Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilbake på toget.

Startet av pilt, torsdag 18. september 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 14:02
Hvis du ser en 20kW lader, er installasjonen akkurat like omfattende, faktisk er laderen identisk. Ikke sett erlikhetstegn mellom enkel installasjon og 20kW semihurtiglader. Det tror jeg er en gigantisk misforståelse. Til kommersiell drift vil vi neppe se noe som bare henger på veggen. Også en 20kW lader må stå slik at bilene kommer enkelt trygt til akkurat slik en 50kW gjør i dag.

Det er vel ikke mange steder som har plugg man kan koble en 50kW lader i. Det er derimot relativt mange som har 22kW plugg. Da er det snakk om helt annen innsats enn for å sette opp det som skal til for å drive en 50kW lader. Uansett, vi får se. BMW er jo allerede ute med 22kW lader til CCS. Jeg tror vi etterhvert kommer til å få se mye av denne typen ladere.

smaug01

Jeg vet ikke helt hva du tenker på når du skriver "plugg" til 20kW lader. Bare for å snakke om epler mot epler. En 20kW ABB lader ser helt lik ut som en 50kW ABB lader. Innsatsen med å montere opp en slik lader er tilnærmet identisk. Det må greves, bygges, mekkes og kobles. Det er vel ikke sånn at dere 20kW tilhengere tror at alle 20kW ladere skal henge på veggen til et offentlig bygg og så er jobben gjort? Gjerne plugges i en kontakt?

Hvis du mener at det er at det er en "plugg" til stedet allerede, som gjør 20kW så likbar tror jeg du har misforstått problemstillingen. Dette vil bli en fast installasjon uansett. På noen av dere høres det ut som en 20kW lader er som å koble til komfyren hjemme men det er det ikke! 50A er fortsatt mye strøm og at det vil komme krav til at den må stå x antall meter fra bebyggelse vil ikke overraske meg i allefall. En 22kW likeretter som bestemmer seg for å opphøre å eksistere vil ikke jeg ha inntil en vegg!

Mitt utgangspunkt er at alle slike ladere vil stå som en stand alone enhet som en bensinpumpe gjør i dag. Å grave fram en 240 eller 150 eller en 50mm2 kabel er den samme jobben. En 240 koster selvsagt mer enn en 50 cu men her tror jeg ikke prisforskjellen vil utgjøre den helt store forskjellen totalt sett.
Er det mange store bygg som har ledig strøm i størrelseorden 200-500A? Ja det er ikke så uvanlig og i næringsparker er dette for lommerusk å regne.

Hvis vi ser i Norge i dag, så er det vel ikke først og fremst prisen på en 50kW lader som holder tilbake utbyggingen, men stabilitet, ræva leverandører, påvente av enda noen ladestandarder(CCS og AC), klønete betalingsløsninger som ikke helt faller i smak og kanskje feil aktører på markedet(?).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electrix

For en hurtigladeoperatør er nok en semihurtiglader nesten like dyr å installere og drifte med betalingsløsninger ol. men mindre fremtidsrettet med tanke på fremtidige biler som kan lade ennå raskere. For en butikk, spisested, kjøpesenter vil det være veldig billig å sette opp enkle 22kW Type2 kontakter. En enkel DC semihurtiglader er heller ikke så dyrt (ca 100 000) og kan være gunstig å tilby for betalende kunder. Samitidg er de interessert I at folk tilbringer litt tid på stedet. Jeg tror nok det er her vi vil se flesteparten av semihurtigladere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 14:51
Jeg vet ikke helt hva du tenker på når du skriver "plugg" til 20kW lader.

Har man en 32A 400V kontakt har man det som trengs for 20kW DC lader. Man kan eventuellt bytte ut kontakten med fast tilkbobling, men de krever ingen større endringer av det elektriske.


smaug01

Det er for nært 100% belastning til at det er lurt å gjøre Emil. Var vel ikke helt poenget mitt heller. Poenget mitt var at formfaktoren på en 20kW er identisk med en 50kW lader og til praktisk bruk må den være plassert tilsvarende. Kostnaden til installasjon er mao den samme. Det er jo ikke sånn at en 20kW ABB lader følger med på kjøpet hvis du kjøper en kartong med evergood kaffe på meny. For meg ser det ut som hele "krangelen" her er basert på at en 20kW lader er som å henge opp en saltoboks på veggen og noe alle enkelt kan gjøre selv når det ikke er sånn i det hele tatt. 20kW lader er sikkert billigere i innkjøp, hvor mye vet ikke jeg og den trekker mindre strøm selvsagt men den gir jo også mye mindre. En 16A stikkontakt hver km langs E18 er også enkelt å få til men heller ikke det hjelper noe når man er på tur. Kvantitet er ikke nødvendigvis nøkkelen, det er tiden her som er nøkkelen i mine øyner. Får vi ikke til å sette opp tilstrekkelig med 50kW ladere(som ja, heller ikke er ultra rask men det er et elbilproblem ikke et argument for en enda tregere løsning) vil ikke 20kW ladere løse problemet akkurat som 1000 16A stikk ikke kan erstatte 100 semihurtigladere.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

BMW Combo laderen som har blitt nevnt en del kan monteres på vegg.

Sandpusher

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 15:54
Det er for nært 100% belastning til at det er lurt å gjøre Emil. Var vel ikke helt poenget mitt heller. Poenget mitt var at formfaktoren på en 20kW er identisk med en 50kW lader og til praktisk bruk må den være plassert tilsvarende. Kostnaden til installasjon er mao den samme. Det er jo ikke sånn at en 20kW ABB lader følger med på kjøpet hvis du kjøper en kartong med evergood kaffe på meny. For meg ser det ut som hele "krangelen" her er basert på at en 20kW lader er som å henge opp en saltoboks på veggen og noe alle enkelt kan gjøre selv når det ikke er sånn i det hele tatt. 20kW lader er sikkert billigere i innkjøp, hvor mye vet ikke jeg og den trekker mindre strøm selvsagt men den gir jo også mye mindre. En 16A stikkontakt hver km langs E18 er også enkelt å få til men heller ikke det hjelper noe når man er på tur. Kvantitet er ikke nødvendigvis nøkkelen, det er tiden her som er nøkkelen i mine øyner. Får vi ikke til å sette opp tilstrekkelig med 50kW ladere(som ja, heller ikke er ultra rask men det er et elbilproblem ikke et argument for en enda tregere løsning) vil ikke 20kW ladere løse problemet akkurat som 1000 16A stikk ikke kan erstatte 100 semihurtigladere.

BMW had a question: Why were DC fast chargers so expensive? After all, while a DC fast charger is the size of a refrigerator and costs $30,000, the part that makes it work is just an AC to DC converter; BMW already makes those for its cars for less than a $1,000. So BMW brought this question to Bosch. After much thinking and tinkering, Bosch and BMW devised something rather clever.


Not only is the actual hardware only a third as expensive as previous chargers, it is significantly cheaper to install.
What the two German engineering giants created is the i DC 24KWh fast charger. It's the size of a piece of carry-on luggage and costs just $6,548. Not only is the actual hardware only a third as expensive as previous chargers, it is significantly cheaper to install.


Thanks to its small size, 100-pound weight, and lower demand for electrical current, it won't require nearly the same amount of infrastructure as current fast chargers. That is a big deal, considering a $30,000 fast charger can cost anywhere from $20,000 to a trouser-troubling $70,000 to install.

While the i DC charger may not have the same charging potential as the larger 50KWh stations, it can still charge the average EV to 80 percent of its full capacity in around 30 minutes.

The i DC charger will soon be appearing in all of BMW's i Center charging stations, and are likely to be introduced in other locations.


Read more: http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers/#ixzz3CS2PhaPX
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

smaug01

Sitat fra: emil på fredag 05. september 2014, klokken 16:15
BMW Combo laderen som har blitt nevnt en del kan monteres på vegg.
Ja den kan, spørsmålet er om det er lurt/godkjent å gjøre det for kommersiell drift. Neste spørsmål er om vi engang vil kjøre til en vegg for å lade og om eventuelle kjøpere av denne laderen har lyst til å ha biler langs veggen? Er ikke uten grunn mange normale ladestolper er ute på parkeringsplasser i dag og ikke langs vegger.
Så kommer jo det faktum at denne laderen som visstnok er messias, er laget for BMW av BMW/Bosch. Chademo  grensesnittet er ikke der og BMW har vel nada grunner til noensinne å implementere det selv om de kunne.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 16:56
Sitat fra: emil på fredag 05. september 2014, klokken 16:15
BMW Combo laderen som har blitt nevnt en del kan monteres på vegg.
Ja den kan, spørsmålet er om det er lurt/godkjent å gjøre det for kommersiell drift. Neste spørsmål er om vi engang vil kjøre til en vegg for å lade og om eventuelle kjøpere av denne laderen har lyst til å ha biler langs veggen? Er ikke uten grunn mange normale ladestolper er ute på parkeringsplasser i dag og ikke langs vegger.
Så kommer jo det faktum at denne laderen som visstnok er messias, er laget for BMW av BMW/Bosch. Chademo  grensesnittet er ikke der og BMW har vel nada grunner til noensinne å implementere det selv om de kunne.

Når de går ut med at den kan monteres på vegg regner jeg med at de har gjort leksa si i forhold til varmeutvikling. Ellers er de fleste av sakteladepunktene jeg bruker koblet på vegg, eller på stolpe som står helt intill vegg, så jeg ser ikke noe problem relatert til Parkering.

Påstår heller ikke at den laderen er løsningen på alle verdens problemer, men den er en god start for å få på plass rimelige DC løsninger med stor geografisk tetthet der en stor 50kW lader ikke vil være mulig, eller som en løsning der flere semihurtige kan være en bedre løsning enn kun én vanlig hurtiglader.

Rio

#39
Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 13:56
Det er du som påstår at den er defekt. Jeg tror den er helt i orden. De er oppgitt til 20kW DC og 22kW AC. 22kW DC lader har ikke jeg noen erfaring med. En 20kW DC lader derimot har jeg prøvd og den gir altså ikke 20kW,ser det ut for meg. Om jeg skal gjette, er oppgitt effekt maks teoretisk effekt men at styresystemet legger seg 5% under for å ikke kjøre laderen på 100% selv i starten. Hva bilen får/tar av effekt er altså ikke bare bestemt av kjemien i batteriet.

Greit, men når jeg f. eks. skriver "24 kW DC" så mener jeg "24 kW DC", og tar ikke høyde for paranoide ;) ladere du måtte ha et eksempel av.

Det er da nok av eksempler på 50 kW hurtigladere som leverer 0 kW (defekt), uten at noen påstår at 50 kW hurtigladere tar evigheter i det virkelige liv...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA