Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av LN-YOV, mandag 11. august 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

LN-YOV

Hei!
Jeg heter Walter!
Bor I Birkenes kommune i Aust Agder!
Jeg har kjørt min kjære Think siden i Oktober i fjor og alt , (bortsett fra varmekolben som sluttet å virke i Mars/April!), har virket svært godt, kjempe fornøyd så langt!
Men da jeg var på veg hjem i dag, fikk jeg først Høyspenning lampe, syntes også det luktet litt rart men kjørte med åpent vindu så jeg var ikke sikkert, så kom powerlimiter lampe og så stoppet den!'
Det må ha skjedd noe med varmekolben for det var tydelig at det hadde vært varmt rundt den og ekspansjonstanken var tom!
Fikk tak i noe vann og fylt på, bilen startet som vanlig men efter sekunder kom høyspenning lampen på igjen, slo av og vrikket på temperatur velgeren, startet så igjen og denne gangen kom det ingen lampe, kjørte hjem (3km).
Det er ingen tegn til lekkasje og det er ikke mere en 2-3 dager siden jeg sjekket nivået av kjølevesken
Obs. varmeapparat velgeren sto i det blå da dette skjedde og varmekolben har ikke gitt varme siden tidlig i vår, men det virker som om den plutselig har våknet til livet igjen selv om den sto i av, har kokt varmeapparat kretsen tom!
Jeg har alt kjøpt inn en Webasto som bare venter på montering, så jeg trenger ikke varmekolben!
Det jeg lurer på er: jeg leste et eller annet sted her at man ikke bare kan koble fra kolben, fordi da vil ikke bilen starte?
Kan man lage en blindplugg? i tilfelle ikke, hvor kan man få tak i en?
En annen ting er også at han vil for øyeblikket ikke ta mot ladning :-(
Han har alltid vært kresen, vil f.eks. ofte ikke lade på jobben men her hjemme har det stort sett alltid gått greit!
Hvis han fortsetter å ikke ville ta imot ladning er det noen triks man kan prøve?






På forhånd takk :-)

PS:


Warlock

#1
Angående blindplugg.
Dersom du likevel har tenkt å kaste ut varmekolben er det jo bare å klippe av pluggen og pirke ut de to tykkeste lederne, og vips du sitter igjen med en blindplugg med en failsafe kortsluttningsbygel inni :)

EDIT: Ser forresten på videoen at du har Calix-varmer, de er vel såpass nye at det faktisk er reklamasjon på! Den er vel ikke mer enn ca ett år gammel. Hør med R&S i Sandvika.

LN-YOV

Hei!
Takk for svar :-)
Bilen hadde ikke villet ta ladning i hele natt :-(, koblet så ifra 12v.  batteriet og begynte å koble ifra drifts-batteriet men fikk ikke av den runde kontakten, den er ikke skrudd slik som på bildene her i forum, men sitter med en snap lock, som jeg ble litt nervøs for bende for mye på!
Så det endte med at jeg mygget ut og satte det sammen igjen!
I det minst begynt ham heldigvis å ta ladning efter at jeg hadde satt inn 12v. batteriet igjen! :-)

Det jeg lurer litt på er om det finnes noen beskrivelse av hvordan man løsner varmekolbe kontakten fra PCUén? Jeg prøvde å presse den oransje tab``en på mitten, for så å trekke kontakten ut , men den ville bare ut et par mm. og jeg hadde ikke lyst å brekke noe!

Er det nødvendig å koble ifra drifts-batteriet for å ta ut pluggen?
Varmeren er ca 1 1/2 år gammel så jeg skal ta å ringe  til sandviken på mandag før jeg fortar meg noe mere!

Det som er så rart er at varmeren på sen vinter/vår i år begynte å bare virke av og til!
Så sluttet den helt å virke, har siden ikke hatt varmevelgeren i rød sektor, men som sagt i går må det ha hent noe, for kolben er helt klart blitt varm og i og med at det var ca 30 grader ute og jeg kjørte med alle vinduer oppe, så stod ikke vifta på og dermed gikk heller ikke varmeapparat sirkulasjons-pumpen og det må ha kokt fremme der!

Er det noen andre som har opplevd noe lignende?
At varmekolben slår seg på uten at den står i rød-sektor på velgeren?




W Nyberg



PS som det sees på videoen så mangler lokket over den positive polen på 12v. batteriet, er det noen som selger slikt noe?

Warlock

Det er anbefalt å løfte av positiv polsko på batteriet når du holder på med 400V ja. På Litium-ion kopler da releer fysisk ut fremdriftsbatteriet, og det er helt trykt å arbeide (i alle fall på 2 generasjon PCU biler).

Egnetlig skal det bare være å trykke ned den røde leppen/flippen midt på pluggen ja, men jeg har aldri fått det helt til å funke uten at jeg har lirket litt med et flatt skrujern på den (både på selve leppen og det lille ekstraområdet) og beveget pluggen litt inn og ut. Man trenger ikke bruke makt eller noe for å få til dette...

Har ikke lokket over +12V polen jeg heller, men hadde vært interessant å fått fatt i ett for meg også.

LN-YOV

Hei!
Fikk med litt trøbbel av kontakten, fjernet ledningene og fylt silikon inn i pluggen!
Kjøret så en 4 mils tur og bilen var helt normal bortsett ifra at av en eller annen grunn vil ikke speedometret indikere hastighet nå! :-(
Alle de ander instrumentene (inkludert odometer og trippteller viker  normale men ingen bevegelse i nålen på speedometret? Merkelig!

Legger ved en film snutt som vister kontakten!



WN.


Warlock

Tror det var smart av deg å fylle med tettemasse av ett eller annet slag ja, da er det ingenting av fuktighet og slikt som kan lage rare opplevelser. Problemet med speedometeret har jeg ikke hørt om før, det var veldig sært, og skal (i alle fall i teorien) overholdet ikke ha noe med den lille operasjonen du nå har gjort å gjøre.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Warlock

Heh, har ikke lagt merke til det før, men Mes-Dea kolbene sier maks 0,45bar trykk, altså ca en halv atmosfære trykk (halvparten av normalt lufttykk ved havoverflaten).
Plutselig ikke så rart at disse ryker for et godt ord ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA