Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er alle elbiler like dårlig på bratt bakkestart? Reva Lion

Startet av sukram, mandag 02. april 2012, klokken 09:52

« forrige - neste »

sukram

Fant denne et sted på verdensveven.
1. Velg bil (Th!nk, Trilling, Tesla, eller Leafe).
2. Klikk inn fra/til punkt på kartet (kartet begynner i Sveits, men bare zoom til ønsket plass i Norge).
3. Kartet gir deg rekkevidde, med høydemeter som en forutsetting.

http://www.jurassictest.ch/GR/

2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

cra

Jeg testet ut denne i går, ved å legge inn ei rute tur/retur fra der jeg bor, over fjellet til Stranda sentrum og tilbake. Kalkulatoren sa at jeg skulle ha ca 47% i gjen på batteriet. Jeg la da opp til midt-på-treet "sportslig" kjøring i kalkulatoren, og med to personer ombord. Dro hjemmefra litt før batteriet var fulladet (den siste blå lampa blinket enda, og jeg var ikke varslet om ladestopp), men det var likevel 12 knotter på batteriet. GOM startet på 188km men falt raskt; 5km på de første 500 meterne.

På toppen av fjellet var tre fnutter borte, og GOM viste ca 50km å gå på (helt på bærtur, m.a.o). Nede ved fergekaia på Standa var GOM oppe på 132km og tre fnutter var brukt. På tur hjem var vi nede i 43km på GOM i det vi passerte toppen, og vel hjemme var det seks fnutter brukt/seks igjen og 78km på GOM.

Kjøringa var rolig, men jeg prøvde å stort sett holde fartsgrensene. Litt mer daffing opp fjellet enn planlagt, da jeg ble liggende bak en gammel campingbil som ikke ville mer enn 30km/t. Det ble flat fjøl forbi denne ved første høve, og på vei ned var det tilsvarende med en traktor. Stort sett 80 km/t begge veier, men litt 40-60 soner i endene av ruta.

Værforholdene var vått/regn, noe vind og 11 grader. Brukte duggfjerning innimellom når nødvendig, og glemte den en liten stund på slutten slik at det plutselg var veldig varmt. Alt i alt lavt forbruk på annet enn kjøring.

Konklusjon:
Kalkulatoren ser ut til å treffe ganske bra. Hadde litt mer igjen enn estimatet, men det er jo bare et pluss. Usikker på om jeg skal skrive det på erfaring med elbil eller slingringsmonn i kalkulatoren; jeg prøvde å ikke kjøre alt for økonomisk denne gangen, og skal heller ta en tur til der jeg prøver å spare så mye som mulig.

Målet er å kunne klare turen til Stryn og Loen, slik at vi kan sette campingvogna der til våren og bruke Leaf'en til pendling. I teorien burde det gå; det er heeeelt i grnseland på kalkulatoren, alt ettersom hvordan jeg finjusterer parameterne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Hei, ser at denne leser høydeprofilet på terrenget over tunneller og under broer. Da blir det ikke særlig nyttig.
Denne ser derfor kun ut til å fungere på strekninger uten tunneller eller broer.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Warlock

Den følger havbunnen ved beregninger av fergestrekk også. Kopler gjerne inn batteriet som hjelpekraft dersom de setter ut ubåtferger her også...
(Da stemmer sikkert estimatene godt igjen)

cra

Feilmarginen er i din favør, så du vil bruke litt mindre enn den regner ut. Den marginen kan være god å ha. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Flips

Må man ikke også gå på innstillingene og endre "battery energy" til hvor mye man faktisk kan bruke av batteriet? På f. eks BMW i3 og Renault Zoe kan man bare bruke 18,8 av 22 kWh, og på Leaf kan man bare bruke 21,6 av 24 kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA