Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av pwb, tirsdag 19. august 2014, klokken 19:48

« forrige - neste »

pwb

Finnes det noe teknisk info rundt oppbygningen og hvordan det fungerer? Blåses det f.eks alltid litt luft ned på batteriene eller styres det på noen måte? Blåses lufta alltid igjennom både varme og kjøle register?

TB

Har ikkje detaljer, men det er går ein luftkanal ned til batteriet. Ved hurtiglading startar vifta opp ved ein bestemt batteri %. Ser og via OVMS at temperaturen på batteri endrar seg fort opp/ned - dvs temp sensor står nok på toppen av cellene (i lag med bms) og er følsom for endring i lufttemperatur. Om batteriet hadde vore forsegla burde temperatur endra seg tregere.

Ben Nelson http://300mpg.org/ demonterer batteriet på ein i-Miev - der vises luftekanalen tydleg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Hadde vært artig å vite om den luftekanalen er styrt på noen måte. Tenkte hvis man monterer dieselvarmer så hadde det vært kjekt å fått varmluft ned til batteriet før man startet bilen.

goggo

Sitat fra: TB på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:06
Ved hurtiglading startar vifta opp ved ein bestemt batteri %.

Hmm...  På min går vifta alltid når jeg hurtiglader. Eller er det en annen vifte? Jeg hører også at vifta går veldig ofte når jeg normallader med 10A eller 16A. Jeg har ikke timet den, men jeg gjetter at det kan være en 30-60 sekund intervaller med vifta av/på mens den lader.

Har jeg et problem på min bil, eller er dette normalt?

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

pwb

Sitat fra: goggo på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:49
Sitat fra: TB på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:06
Ved hurtiglading startar vifta opp ved ein bestemt batteri %.

Hmm...  På min går vifta alltid når jeg hurtiglader. Eller er det en annen vifte? Jeg hører også at vifta går veldig ofte når jeg normallader med 10A eller 16A. Jeg har ikke timet den, men jeg gjetter at det kan være en 30-60 sekund intervaller med vifta av/på mens den lader.

Har jeg et problem på min bil, eller er dette normalt?

HUgo

Det er ikke vifta, det er pumpa til vannkjøleren på laderen du hører vil jeg tippe. Har aldri hørt vifta annet enn på slutten av hurtiglading på min i hvertfall. Når jeg lader med vanlig 8/14A så starter vannpumpa bak i bilen av og til.

TB

#5
Min erfaring er slik:
- Normal lading / AC 6-8-10-16 A er likt: Kjølevifte under bilen (mulig inne i batteri, eller avkjøling av vannkretsen) starter opp når du plugger inn - og så slår den seg av. Mulig vifta går under lading, men det er på lite turtall, så ikkje mulig og høyre. Dette er nok ein test om vifta virker. Vannpumpa går av og til, men ikkje ofte, dette lager ein "surkle" lyd.

- Hurtiglading - kupevifte startar opp på høgt turtall når lade prosent passerer eit vist nivå - ca 50%, hugsar ikkje heilt når - og går ein periode. Den går ikkje i starten av hurtiglading.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

kan man bruke ovms til å lese av batteritemperaturen og kan man styre ett rele slik at man kunna åpnet og stengt luka ned til batteriet? Tenkte at hvis man har en dieselvarmer så kunne man sendt varme ned til batteriet også når det var kaldt.

TB

#7
Sitat fra: pwb på tirsdag 19. august 2014, klokken 05:47
kan man bruke ovms til å lese av batteritemperaturen og kan man styre ett rele slik at man kunna åpnet og stengt luka ned til batteriet? Tenkte at hvis man har en dieselvarmer så kunne man sendt varme ned til batteriet også når det var kaldt.
OVMS kan lese ut tre temperaturer, dei er omtalt som: PEM, motor og batteri.

Men, treng du meir detaljer finnes dette som rådata på ODB2 porten. For og dekode kan du bruke Android App caniOn

caniOn logger batteri temp pr celle, (og V pr celle) - det viser bilder / eksempel på play.google.com. Obs: Treng ein litt meir avansert / kostbar ODB2 til Blåtann dongel for caniOn, basert på STN1170. Dei rimelige er ulike kina kopiar av ELM327, desse fungerer ikkje.

Når det gjeld spjeld som styrer luft til batteriet tenker eg Mitsubishi har gjort ein god nok jobb med tanke på styring av denne? Tanken er at batteri blir varma, eller kjølt avhengig av aktuell temperatur.

Eg har ikkje monterer dieselvarmer, men andre som har montert rapporterer om auka rekkevidde, som truleg både kjem av redusert forbruk, og varmluft blir sendt til batteriet, og dermed yter batteriet betre. At det vil gi spesielt mykje ekstra og overstyre spjeld har eg mine tvil til.

I mangel på dokumentasjon, vil ein enkel test vil vere å demontere nok slik at det er mulig og føre inn ein temperaturmåler etter spjeldet. Dermed er det mulig og lese av når det blir opna / stengt. Alternativt lokalisere  motor for spjeld - og koble inn lysdiode som kan vise status.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Her ser man reguleringsmotoren som styrer luft ned til batteripakka.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA