Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aksjon på e-up

Startet av Beamer Screamer, tirsdag 19. august 2014, klokken 15:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 24. august 2014, klokken 21:08
Da endte vi med bestilling på en fabrikkny iOn!

Vi har sett etter brukt trilling i et par uker nå, men bilene går veldig fort unna og prisene ser faktisk ut til å økt litt siden i sommer. Ingen biler til 100.000 kr lenger. De billigste ligger på rundt 115.000 kr og da er det importbiler fra 2011/2012 med ukjent historikk og uten setevarme, vinterdekk og garanti. Dvs. 125.000 kr ferdig på veien for noe man må anta er en gammel demobil/leiebil/carsharing-bil.

Det er temmelig meningsløst når ny bil med full garanti og norsk spec koster 150.000 kr og har 6 ukers leveringstid.

Det er jeg helt enig i. Jeg hadde ikke betalt mye over 80k for en 2011 modell selv om den var norsksolgt.

Sitat
iOn har ikke innebygget parkeringsvarmer og forhandler tar 5.000 kr for å montere det jeg antar er Defa. Er det billigere å gjøre det på et Defa-verksted, evt. enkelt å gjøre det selv?

Ren DEFA kupevarmer? Det er da griseenkelt å montere selv og ihvertfall ikke noe jeg hadde betalt 5000 kroner for. Eller var det for varmer inkl. montering? Maks en tusenlapp hadde jeg spandert på selve monteringen, og kupevarmere får man da ganske billig mange steder. Spørs selvsagt litt på effekten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Måtte sjekke finn selv og ser at prisene nå er jo helt tullete. Hva får folk til å kjøpe bruktbil til den prisen? Leser de ikke aviser eller bruker internet og ser at nye selges under 150.000 ??

Mr.Zero

Billigste løsning er å montere defaviften på høyre eller venstre sidedeksel i "bagasjerommet" med kontakt i støtfanger bak. Ser mange merkeverksteder setter vifte og kontakt foran. Vifte er for så vidt greit, men defakontakt foran og ladekontakt bak er veldig klønete..
Når du får bilen, følger det med en ladekabel på 8/14 A. Ved å kjøpe en forgreningsledning (1 til 2) på f.eks Clas O, kan du lade og varme bilen samtidig på en 16A-kurs. Husk også at ved å plassere en løs magnet inntil støpselet ved tilkobling, vil den lade på 14A. Viktig å vite at kursen da er på 16..

Lykke til med smart valg! Ville forresten montert skvettlapper foran da dette begrenser "sandblåsing" av karosserisidene bak. Og føles bilen veldig vinglete, vil stivere og korte fjærer hjelpe betraktelig!

Brom-brom ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Reodor

Jeg er enig med tipsene angående montering av varmevifte men ville sett an litt om det er behov for ekstra vifte.
Jeg oppfatter ikke varmeanlegget som dårlig, det er mer at det spiser endel av rekkevidden.
Vi har defa vifte samt at vi har isolert litt rundt på varmesystemet og bruker omtrent ikke defa'n da rekkevidde ikke har vært noe problem for oss.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

svingen

vedrørende defa så sjekker jeg ut det sist vinter,det er noen som har lagt ut en del bilder osv hvordan det skal gjøres,som Mrzero skriver en rimlig grei jobb.
Jeg tok bilde med til lokale verksted som sa att dem hadde 0 erfaring med montere defa på en elbil men når dem såg bilden sa dem 1 times jobb og så måtte jeg enten kjøpe defa eller dem kunne bestile var opp til meg.
Trengte dem ikke i år men får se hvordan det blir til vinteren ;)
Men har lyst til og ha mulighet til og slå den av/på med mobilen så får se om jeg bestiler noe kina varer med sms støtte eller om jeg betale abb på defa til 50 kr mnd,syns det er litt kjipt og måtte bruker timer må jo se ann hvor varmt/kaldt det er før man bruker den tenker jeg siden jeg har garasje.

Drømmen er jo og få støtte får det i ovms som think gjør så får se om jeg får snakke med noen luringer som kan orde det der ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

om en skal kjøpe elbil uansett nå  prøv å få med så en kan lade på 10A eller mindre   se og på frodekkene  på insiden  om de er slitt  mer en på utsiden dette  er et problem på dem   med varme er varme aparatet som følger med  helt ok  skal en  ha noe annet er disel varmer å anbefale   du får dette omtrrent gratis  om en kjøper brukt med dette  men  uansett regn med at   en ikke får ladet på mer en 10A på ofentlige plasser

svingen

Sitat fra: sven erik på mandag 25. august 2014, klokken 00:38
om en skal kjøpe elbil uansett nå  prøv å få med så en kan lade på 10A eller mindre   se og på frodekkene  på insiden  om de er slitt  mer en på utsiden dette  er et problem på dem   med varme er varme aparatet som følger med  helt ok  skal en  ha noe annet er disel varmer å anbefale   du får dette omtrrent gratis  om en kjøper brukt med dette  men  uansett regn med at   en ikke får ladet på mer en 10A på ofentlige plasser

Jeg har enda ikke opplevd att det her har vært noe problem med 16a,har til og med ladet på de nye stolpene i oslo på 16a eller 14.4a som bilen klarer og trekke.
Tar jo utrolig lang tid og lade på 10a vs 16a og alltid når man er på besøk får man jo ladet på 16a.
uten 16a måtte jeg kjørt mye mer bensinbil så ville ikke satt det her som noe krav.

kan man eller kjøpe en slik her til og lade på offetlige plasser http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_16A_fra_de_nye_ladestolpene da alle nye plasser som blir satt opp er type2 og eventuelt 16a og si ja til 16a lade kabel spør du meg :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

Sitat fra: svingen på mandag 25. august 2014, klokken 07:59
Sitat fra: sven erik på mandag 25. august 2014, klokken 00:38
om en skal kjøpe elbil uansett nå  prøv å få med så en kan lade på 10A eller mindre   se og på frodekkene  på insiden  om de er slitt  mer en på utsiden dette  er et problem på dem   med varme er varme aparatet som følger med  helt ok  skal en  ha noe annet er disel varmer å anbefale   du får dette omtrrent gratis  om en kjøper brukt med dette  men  uansett regn med at   en ikke får ladet på mer en 10A på ofentlige plasser

Jeg har enda ikke opplevd att det her har vært noe problem med 16a,har til og med ladet på de nye stolpene i oslo på 16a eller 14.4a som bilen klarer og trekke.
Tar jo utrolig lang tid og lade på 10a vs 16a og alltid når man er på besøk får man jo ladet på 16a.
uten 16a måtte jeg kjørt mye mer bensinbil så ville ikke satt det her som noe krav.

kan man eller kjøpe en slik her til og lade på offetlige plasser http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_16A_fra_de_nye_ladestolpene da alle nye plasser som blir satt opp er type2 og eventuelt 16a og si ja til 16a lade kabel spør du meg :)

alle nye med vanlig kontakt blir 10A jeg selv mener det er nesten så en ikke behøver sette opp nye  kontakter da er det bedre med ferre og heller få opp type 2 med 32A  da er det trygt

Beamer Screamer

Takker for alle tips!

De 5000 kr var for kupevarmeren og monteringen av denne, men Defa selger kit'et for under 2 lapper og monteringen ser rimelig grei ut ref. annen tråd her på forumet. Bilens eget varmeapparat funker etter min erfaring med 2011 Miev fint, og rekkevidde er heller ikke noe issue for oss, men det er veldig comfy å kunne komme ut i varm bil spesielt for konemor.

Skvettlapper får jeg vurdere ja. Må jo nesten ha det fra bilen er ny av, ellers så blir det mindre vits i. De virker dyre men det finnes vel plenty av tråder her for alternative løsninger.

Prisen på brukte trillinger er for meg uforståelig. Tydelig at prisen har falt ned til et nivå under det mange er villige til å betale og at det er vanskelig å få tak i nybiler. De fleste av bilene på Finn er som nevnt biler fra gråimportører der ingen kan svare på hvilket land bilene kommer fra, langt mindre hvem som har eid de, service- og skadehistorikk etc.

Da er det ikke spesielt vanskelig å betale 25 lapper mer for splitter ny bil med norsk spec og full garanti fra BOS  8)
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

Ang. montering av kupevarmer har du sikkert alt lest tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.30.html

Min erfaring var og føre kabel inn til frå bagasjerom. Der er eit deksel som er enkelt og ta av på høgre sida. Fram til passasjersida via dørterskel ved dør til baksete, og passasjersete. Her er det og plastdeksel som har god plass innvendig, dei er enkle og ta av/sette på igjen - og god plass til standard kabel.

Eg monterte ikkje Defa vifte, men Biltema vifte pga. denne har bryter for halv effekt, 550 W - dermed er det mulig å lade samtidig som kupevarmen står på. (Eg lader på anlegg dimensjonert for motorvarmer...)
Fordel med original Defa vifte er at denne er slankere, Biltema vifta er litt stor.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA