Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av MyMuffin, tirsdag 23. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

MyMuffin

På hytta har vi bare en skarve 25A for hele sullamitten.

Forutsatt at det er på vinteren, og at bilen derfor bruker noe strøm på å holde "varmen" i batteriet, Hva er det laveste man kan lade med og fortsatt få noe rekkevidde på bilen?

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

jkirkebo

Sitat fra: MyMuffin på mandag 08. september 2014, klokken 14:48
På hytta har vi bare en skarve 25A for hele sullamitten.

Forutsatt at det er på vinteren, og at bilen derfor bruker noe strøm på å holde "varmen" i batteriet, Hva er det laveste man kan lade med og fortsatt få noe rekkevidde på bilen?

Etter erfaringer fra USA tyder det på at du må opp på 10A ihvertfall. Når de lader med 12A 120V (1.44kW) får de omtrent ikke ladet i de hele tatt. Typisk 1km/t eller så. 10A burde i så fall gi ihvertfall 5km/t, eller 120km/døgn. Da får du ladet opp om du er der i 3 døgn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Svaret er naturligvis avhengig av lufttemperaturen og batteritemperaturen.

Er det svært kaldt kan det være lurt å sette bilen på lading med en gang man kommer fram. Da får man ladet effektivt fordi batteriet er oppvarmet av kjøringa.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. september 2014, klokken 14:52
Sitat fra: MyMuffin på mandag 08. september 2014, klokken 14:48
På hytta har vi bare en skarve 25A for hele sullamitten.

Forutsatt at det er på vinteren, og at bilen derfor bruker noe strøm på å holde "varmen" i batteriet, Hva er det laveste man kan lade med og fortsatt få noe rekkevidde på bilen?

Etter erfaringer fra USA tyder det på at du må opp på 10A ihvertfall. Når de lader med 12A 120V (1.44kW) får de omtrent ikke ladet i de hele tatt. Typisk 1km/t eller så. 10A burde i så fall gi ihvertfall 5km/t, eller 120km/døgn. Da får du ladet opp om du er der i 3 døgn.

Er dette testet over lang tid, i så fall hvilke temperaturer? Kan det være at 1.44kW såvidt klarer holde varmen i batteriet, og man "alltid" vil ha en såpass effekt bortkastet i varme, eller er det kun testet over en viss tid hvor batteriet fortsatt ikke hadde fått optimal ladetemperatur? (Som i at hvis de ventet et par timer til, så ville effekten inn på batteriet økt) ..
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på mandag 08. september 2014, klokken 16:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. september 2014, klokken 14:52
Etter erfaringer fra USA tyder det på at du må opp på 10A ihvertfall. Når de lader med 12A 120V (1.44kW) får de omtrent ikke ladet i de hele tatt. Typisk 1km/t eller så. 10A burde i så fall gi ihvertfall 5km/t, eller 120km/døgn. Da får du ladet opp om du er der i 3 døgn.

Er dette testet over lang tid, i så fall hvilke temperaturer? Kan det være at 1.44kW såvidt klarer holde varmen i batteriet, og man "alltid" vil ha en såpass effekt bortkastet i varme, eller er det kun testet over en viss tid hvor batteriet fortsatt ikke hadde fått optimal ladetemperatur? (Som i at hvis de ventet et par timer til, så ville effekten inn på batteriet økt) ..

Testet over natta i -20 eller noe sånt etter hva jeg husker. Mulig den hadde økt litt etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ladet med rundt 10 amp i -24 forrige vinter. Bilen ladet i normal fart, men innimellom falt ladehastiheten til null. Helt sikkert fordi den varmet batteriet. Snitthastighet for ladingen er jeg usikker på, men ned mot halv fart av hva 10amp skal gi er godt mulig. Burde testet 5amp og sett om den ladet i det hele tatt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

El-Ing

Ladet med 10A og 25 meter skjøteledning på hytta i helgene i mars og april i vinter, rundt 215V effektivt i bilen etter spenningstap gjennom skjøteledningen. Gjorde ingen systematiske målinger på faktisk ladeeffekt og temperatur, men det var aldri noe problem å lade opp 300 km fra fredag kveld til søndag formiddag. Har ikke testet så lavt som 5A i kulden.
Grå S85 mottatt 28.2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA