Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av olav69, onsdag 04. juni 2014, klokken 17:54

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: bb på fredag 16. mai 2014, klokken 17:08
Jeg har vært inne på tanken selv. Da jeg kjørte fra Golsfjellet ned til Gol regenererte jeg såpass mye at range økte. Vanligvis øker den ikke ved regen. Den bare står i ro til etter at du har brukt opp overskuddet.
Opplever ofte at range øker. Det mest ekstreme var vel strekningen Dalsnibba - Geiranger hvor range økte omtrent 25 km. Oppdal - Sunndalsøra gir meg gjerne 10 km tilbake, litt avhengig av kjørestil og føre.

RaBalder

Sitat fra: Leif1 på lørdag 09. august 2014, klokken 10:50
Ikke sikkert 12v i Teslaen er særlig egnet til starthjelp heller. Det er nok ganske puslete greier med lav kortslutningskapasitet. Noen som har sett et sånt et forresten?

Er helt enig her. Jeg ville ikke tatt sjansen.

Stod med startkablene fra min gamle bil i hånda og lurte på om jeg skulle legge den i Tesla'en...

  • Jeg kan ikke hjelpe noen annen bil med min bil og startkabler.
  • Tror heller ikke jeg vil ha igang 12V systemet mitt med startkabler om det skulle "paie".
  • Så det måtte eventuelt være for å låne startkabler til to tredjeparter eventuelt.
...så de ligger ikke i bilen.


12V batteriet i model-S har veldig liten kapasitet og er heller ikke beregnet på de strømmer som går når man kobler til start-kabler (for å gi 12V hjelp til en annen bil). DC-DC-omformeren til 12V systemet kan nok levere noen ampere, så man kunne nok ladet et flatt 12V batteri. Men tror ikke startkabler er den beste måten å lade på...

Amoss

Sitat fra: RaBalder på lørdag 09. august 2014, klokken 15:30
DC-DC-omformeren til 12V systemet kan nok levere noen ampere, så man kunne nok ladet et flatt 12V batteri. Men tror ikke startkabler er den beste måten å lade på...

I påtrengende tilfeller (som det jo gjerne er når man snakker om å bruke startkabler) så er det vel egentlig det. Hadde akkurat tenkt skrive at selv om man ikke tar sjansen på å starte den andre bilen med kabler i fra Tesla (noe jeg forsåvidt er helt enig i), så kunne man jo - i mangel av en bedre løsning - ladet opp det andre batteriet med 10/15 minutter (eller lengre dersom det passer slik) på startkablene, for så å koble dem fra før bilen prøver å starte.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RaBalder

Sitat fra: Amoss på lørdag 09. august 2014, klokken 16:20
Sitat fra: RaBalder på lørdag 09. august 2014, klokken 15:30
DC-DC-omformeren til 12V systemet kan nok levere noen ampere, så man kunne nok ladet et flatt 12V batteri. Men tror ikke startkabler er den beste måten å lade på...

I påtrengende tilfeller (som det jo gjerne er når man snakker om å bruke startkabler) så er det vel egentlig det. Hadde akkurat tenkt skrive at selv om man ikke tar sjansen på å starte den andre bilen med kabler i fra Tesla (noe jeg forsåvidt er helt enig i), så kunne man jo - i mangel av en bedre løsning - ladet opp det andre batteriet med 10/15 minutter (eller lengre dersom det passer slik) på startkablene, for så å koble dem fra før bilen prøver å starte.

Det jeg er usikker på er hva som skjer idet man kobler til startkablene.

  • Den andre bilen er en vanlig bil med startbatteri. Og det batteriet er "flatt".
  • Så kobler man til startkablene

Da har du mer eller mindre start-strøm (100-500A) i trekk fra den andre bilen mot 12V systemet på Tesla'en. Dette foregår nok i noen minutter selv om man ikke rører starteren fordi mottaks-batteriet er "flatt". Dette tror jeg ikke er bra for 12V systemet i Teslaen.

Hadde man kunnet begrenset overføringen av 12V strøm til f.eks. 10-20A og latt det strømme over i løpet av 15-30minutter, så hadde jeg ikke hatt noe problem med å gi bort strøm. Men da må man ha andre remedier enn start-kabler.

Amoss

Sitat fra: RaBalder på lørdag 09. august 2014, klokken 17:23
Da har du mer eller mindre start-strøm (100-500A) i trekk fra den andre bilen mot 12V systemet på Tesla'en.

Nja, trekker den så mye da?  Har ganske mange ganger både gitt og fått strøm (med fossilbiler vel og merke) på denne måten, og det er helt klart at kablene blir mye varmere når startmotoren trekker enn når batteriene bare er koblet sammen, så jeg har derfor antatt at strømtrekket da er mye lavere. Dette er så klart spesielt tydelig når man bruker litt tynne (underdimensjonerte) startkabler :p  Men, er ikke noen ekspert på dette, så fullt mulig jeg tar feil :)

Det kan så klart også være at du har rett i at selv ett mindre trekk til ett flatt batteri kan være i meste laget.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på lørdag 09. august 2014, klokken 17:33
Sitat fra: RaBalder på lørdag 09. august 2014, klokken 17:23
Da har du mer eller mindre start-strøm (100-500A) i trekk fra den andre bilen mot 12V systemet på Tesla'en.

Nja, trekker den så mye da?  Har ganske mange ganger både gitt og fått strøm (med fossilbiler vel og merke) på denne måten, og det er helt klart at kablene blir mye varmere når startmotoren trekker enn når batteriene bare er koblet sammen, så jeg har derfor antatt at strømtrekket da er mye lavere. Dette er så klart spesielt tydelig når man bruker litt tynne (underdimensjonerte) startkabler :p  Men, er ikke noen ekspert på dette, så fullt mulig jeg tar feil :)

Strømmen som går er avhengig av spenningsforskjellen mellom batteriene. Mellom et batteri på 12,7V og et på 12,5V vil det ikke gå store strømmen. Mellom et flatt batteri på 11,5V og et DCDC-støttet batteri på 13,2V i Teslaen vil det gå endel mer strøm. Men om den andre bilen fyrer startmotoren kan spenningen fort falle til 8-9V og da begynner det å gå VELDIG mye strøm. Er startkablene tynne vil motstanden i disse begrense strømmen (siden man får spenningstap) og dermed vil de også gå varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amper

P85D :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA