Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva irriterer bilister mest?

Startet av froggen77, lørdag 07. februar 2009, klokken 12:31

« forrige - neste »

froggen77

Hei!
Hadde bilen inne på vannfylling for noen dager siden. Har kjørt tre turer hvor jeg brukte ca 60%. Så plutselig ville ikke bilen lade.  Viseren stod på 0% noe jeg syns var litt lite. Sjekka ikke % etter en liten svipptur på ca 12 km for jeg hadde 45 % igjen. Satt i kontakten igjen og nå lader den, men det er et veldig spetakkel. Virker som om alle viftene er igang hele tiden. Har lest om liknende symptomer her på forumet og noen har nevnt at det kan være fylt for mye vann.

Hva bør jeg gjøre? Levere den inn igjen? Det virker heller ikke som om de har så mye peil på think på Ford i Ålesund!

Er takknemlig for all hjelp !

mvh Frode

Think City 2001. Kjørt 58.000 km

El rayo

Sitat fra: froggen77 på søndag 25. januar 2009, klokken 22:28
Hva bør jeg gjøre? Levere den inn igjen? Det virker heller ikke som om de har så mye peil på think på Ford i Ålesund!

mvh Frode
Jeg ville ringt først og forklart problemet og hørt hva de som gjorde jobben vil foreslå.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: froggen77 på søndag 25. januar 2009, klokken 22:28
Det virker heller ikke som om de har så mye peil på think på Ford i Ålesund!

De skryter nå av å ha hatt et par mann på kurs i "Think'ing", men jeg må si de ikke virker spesielt interesserte i å gjøre noe særlig arbeid med think. :(

Første gang jeg gjorde vannfylling der fikk jeg overtalt dem til å måle hvor mye vann som ble brukt (jeg forklarte dem hvordan de kunne gjøre det). Andre gangen var det helt umulig å måle vannforbruket. Siden den gang har jeg gjort vannfyllingene selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

En fulladet batteripakke burde ha 131volt min. Er spenning lavere så det kan bety en eller flere ødelagte blokker. Spenning kan måles best ved å fjerne panseren og åpne den hvite boksen med høyspenning symbol på.

Er det noen feilmelding på displayet? Vannservice melding kommer alt for sent for eldre biler og bør tas etter antall kjørt Km etter alder.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

froggen77

Takk for svar!
SYns det var litt merkelig at bilen svikta rett etter vedlikeholdsladingen, da batteriene var på rekondisjonering for under 3 mnd siden. Men selvfølgelig skjønner jeg at det er sansynlig at det bare er tilfeldig

For sikkerhets skyld ringte jeg ford i Ålesund. De sa at de ikke kunne så mye om think, men bare følger prosedyrene.
De var slik:

Sett på et spesialprogram for lading (dette tok lengre tid enn vanlig lading)
Når den er oppladet, fyll på vann til du ser det renner ut vann under bilen
Ferdig

i tillegg fortalte de at de hadde et strømbrudd på natta, mens bilen stod på spesaillading, slik at ladingen var avbrutt

kan dette ha noe å si for batteriene?

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

El rayo

Sitat fra: froggen77 på fredag 30. januar 2009, klokken 13:07
Takk for svar!
SYns det var litt merkelig at bilen svikta rett etter vedlikeholdsladingen, da batteriene var på rekondisjonering for under 3 mnd siden. Men selvfølgelig skjønner jeg at det er sansynlig at det bare er tilfeldig

For sikkerhets skyld ringte jeg ford i Ålesund. De sa at de ikke kunne så mye om think, men bare følger prosedyrene.
De var slik:

Sett på et spesialprogram for lading (dette tok lengre tid enn vanlig lading)
Når den er oppladet, fyll på vann til du ser det renner ut vann under bilen
Ferdig

i tillegg fortalte de at de hadde et strømbrudd på natta, mens bilen stod på spesaillading, slik at ladingen var avbrutt

kan dette ha noe å si for batteriene?

mvh Frode
For de som fyller vann på Th!nk selv: Prosedyren er litt mer omfattende enn de 3 punktene som er nevnt, men det er en grei måte å forklare det viktigste på.

Det er 3 typer spesiallading: initiallading, vedlikeholdslading og initier nytt batteri. Vedlikeholdslading som skal brukes ved vannfylling. Prosedyren videre er forskjellig avhengig av hvor nytt program som er i BMS'en.

Strømbruddet har ikke noe å si for batteriet, men hva gjorde de etterpå? Hvis de bare fylte vann da de kom på jobb er det sannsynlig at det ble overfylt. Da kan man risikere at at nivået blir for høyt ved neste vanlige lading og elektrolytt (lut) vil renne ut av overløpet, det oppstår krypstrøm og bilen slår ut med jordfeil.

Hvis jeg hadde fått strømbrudd om natta, ville jeg kjørt bilen ned til 100V batterispenning ved belastning, benyttet anledningen til å måle kapasiteten på batteriet, og satt i gang vedlikeholdslading på nytt igjen. Det tar selvfølgelig lengre tid og et verksted har ikke råd til det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA