Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon

Startet av D9, onsdag 03. september 2014, klokken 18:41

« forrige - neste »

D9

Hei. I går ble jeg endelig leaf eier etter å ha forsøkt lenge uten hell. 
Bilen er en norsk 2014 acenta.
Det er noen ting jeg lurer på:
1: går det an å deaktivere at bilen gir (litt) gass når man slipper bremsen?
2: hva er forskjellen på P og håndbrekk? Noen grunn til å ikke parkere i P uten brekk?
3: er det mulig å koble til en video in-kilde på skjermen? F.eks et web kamera som filmer ungen i baksetet så man slipper å ha ekstraspeil i nakkestøtten bak
4: jeg hører at fjernlysene er dårlige på disse og at noen har fått de forbedret via garantiarbeid. Hvordan gå frem, og hva gjør Nissan da? Skulle gjerne bare lagt opp ny ledning selv, men vil ikke tukle og miste garanti.
5: hvor mye rekkevidde kan man forvente av å sette bilen i lader på f.eks. kjøpesenter i 30min, eller hva med 60? Er det en tommelfingerregel med x mil pr time?

Det dukker sikkert opp flere spørsmål, men starter med dette :)
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

Basert på min erfaring med "gammel" leaf, kan være noen små forskjeller på nye:

Sitat fra: panservolvo på onsdag 20. august 2014, klokken 09:07
1: går det an å deaktivere at bilen gir (litt) gass når man slipper bremsen?

Aner ikke, selv liker jeg det siden jeg kommer fra bil med vanlig automatgear.

Sitat
2: hva er forskjellen på P og håndbrekk? Noen grunn til å ikke parkere i P uten brekk?

P er "girkasselås" som på de fleste med vanlig automatgear. Leaf har et reduksjonsgir mellom motor og drivaksler og det her det låses. Hånd(fot)brekket låser bakhjulene. Bruker selv sjelden håndbrekk når jeg parkerer på flat mark og bilen ikke kan trille noe sted. Igjen en vane fra tiden med automatgear.

Sitat
3: er det mulig å koble til en video in-kilde på skjermen? F.eks et web kamera som filmer ungen i baksetet så man slipper å ha ekstraspeil i nakkestøtten bak

Ikke sett noen sånne muligheter og tviler på det. Man kan riktignok gå inn i den "hemmelige" servicemenyen å få vist ryggekamera mens man kjører og alternativt koble opp eget kamera med bryter for å bytte, men for mye tull og Nissan liker nok ikke at du skrur fra hverandre dash.

Sitat
4: jeg hører at fjernlysene er dårlige på disse og at noen har fått de forbedret via garantiarbeid. Hvordan gå frem, og hva gjør Nissan da? Skulle gjerne bare lagt opp ny ledning selv, men vil ikke tukle og miste garanti.

Si til forhandler at fjernlys er dårlig så skal de vistnok fikse det uten kostnad. Men de gidder ikke å gjøre det selv før du klager.

Sitat
5: hvor mye rekkevidde kan man forvente av å sette bilen i lader på f.eks. kjøpesenter i 30min, eller hva med 60? Er det en tommelfingerregel med x mil pr time?

Min tommelfingerregel er 1% pr A pr time lading. Noen er veldig glad i å oppgi ladehastighet i km/t (særlig Tesla folk), men hvor langt du kommer på en gitt mengde strøm er avhengig av veldig mye og kan variere fra 5-10km pr kWh. Men en time lading på 10A (original ladekabel) gir deg ca 2kWh inn på batteriet. Med normal kjøring skal det holde til ca 12-15km.

muggost

Sitat fra: panservolvo på onsdag 20. august 2014, klokken 09:07
5: hvor mye rekkevidde kan man forvente av å sette bilen i lader på f.eks. kjøpesenter i 30min, eller hva med 60? Er det en tommelfingerregel med x mil pr time?

Jeg pleier aldri å bry meg med å sette bilen på saktelading med mindre det er helt nødvendig for å komme hjem (eller dit jeg skal). Den medfølgende 10A laderen gir deg som tidligere sagt, 12-15 km rekkevidde pr time. Ca halvparten på vinterstid. Maset med å dra laderen inn og ut av bilen for så kort rekkeviddeøkning gidder jeg ikke ta meg bryet med. Men det er nå bare meg da :-)

Etter hvert vil det bli mer og mer vanlig med type 2 kontakter. Disse gir deg 16A lading (noen gir også 32A (dersom du bestillte dobbeltlader til bilen)), som vil gi deg 19-24 KM rekkevidde pr time. Da begynner det å monne synes jeg, særlig hvis du skal så mer enn en time. Du kan jo vurdere å kjøpe deg en 32A type2 kabel (ikke kjøp 16A-kabelen!) hvis det finnes sånne ladepunkter nær deg eller om du vet at det vil komme i nær fremtid.

D9

Takk for svar
Jeg tror ikke den har 6.6 laderen. Har ikke blitt informert om det så da tviler jeg på at den har det.
Årsaken til at jeg lurer på hvor mye man får ved å lade i vanlig stikk per time er at jeg av erfaring fra tidligere elbil av og til trenger litt mer enn jeg har igjen på tanken når rekkevidden tynes
'14 Leaf
'15 Evalia

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA