Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av satheesh.net, lørdag 06. september 2014, klokken 11:56

« forrige - neste »

satheesh.net

Rekkeviddeangsten reduseres når 23 millioner kroner er delt ut til nye ladepunkter.
http://www.dinside.no/930031/her-kommer-de-40-nye-ladestasjoner

70 nye ladestasjoner
http://www.transnova.no/70-nye-ladestasjoner/

Transnova fordeler 23 nye millioner til ladestasjoner. Den største søkeren som har fått tilskudd er Statoil Fuel & Retail. Håper både pris og teknologien er såpass pålitelig (ref. Tesla Superchargers) at folk som trenger disse stasjonene faktisk får brukt dem.

Oppetid, vedlikehold, drift og ikke minst pris vil være avgjørende for at dette skal bli godt brukt!

kringon

Problemet er vel fort plassering :)

Ser at Vestfold har fått 2 stk. Grelland + sentrum av sandefjord.

Begge er suboptimale etter min mening -> Sandefjord sentrum (brygga 11) tar 25 min t/r E18 og er således i praksis ubrukelig for langtur / nødlading.

Grelland gir behov for dobbelt antall ladere for samme redundans i og med at det ikke er mulig å besøke statoil på andre siden av veien og fortsette i samme retning.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Gordon Retriever

Hah!  Både Dombås og Hjerkinn er inne på listen. Dekning for Dovrefjell har vært en missing link for å kunne kjøre elbil nordover fra Gudbrandsdalen.  (Eller sørover mot Gudbrandsdalen. ;D)


Philip Marlowe

Sitat fra: kringon på fredag 22. august 2014, klokken 15:32
Problemet er vel fort plassering :)

Ser at Vestfold har fått 2 stk. Grelland + sentrum av sandefjord.

Begge er suboptimale etter min mening -> Sandefjord sentrum (brygga 11) tar 25 min t/r E18 og er således i praksis ubrukelig for langtur / nødlading.

Grelland gir behov for dobbelt antall ladere for samme redundans i og med at det ikke er mulig å besøke statoil på andre siden av veien og fortsette i samme retning.

Den er ikke ubrukelig for den som besøker Sandefjord? Jeg kan godt tenke meg å bruke 22kW-uttaket neste gang jeg skal dit.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Ebe

25min tur retur sandefjord er vel litt å ta i. Tar vel nærmere 5 min hver vei. Passer perfekt å ta en soft-is på brygga :)

Uansett er det snakk om lader på Fokserød, så da fjernes det behovet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

arnkl

#5
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 22. august 2014, klokken 17:39
Hah!  Både Dombås og Hjerkinn er inne på listen. Dekning for Dovrefjell har vært en missing link for å kunne kjøre elbil nordover fra Gudbrandsdalen.  (Eller sørover mot Gudbrandsdalen. ;D)

Det er no kvar dag ganske mange elbilar som køyrer mellom Oslo og Trondheim :)

Eg skjøna kva du meinte, men du kunne no vore litt meir presis.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Gordon Retriever

Det var faktisk meningen at det skulle stå noe sånt som "missing link for kortdistansebiler". Og mens jeg lurte på om jeg skulle glede Tesla-eierne med noe ennå mer ironisk lydende enn "kortdistansebiler", fant jeg ut at jeg i stedet kanskje burde få med at det bor folk nord for Dovre også som reiser sørover. Og da ble det slik.  Politisk korrekthet er hardt arbeid. ;D

kringon

Sitat fra: Ebe på fredag 22. august 2014, klokken 20:01
25min tur retur sandefjord er vel litt å ta i. Tar vel nærmere 5 min hver vei. Passer perfekt å ta en soft-is på brygga :)

Uansett er det snakk om lader på Fokserød, så da fjernes det behovet.

Så ikke at det var type2, så da blir det jo uaktuelt uansett.

GoogleMaps sa 12 min en vei i går når jeg skrev posten :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Ebe

Så det selv nå at det var semi-lader, får håpe Fokserød blir hurtig om det kommer noe der.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

olegregert

hei

Snakket med ledelsen i Tønsberg. De har hverken politikk for fornybare løsninger. De bør snakke med sine kollegaer i Oslo.

Makan til manglende evne til å møte sommersesongen med gode løsninger.  De kunne jo drive dette fram uten de store kommunale kostnadene.

Energiselskapet Skagerak har ingen planer.  De blir vel for vanskelig å få investert noe for fremtiden for disse energibyråkratene.

Truls123

Vet noen tidspunktet for når disse 40 ladestasjonene skal være i drift?

Tekberg

S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Gordon Retriever

Så er det tid for avisrunden:


Fjuken har kort referat om at Lom får ladestasjon

Oppdalguiden har lignende referat, men med mer interessante leserkommentarer under som framhever det ulogiske ved å plassere ladestasjonen en mil utenfor sentrum, og dermed kun legge den til rette for gjennomreisende på nord-sør aksen.

NRK melder kort at det blir ladestasjon i Aurland. Så lite info at det ikke er vits i å klikke på linken.

NRK forteller Setesdal ønsket 1,4 millioner fra Transnova, fikk null. Vurderer å betale selv.



Gordon Retriever

Mer konkret info fra Rauma: Åndalsnes Avis melder at ladestasjonen er bestilt og kommer i oktober.

Gordon Retriever

Og en rykende fersk oppdatering fra Vigga som kommer ut på Dombås:

Som kjent har Ishavsveien blitt tildelt Transnova-tilskudd for å åpne ladestasjoner på Dombås, på Hjerkinn og på Bjorli.

Men blir det noen ladestasjon på Bjorli?  Vigga skriver:

SitatProsjektansvarlig i Ishavsveien, som er utbygger på de tre stasjonene i Lesja og Dovre, kan hverken bekrefte eller avkrefte en stasjon på Bjorli, siden de enda ikke har fått svar på summene av tilskuddene fra Transnova.

Vigga lover å komme tilbake med mer, og forventer en saklig tone i kommentarfeltet under artikkelen.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA