmer overens med målsetningen. Og slik vil det forbli.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sandpusher

Jeg tror de fleste her er enige i at skiltet er feil/uheldig. Det er menneskelig å feile og guddommelig å tilgi.
Det får være opp til den enkelte om de ønsker å belaste vårt ordensvesen ved å forsøke å utnytte denne feilen til egen vinning, og derav koste fellesskapet ekstra ressurser for å korrigere feilen.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Griffel

Sitat fra: Sandpusher på fredag 05. september 2014, klokken 15:49
Jeg tror de fleste her er enige i at skiltet er feil/uheldig. Det er menneskelig å feile og guddommelig å tilgi.
Det får være opp til den enkelte om de ønsker å belaste vårt ordensvesen ved å forsøke å utnytte denne feilen til egen vinning, og derav koste fellesskapet ekstra ressurser for å korrigere feilen.
Selv om mange mener at skiltet er feil/uheldig, og jeg også synes en annen skilting kunne vært enda klarere.
Men det er vel strengt tatt ikke feil.
Skiltet er et opplysningsskilt som gir en eksklusiv rettighet til en del kjøretøy inklusive elbil til å benyttet feltet. I dette tilfelle står det gjelder ikke elbil, og det kan da ikke bety stort annet enn at elbilen (men ikke de øvrige) her har mistet denne retten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Tror ikke vi kommer noe videre med denne debatten. Kverulanter finnes alltid. Det er ingen tvil om _intensjonen_ bak skiltingen, men det er heller ikke noen tvil om at det er mulig å argumentere for at skiltkombinasjonen med ond vilje _kan_ tolkes motsatt av det som er meningen.

Jeg kommer aldri til å kjøre et sånt sted, da jeg på alle elbilisters vegne ønsker å provosere minst mulig. Vi har nok av fordeler folk er sure på allerede, om vi ikke også skal insistere på å utnytte situasjonen der det er helt åpenbart at vi ikke er ønsket.

mariowing


Sitat fra: Olatho på lørdag 06. september 2014, klokken 08:44
Jeg kommer aldri til å kjøre et sånt sted, da jeg på alle elbilisters vegne ønsker å provosere minst mulig. Vi har nok av fordeler folk er sure på allerede, om vi ikke også skal insistere på å utnytte situasjonen der det er helt åpenbart at vi ikke er ønsket.

+100
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA