Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fritak for engangsavgift og diverse andre goder ved bruk av el bil

Startet av elektrolux, fredag 30. mars 2012, klokken 20:20

« forrige - neste »

elektrolux

Da ble 50% suksess hos biltilsynet:

En av de nye Thinkene fikk skilt, mens den andre ikke kunne godkjennes da COC sertifikatat viste til typegodkjenning: e4*2007/46*0005*03 i stedet for typegodkjenning e4*2007/46*0005*02, som stod på skiltet i begge bilene.

Lurer på hva som skjer dersom jeg ikke får nye papirer på bilen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Hadde så vidt jeg kan se samme problem med en moped, men de sa den
kunne enkeltgodkjennes.

Altså bestille time for visning, og så få den registrert uavhengig av typegodkjenningen.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Var inne på den tanken, tross sist jeg prøvte dette ble det satt krav om kollisjonstest fra siden og forfra. ;D

I så fall beholder jeg heller bilen hel, og som delebil til den andre som er identisk botsett fra siste 2 siffer i ramme nummeret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Kan du ikke få en ny COC fra Tyskland?

elektrolux

#4
Jobber med det.

Fikk i dag bekreftelse på at enkeltgodkjenning kun kan gjøres etter en kollisjonstest forfra og fra siden. Forstår ikke helt betydningen av Enkelt godkjenning dersom dette er riktig. Da blir jo ingen biler i praksis enkeltgodkjent.

Går ut fra at bilen etter kollisjonstesten også må testes på nytt for å sjekke at den er forsvarlig bygget opp.

Tenkte så på paragraf 15 regelen. Jeg fikk selger til å registrere bilen i Holland før utgangen av 2011 for å sikre meg mot at den ble en 2012 model. Dermed oppfyller den betingelsene for paragraf 15 som sier at bilen må ha vært registrert i et EU land eller USA, og være i original utførelse.

Bortsett fra klargjøringen min med T ledd for å hindre problem med varmekolben, og bunnpanne for å hindre problem med elektrisk overslag, og hull i bærearmer bak for å hindre oppsamling av vann, og dagskjørelysdiode er bilen 100% original.

Eneste problem jeg ser med paragraf 15 er at de nekter å godkjenne biler under denne paragrafen som kunne blitt godkjent på andre måter. Det kunne nemlig min vært, om det hadde vært antydning til fornuft, eller mulighet til å bruke skjønn hos biltilsynet i Stavanger.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

#5
Enkeltgodkjenning for mopeden gikk på at den iogmed den var utstyrt med
et COC, altså tilfredstilte alle  EU/CE krav, så det var bare å enkeltregistrere
ivei.

Moppa fikk ikke noen ny typegodkjenning, men nye skilter, oge et vognkort.

TA å dobbelsjekk opplysningene dine, folka i vegvesenet er utrolig
problem/regel- orienterte og lite innstilt på å få ting unna, og noen av dem
vet lite om hva de snakker om.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Ringte Vegvesenet, og fikk oppløftende nyheter:

Siden Thinken min har E nr og er bruktimpotert skal det ikke kunne kreves COC papirer.

Lurer derfor på å vise den på nytt uten COC papirene mine. :D

Stavanger Biltilsyn mener at det Hollanske vognkortet var mangelfullt, og at det alene ikke er nok til at de kan legge inn alle nødvendige data i registerene sine.

Fortsettelsen følger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da ble en annen Think uten COC godkjent.

Desverre ikke min, og helt problemfritt var det heller ikke.

Gjeldende trafikkstasjon brukte til slutt (etter en dag) sunn fornuft, og hørte på argumentasjonen om at det blir for dumt å nekte en origional bil som har vært registert i utlandet og har E nr. skilt.

Tenk om Stavanger kunne tenkt på samme måten  ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA