Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny personlig rekord! 4 biler i ladekø Holmestrand!

Startet av Knuthe, søndag 22. mars 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

Knuthe

Hei!

Jeg har akkurat bestillt en ny Leaf Tekna. Den blir levert i neste uke en gang. Jeg er totalt grønn når det gjelder alt som har med bil/elbil og hadde satt stor pris på en oppklaring :) Jeg har forstått det slik at vi får utlevert en ladebrikke som går til offentlige ladestasjoner når vi henter bilen. Det jeg lurer på er om jeg nå trenger en egen ladebrikke til Grønn Kontakt? Og når jeg er inne på siden deres for å bestille brikke, så må jeg velge mellom Leaf med enkel eller dobbel kontakt. Hva mener de her? Om jeg har hurtiglader eller ikke eller denne andre ladekontakten som er halvhurtig? ( den har jeg ikke). Hva skal jeg da velge? Takker for alle svar som kan opplyse meg litt :)


emil

Når du kjøper ny bil får du med ladenøkkel som fungerer til mange vanlige sakteladestolper i hele landet. I tillegg får man vel nå med en RFID-brikke som man kan bruke for å opprette abonnement/avtale med diverse hurtigladeoperatører, inkludert GrønnKontakt. Brikken får du, men selve abonnementene må du selv aktivt opprette.

Problemet med den RFID-brikken er at mister/glemmer du den så har du plutselig ikke tilgang til noen hurtigladere annet enn med f.eks SMS, mens har du egne RFID-brikker/kort til hver operatør stiller du litt bedre hvis du glemmer kort/brikke til den ene.

Når det gjelder GrønnKontakt så er bilvalg kun relevant for AC-lading, og for Leaf er AC-lading utelukkende saktelading. Du har mest sansynlig en Leaf med "enkeltlader" hvis du ikke selv aktivt har spurt om å få 6.6kW lader ("dobbeltlader"). Uansett prises sakteladingen pr time etter makseffekten som brukes, så det skal ikke ha noe å si hvilken utgave du velger i bestillingsøyeblikket.

Knuthe

Tusen takk for oppklarende svar :) Så da er det sikkert best å vente til man har fått ladenøkkelen og RFID-brikken før jeg oppretter et abonnement hos noen av ladeaktørene. Regner med å skaffe meg et ladekort hos Nissan med det samme, så trenger ikke Grønn kontakt sitt helt med det samme. Disse ladebrikkene kan kanskje ligge fast i bilen også, så er det ikke så lett å glemme dem/miste dem :)

emil

Sitat fra: Knuthe på søndag 01. mars 2015, klokken 18:45
Tusen takk for oppklarende svar :) Så da er det sikkert best å vente til man har fått ladenøkkelen og RFID-brikken før jeg oppretter et abonnement hos noen av ladeaktørene. Regner med å skaffe meg et ladekort hos Nissan med det samme, så trenger ikke Grønn kontakt sitt helt med det samme. Disse ladebrikkene kan kanskje ligge fast i bilen også, så er det ikke så lett å glemme dem/miste dem :)

Hør med forhandleren om du kan få startpakken før bilen er klar så du kan få unnagjort de praktiske tingene. Selve innmeldingen i elbilforeningen må du vel også faktisk ta hånd om selv.

Har selv alt av RFID-kort og ladenøkler liggende fast i bilen.

Sjekk også litt av hvilke mobil-apper som kan være greie å ha for å starte lading enkelte steder. Bilkraft, EasyPark og GoCharge er vel noen av de.

Knuthe

Hei. Takk for tipset. Det skal jeg gjøre :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA