Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trist artikkel i Teknisk ukeblad!

Startet av Nickelilltroll, fredag 05. september 2014, klokken 22:20

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Hämtade bilen igår på møller gjøvik. Skulle ladda första gången idag, "tick" sa det, 10 sek in i ladingen så slog automatsikkringen ut. Prøvade fler stolpar här hemma på parkeringen....samma resultat :(

Är en sådan standard "defa-stolpe" med byggeår 2006 så jag kände mig trygg på att det skulle gå fint. Fick ju besked från møller på beställning att 10Ah kurs var bra. Småstressad ringde jag møller, men dom visste inget mer än att jag måste møta upp för att testa om laddaren hade fabrikationsfel.
Går dåligt då jag faktiskt har strömtom bil ju!!!

Hade defapakke på förra bilen och då tålde sikkringen bara motorvärmer, slog av kupevärmaren så gick det fint. Står faktiskt max 700w på stolpen. Hur mycket kräver hjemmeladeren till E-golfen eg? Stolpen står i borettslag så det är inte nåt "bara bara" å fixa är jag rädd för...Hjälp!!
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

hovik

Set laderen eller bilen til å trekke maks 5A, så går det kanskje bra. Sjekk instruksjonsbok for hvordan det gjøres. (Gjør det før laderen kobles til bilen)
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

Nickelilltroll

Har nu gjort en nödlösning och tagit ström från oppbevaringsboden min, snikkerkunskaperna kom fram då en lettvegg stod i vägen  :P
Ska lade så jag har iaf litt och så ska jag pröva justera ner "ladekapaciteten". Kunde oavsett vara intressant och veta hur det står till med watt/kapacitet mot dom 10Ah som møller säger "ska gå fint". Hur långt jag kommer med min stolpe på 10Ah och max 700w? Vad blir egentligen ladetiden på 5Ah i -25 celcius, eller har det ingen betydelse?

Kan fint lite om elektricitet, så det är nu beställt en elektriker som ska mäta upp och kontrollera om möjligheten för uppgradering av stolpen nästa vecka.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

EV - Driver

#3
Har ladet vår E-Up på 10A kurs uten problemer. Samme adapter som på E-Golf. Antar at din 10A kurs benyttes til andre ting i tillegg? Da sliter du med å bruke 10A lading. Anbefaler å legge på en egen 16A kurs til E-Golfen. En egen boks fra Elbilhjelpen er en suveren løsning til ca 5000,-. http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_hjemme_med_16A  . Da kan adapteret ligge fast i bilen. Å lade på 5A blir puslete (1.1 Kwh). Gir ladetid fra tomt batteri på et døgn!
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

thomanie

Om stolpen (og sikringen i den) tåler max 700W, så hjelper det ikke at kursen den står på er 10A.

Spenning (V) * Strøm (A) = Effekt (W)

230V * 16A = 3680W  = 3.6kW
230V * 10A = 2300W  = 2.3kW

Om vi snur på ligninga så kan vi finne max ladestrøm på stolpen med max 700W:

700W / 230V = ? = 3A

... og da tar det litt tid å full-lade bilen :)

25kWh / 230V / 3A = 36.2h

Så gå for en ny 16A dedikert kurs som allerede foreslått!

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Nickelilltroll

Har sett i hovedskapet här på gården. Kursen till samtliga stolper på parkeringen går KUN på strömstolper(8st), och det blir inte brukt något annat än just min stolpe just nu.
Trodde bara att när det var 10Ah sikkring så skulle allt fungera så bra, inte att det var maxbegränsningen på 700w som skulle stoppa mig.
Kan som sagt ingenting om upplägget stolpe vs. kurs vs. utbyggnadsmöjligheter. Detta får elektrikern undersöka och ta sig av nästa vecka. Klarar han inte "uppgradera" min stolpe är jag fint rädd för att jag måste returnera denna annars fina bil :'(
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

thomanie

Med det forbehold at jeg ikke er elektriker:

Hvis du lader med max 10A og det er 10A sikringen i *hovedskapet* som går, med bare den ene stolpen er i bruk så ville jeg hatt en elektriker til å sett på det. Trodde det først var en automatsikring i hver stolpe som gikk.

Uansett så bør du ikke lade med over 700W på ett uttak som er oppgitt til å tåle max 700W!

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Nickelilltroll

#7
Tack "T"!

Var ett sådant svar jag väntade på.
Nej, är inte i hovedskapet sikkringen slår ut, det är på stolpen. En överbelastningsknapp rätt under knappen som slår ut.
Konklusjonen blir att vänta på svar från elektrikern. Om han kan få ut 2300w från den nuvarande 10Ah kursen, eller om en 16Ah kurs går att få till. Någon sa att det ofta krävs mer. Må ha större kabel, inte bara att byta ut en 10 mot 16, m.m. Med tanke på att jag bor i ett borettslag så tvivlar jag på att jag får igenom det.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

thomanie

Tok en kjapp titt i DEFA katalogen
  http://www.defa.com/file/4b31a3e25539/DEO_katalog_N.pdf

side 5:
Ser ut som om du har en 700W (3A) "strømbegrenser" (sikring) i stolpen din allerede, men at du kan å akkurat den innmaten du ønsker i stolpen, og det du egentlig vil ha.

Ta en prat med en elektriker så får du maksimalt ut av det du har tilgjengelig av kabling og sikringsskap - eller er villig til å betale for... En ekstra 16A sikring i hovedskapet dedikert til din stolpe trenger ikke koste all verden

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Nickelilltroll

Fantastiskt vad du får till :D

Ser ut som allt ordnar sig då. Säker på att det sitter en sådan "strømbegrenser" med tanke på att fabrikat och info stämmer överens. Oavsett är jag glad om jag kan få ut max av den 10Ah som sitter där. Tack för hjälpen, väntar tålmodigt på att elektrikerna ska få gjort sitt :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

TB

Normalt er årsak til at det er montert 700W (3A) "strømbegrenser" i stolpene for å unngå at hovedsikring skal gå. Stolper er montert for bruk av motorvarmer. For og hindre bruk av kupevarmer (som typisk trekker 10A) var "strømbegrenser" ofte brukt på eldre Defa stolper.

Metode for å spare kabel var å legge 3 fas 2,5mm2 kabel. Ved "perfekt" fordeling gir dette 16 A x 230 x 1,7 = 6200 W

Med 8 stolper x 700 W = 5600 W

Om det er få stolper i bruk kan "strømbegrenser" bli fjerna, og du kan lade din Golf EL på maks 10 A (230 x 10 = 2300 W) via medfølgende "kladd".

Ulempen er om 3-4 stk samtidig kobler til motorvarmer på dei andre stolper, dermed vil hovedsikring gå.

Kan løyses:
- Justere ned lading av Golf El til 6A (ca 1300W)
- Dei som skal bruker motorvarmer har tidsur, slik at motorvarmer starter først 2 timer før dei skal reise - og din Golf El er ferdig opplada.

eller - beste alternativ: Trekke ny kurs (kabel) til din stolpe.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ohm

Hadde en slik Defastolpe et sted jeg leide, lasket om begrensersikringen inne i stolpen slik at jeg kunne bruke motor og 2200 w kupevarmer. Begrensingen var satt for å spare strøm, stolpen hadde egen 16 amp kurs og sikring. Så hvis din stolpe har egen kurs og 16 amp sikring, kan du koble ut begrensingen. Ellers må du som nevnt legge opp egen 16 amp kurs. Det er det beste.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA