Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)

Startet av lobwedge, fredag 03. juni 2016, klokken 12:30

« forrige - neste »

lobwedge

Trenger litt hjelp her.
Etter å ha lest til øyet blir stort og vått klarer jeg ennå ikke å forstå hvor mye forskjell det er i rekkevidde mellom disse to.
Forstår jeg det riktig at det nesten ikke er forskjell i rekkevidden hvis begge er i Range mode grunnet at P85D da er forhjulsdrevet? Eller er jeg helt på jordet...........

Cookie Monster

#1
Stemmer at P85D kun er fwd når range mode er på.

Med range mode av så er er både PD og D rwd opp til 90 eller var det 100 km/t (Husker ikke nøyaktig hva jeg logget) over det brukes kun den frame motor siden den er mer effektiv og har en annen utveksling bedre egnet til høyere hastighet. Når det er kaldt ute er den 50/50 med range mode av.

Vektforskjellen mellom P85D og 85D er mindre enn forskjellen med og uten panotak så ligger ikke store forskjellen i forbruk på kun vekt, men den bakre motorer er nok minimalt tyngre å trille rundt når den ikke brukes da den er kraftigere bygget med større differensial.

Største forskjellen i forbruk er nok mest fordi PD oftere har 21" hjul og bredere dekk bak som øker forbruket litt. Kjørte Drammen-Narvik (145 mil) i fjor sommer med et snitt på 186 wh/km med P85D på 21" med bredere dekk bak og kjørte ikke som noe sinke under fartsgrensen. Så er ikke noe problem å kjøre økonomisk med P85D også :)

Hva nøyaktig forskjellen er vet jeg ikke, men har ikke merket noe særlig forskjell på forbruket det lille jeg har kjørt 85D så der må nok noen andre komme med data hvis det er noe som har kjørt begge to mye under helt like forhold og samme dekk. 
2015 P85D

Havebigfun

Jeg har en p85D som har gått 20k med gjennomsnitt på 204Wh/km. Det er nok viktigere at du har kontroll med hø foten er enn om du har 85D eller P85D. Det skal dog sies at 85D vil ligge noe lavere forutsatt alle andre faktorer er helt like- 5-10 % er vel realistisk. Som Cookie skriver er dette nok delvis avhengig av din kjøreprofil.

lobwedge

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 04. april 2016, klokken 13:39
Stemmer at P85D kun er fwd når range mode er på.

Med range mode av så er er både PD og D rwd opp til 90 eller var det 100 km/t (Husker ikke nøyaktig hva jeg logget) over det brukes kun den frame motor siden den er mer effektiv og har en annen utveksling bedre egnet til høyere hastighet. Når det er kaldt ute er den 50/50 med range mode av.


Takk, så om jeg forstår det riktig, har TMS D utgaven temperaturavhengig AWD?
Merkelige greier synes jeg.. Vet du ved hvilken temperatur AWD slår inn? Er jo greit å ha AWD når det er glatt..

Cookie Monster

AWD slår uansett inn lynkjapt ved behov hvis det slipper, så ikke noe du merker stort til. Har man feks range mode på så den kun er fwd og gir maks gass på glatta kobler den inn bak så så raskt at man merker det ikke.

Jeg har logget en del på front og bak motor via Can bus hvor jeg kan se fordelingen, men har ikke fått sjekket noe nøyaktig temperatur når det skjer. Men har oppdaget at med range mode av kjøres det 50/50 med effekt mellom foran og bak ved vanlig kjøring når temperaturen er rundt 0 eller lavere. Hvorfor de gjør det vet jeg ikke, siden det kobler jo veldig raskt inn uansett.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA