Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: E-up!en ble påkjørt

Startet av satheesh.net, lørdag 30. august 2014, klokken 12:52

« forrige - neste »

Lokführer

De peker hvertfall nese til Mercedes etter rustproblemene de hadde og forsøkte å dekke over i stillhet. Men ja, å lage et feilfritt produkt slår alt.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. august 2014, klokken 08:58
Jøss, her ble det mye halleluja.

Ser man gjennom tåka kunne ikke Tesla gjøre annet enn dette for å komme gjennom bråket med driveunitene noenlunde helskinnet. De tabbet seg kort og godt ut med kvaliteten på driveunitene på sannsynligvis alle biler til et visst tidspunkt, og dette er  brannslukking.

Å levere biler med den ene feilen etter den andre for å så lappe på det i ettertid er ikke å peke nese til resten av bilindustrien. Å levere velkonstruerte biler uten lyter er det.

Når det er sagt, jeg er lettet over dette. Det betyr at bilen vil gå framover i minst åtte år, uavhengig av hva som ellers måtte ramle frahverandre. Det betyr i det minste en kraftig økt bruksverdi for min del. Salgsverdien gjenstår å se.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RonnyØ

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. august 2014, klokken 09:36
Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. august 2014, klokken 08:58
Når det er sagt, jeg er lettet over dette. Det betyr at bilen vil gå framover i minst åtte år, uavhengig av hva som ellers måtte ramle frahverandre. Det betyr i det minste en kraftig økt bruksverdi for min del. Salgsverdien gjenstår å se.

Salgsverdi på 8 år gamle biler er vel uansett ikke all verdens. Jeg solgte en 9 år gammel Touran kun gått 138kkm. Fikk ca. 20% av nybilpris. Jeg forventer ikke noe særlig høyere restverdi for Teslaen, men det spiller liten rolle siden den da er nedbetalt og jeg uansett regner med å beholde den en del lengre.
Interessant å se utviklingen på verdifallet på denne (og andre avgiftsfrie biler).
En halvsprek fossilbil vil mye av verdifallet være bestemt i det øyeblikket den blir registrert, pga engangsavgiftens prosentvise nedgang år for år. Dette er betydelig mye penger på biler som har over 170hk og som veier en del.

På en avgiftsfri bil så er det markedet som i mye større grad bestemmer restverdi, og ikke Toll- og avgiftsdirektoratet.

Et eksempel en Audi A6 Allroad 313hk (Som forøvrig er en nydelig bil) har ca 430.000,- i avgift som ny pr 2014. Etter 5år så vil denne avgiften ha gått ned 44%.

Den som lever får se :)
Husqvarna Automower 320

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tonl

#18
Tesla er vel nød til å ta grepet og utvider garantien på drive unit for å dempe opp for alt negative omtale rundt bilen. Og For å ikke skremme bort potensiale kunder.

ref: Consumer Reports


http://www.huffingtonpost.com/2014/08/01/tesla-review-edmunds-elon-musk_n_5641504.html

Anew

Sitat fra: Car-El på lørdag 16. august 2014, klokken 10:32
Hvilken annen bilmerke har gitt utvidelse av garanti, som gjelder for bile solgt for to år siden?

Ingen som æ vet om.
Toyota.

ECU på 2. generasjons RAV4 viste seg å ha en svakhet i loddingen, som gjorde bilen sinnsyk når den røk. De utvidet garanti til 8 år på denne. Jeg fikk den byttet på goodwill enda senere.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Muffinman

Og Saab. Oilsludge på 9-5, utvidet motorgaranti til 8 år også på solgte biler.

Havebigfun


Batteritralla

Mulig jeg har vært heldig, men ingenav mine tidligere biler har vært skiftet motor i før de har vært 8 år gamle meg bekjent. Vinterbilen min en 1997 A6 Quattro. Den har gått 267 000 km (så etter i dag etter å ha fått tesla drivverks garanti på mail i dag tidlig). Motoren virker fremdeles fint i denne etter 17 år...

Med tanke på hvor forenklet/hvor få deler det er i elmotoren i Tesla i forhold, så bør den jo kunne holde 8 år.

Ubegrenset km er jo positivt, men det er nok ikke mange som kjører over 20-25 000 km i året, selv om det er bortimot gratis i en Model S.

Det er fremdeles rikelig med komponenter utenom batteri og drivverk som kan svikte etter 5 år i en Tesla.

Håper at deler og verkstedspriser er humane på disse om 5 år.

Det er viktigere for meg...

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA